سرویس: اجتماعی 08:15 - شنبه 16 مرداد 1395

سالانه چند ایرانی به سرطان‌ مبتلا می‌شوند؟

سالانه ۹۰ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می‌شوند و ۶۰۰ هزار نفر نیز بهبودیافته و یا تحت درمان هستند.

به گزارش اصفهان شرق، با صنعتی شدن جوامع در سال‌های اخیر و رواج تغذیه نامناسب همچون غذاهای حجیم، پرکالری و چرب خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها همچون سرطان‌ها در جوامع بشری امروز به‌شدت گسترش یافت تا جایی که بنا به گزارش رسمی وزارت بهداشت و درمان کشور سالانه 90 هزار نفر در کشور به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند.

بر این اساس توجه به شیوه‌های صحیح تغذیه و استفاده از غذاهای سالم و بهداشتی و در کنار آن کاهش استفاده از نمک، روغن و غذاهای پرکالری زمینه‌ای پیشگیرانه در راستای ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها که به معضلی در سلامت افراد جامعه امروز تبدیل‌شده است، فراهم می‌کند.

حمایت از بیماران سرطانی

به همین مناسبت و با توجه به آمار نگران‌کننده رشد سرطان در کشور موسسه خیریه مهیار با حمایت خیران سلامت و با مدیریت پروفسور ناصر پارسا از چهره‌های برتر و ماندگار دانشگاهی و علمی شهرستان بروجرد برای نخستین بار و باهدف حمایت از روند درمان بیماران سرطانی نیازمند در تهران آغاز به کار کرد و حدود هشت ماه پیش و با توجه به نیاز منطقه شعبه‌ای از این موسسه با حمایت خیرین سلامت در شهرستان بروجرد زیر نظر وی  آغاز به کارکرد تا بتواند بیماران سرطانی استان لرستان و هم‌جوار را زیر چتر حمایتی خود درآورده و نسبت به کاهش اثرات این بیماری در جامعه هدف اقدام کند.

ظهر امروز نخستین همایش نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان با حضور اساتید مجرب دانشگاه تهران در این شهرستان برگزار شد و شرکت‌کنندگان که اغلب از بیماران بهبودیافته و یا تحت درمان سرطانی این شهرستان بودند، با راهکارهای پیشگیری غذایی از ابتلا به سرطان و عملکردهای روانشناسی در این زمینه آشنا شدند.

سالانه 90 هزار نفر در ایران به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند

پروفسور ناصر پارسا رئیس هیئت‌مدیره موسسه مهیار سلامت در این همایش با اشاره به افزایش نرخ مبتلایان به انواع سرطان در ایران و جهان در یک دهه گذشته گفت: بر اساس آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت و درمان سالانه 90هزار نفر در ایران به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند و 600 هزار نفر نیز بهبودیافته و یا تحت درمان هستند.

وی بابیان اینکه یک‌سوم از بیماران سرطانی در مرحله پیشرفته بیماری قرار دارند، افزود: این امر درمان بیماری را با مشکل مواجه می‌کند اما بیماران سرطانی که در مرحله درجه‌یک قرار دارند به‌صورت کامل درمان می‌شوند بنابراین افراد با مشاهده علائم خطرناک و مشکوک به بیماری‌های سرطانی در بدن باید فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنند.

رئیس هیئت‌مدیره موسسه مهیار سلامت با معرفی اجمالی این موسسه بیان کرد: موسسه مهیار باهدف شناسایی بیماران سرطانی و کمک به مراحل درمانی آن‌ها راه‌اندازی شد تا این بیماران همچنان که مقام معظم رهبری می‌فرمایند جز رنج ناشی از بیماری دغدغه‌ای دیگر نداشته باشد.

وی عنوان کرد: در کشور ما تنها تعدادی اندک از مؤسسات حمایت از بیماران سرطانی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موسسه خیریه محک که بیماران زیر 14 سال را حمایت می‌کند اشاره کرد که این موسسه در طول 25 سال فعالیت خود و تا به امروز 18 هزار بیمار سرطانی زیر 14 سال را موردحمایت قرار داده است.

پارسا با اشاره به وجود برخی محرومیت‌های پزشکی در برخی نقاط کشور تصریح کرد: با تأسیس شعب خدماتی این موسسه در مناطق محروم بیماران سرطانی تا 80 درصد هزینه‌های درمانی خود را به‌صورت رایگان دریافت می‌کنند که در حال حاضر تفاهم‌نامه همکاری با مراکز بیمارستانی مهم کشور برای اسکان و درمان این بیماران منعقدشده و آن‌ها می‌توانند با مراجعه به شعب این موسسه از خدمات رایگان آن بهره‌مند شوند.

شناسایی 800 تا 900 بیمار سرطانی در بروجرد

وی از شناسایی 800 تا 900 بیمار سرطانی در نقاط مختلف شهرستان بروجرد خبر داد و افزود: این بیماران از هنگام مراجعه به موسسه تا بهبود کامل موردحمایت خدمات درمانی این موسسه قرار می‌گیرند.

در ادامه دکتر فریبا کوهدانی فوق تخصص تغذیه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش تغذیه سالم در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها گفت: با یک تغذیه نامناسب می‌توان خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها ازجمله سرطان‌ها را افزایش داد و تنها با در نظر گرفتن چند راهکار ساده غذایی از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

وی لزوم رعایت رژیم غذایی در بیماران سرطانی را مهم برشمرد و افزود: در بیماران قلبی و عروقی و نیز بیماران سرطانی و افرادی که دارای کبد چرب هستند رعایت نکات غذایی سالم به بهبود بیماری آن‌ها می‌انجامد.

فاکتورهای خطرزای سلامت

این استاد دانشگاه یکی از اشکالات عمده تغذیه ایرانیان را استفاده بیش‌ازحد مجاز از نمک و فرآورده‌های نمکی دانست و بیان کرد: میانگین استفاده از نمک در کشورهای مختلف دنیا پنج ‌تا شش گرم در روز است حال‌آنکه این رقم در ایران دو و نیم برابر دنیا و 12 گرم در روز است.

وی استفاده بی‌رویه از نمک و نان‌هایی که در پخت آن‌ها به‌صورت غیر استاندار نمک به کار می‌رود را عامل اصلی بروز انواع بیماری‌ها دانست و عنوان کرد: یکی از عوامل افزایش بیمارهای قلبی و عروقی در کشور افزایش استفاده از نمک در رژیم غذایی ایرانیان است که خود عاملی در بروز انواع سرطان‌ها است.

کوهدانی افزایش مصرف چربی‌های اشباع در رژیم غذایی را از دیگر مشکلات شایع تغذیه در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: کمتر از یک‌سوم روغن‌های مصرفی باید از روغن‌های اشباع‌شده‌ای همچون روغن‌های حیوانی، کره و لبنیات پرچرب باشد.

وی با تأکید بر کاهش مصرف انواع قند در رژیم غذایی روزانه گفت: افزایش قند و کاهش تحرک سبب ابتلا به چاقی که یکی از فاکتورهای مساعد بیماری‌های مختلف است می‌شود بنابراین کنترل وزن متعادل و مصرف لبنیات به میزان لازم می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های مختلف پیشگیری کند.

رابطه افزایش استرس و ابتلا به انواع بیماری‌ها

دکتر رضا ناظری عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و روانشناس دیگر سخنران این همایش با اشاره به مخاطرات روانی در افزایش ابتلا به انواع بیماری‌ها گفت: افزایش استرس و مخاطرات روانی ارتباط مستقیمی با کاهش سطح ایمنی بدن و ابتلا به انواع بیماری‌ها دارد.

وی افزود: خانواده‌ای که در آن عوامل تنش‌زا به حداقل رسیده باشد خانواده‌ای سالم است و می‌تواند احساس امنیت و آرامش را در افراد خود افزایش دهد.

این روانشناس با برشمردن مهارت‌های زندگی و لزوم مقابله با تنش‌های اطراف مهارت‌های لازم در این زمینه را به شرکت‌کنندگان ارائه داد.

منبع: تسنیم
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.