سرویس: اقتصادی 14:00 - جمعه 15 مرداد 1395

عضو انجمن لوازم خانگی:

عرضه «کارت اعتباری عام» کمکی به تولید داخل نمی‌کند/ اقدام عملی برای خروج از رکود نشد

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور درباره تک‌رقمی شدن نرخ تورم گفت: تورم تک‌رقمی در شرایط رکود پیامدهای منفی دارد و تاکنون راهکاری که اقتصاد کشور را از رکود خارج کند اجرایی نشده است.

به گزارش اصفهان شرق، محمدرضا فریوری در مورد تأثیر اجرای طرح فروش کالا با کارت اعتباری، اظهار داشت: اجرای این طرح تأثیر ضعیفی در گردش کار کارخانه‌های لوازم خانگی داشت و استقبال از آن پایین بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز عرضه کارت‌های عام برای فروش کالا در دست پیگیری است که ظاهراً‌ بیشترین هدف از اجرای این طرح، عرضه کالاهای خارجی است و این موضوع کمکی به تولیدات داخل نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر اجرای طرح کارت اعتباری کالا مانند تسهیلات صنعت خودرو صورت می‌گرفت و در مورد شرکت‌های برگزیده لوازم خانگی اعمال می‌شد، می‌توانست به صنایع داخل کمک کند.

فریوری توضیح داد: در طرح فروش خودرو با تسهیلات بانک مرکزی، خودروسازان چک و اسناد مردم را دریافت می‌کردند و بانک‌ها نیز در قبال این اسناد به آنها تسهیلات پرداخت می‌کردند که اگر چنین روشی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز اعمال می‌شد، می‌توانست راهگشا باشد.

به گفته وی، اجرای طرح فروش کالا با کارت اعتباری تأثیری بر کاهش انباشت کالا در کارخانه‌ها نداشته است.

وی با بیان اینکه رکود در بازار و اقتصاد همچنان پابرجا است، در ارزیابی صحبت‌های رئیس جمهور در خصوص تک‌رقمی شدن نرخ تورم در کشور، گفت: تک‌رقمی شدن نرخ تورم در سال‌های پس از انقلاب یک اتفاق بی‌نظیر بود اما در شرایطی که رکود بر کشور حاکم است، تورم تک‌رقمی تبعات منفی به همراه خواهد داشت که کاهش اشتغال از آن جمله است.

عضو انجمن لوازم خانگی ادامه داد: در شرایط رکود، شرکت‌ها به سمت ورشکستگی و تعطیلی پیش می‌روند و فضای رکود به این مسئله دامن می‌زند.

وی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های رئیس جمهور در خصوص لزوم نزدیک شدن نرخ سود بانکی به نرخ تورم،‌ گفت: رئیس بانک مرکزی نیز چنین اعتقادی را دارد اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد.

فریوری توضیح داد: با وجود کاهش نرخ سود بانکی، بانک‌ها با روش‌های جایگزین سودهای بالاتری را به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند که یکی از دلایل رکود همین مسئله است.

وی همچنین افزایش مالیات برای جبران موجودی خزانه کشور در شرایط رکود را یکی از عوامل مؤثر در عمیق‌تر شدن رکود عنوان کرد و گفت: راهکاری که صنعت و اقتصاد کشور را از رکود خارج کند، هنوز اجرایی نشده است.

 

فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.