سرویس: اجتماعی 17:11 - چهارشنبه 13 مرداد 1395

عضو انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر:

95 درصد از مادران قادر به شیر دهی موفق هستند

دکتر مژگان مظلوم گفت: گرفتن رژیم های مختلف لاغری مادران در دوران شیر دهی اقدامی غلط و ضرر رساننده به نوزادان محسوب می شود.

عضو انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر در گفتگو با اصفهان شرق با تاکید بر شیر مادر به عنوان تغذیه سالم، گفت: یکی از مزایای شیر دهی کاهش وزن طبیعی مادران طی دوسال شیر دهی است و نیازی به اینکه مادران برای کاهش وزن از رژیم های سخت پیروی کنند وجود ندارد.

دکتر مژگان مظلوم با ابراز نگرانی از اینکه این اقدام مادران تا حدود زیادی می تواند موجب کاهش وزن در نوزادان شود، افزود: رژیم گرفتن مادران عامل کاهش تولید شیر و در نتیجه ضعف عمومی و عدم وزن گیری کامل در نوزادان خواهد شد.

وی دوران شیر دهی مادران را دوره ای طلایی برای مادر و کودک برشمرد و اضافه کرد: دو سال شیر دهی موجب تقویت همه جانبه نوزادان در زندگی آینده و همچنین ایمن تر شدن مادران از ابتلاء به انواع سرطان از جمله سرطان پستان و رحم است.

عضو انجمن ترویج تغذیه همچنین یاد آور شد: تحقیقات نشان می دهد شیر دهی موجب کاهش عود حملات ام اس در مادران مبتلا به ام اس نیز میگردد.

وی با بیان برخی نگرانی مادران از کمبود شیر و در نتیجه سیر نشدن نوزاد اظهار کرد: 95 درصد مادران کاملا قادر به شیر دهی موفق و بدون مشکل هستند و باحمایت صحیح اطرافیان و آموزش مکیدن صحیح شیر لازم در بدنشان تولید و نوزادشان رشد کافی را دریافت خواهد کرد.

مظلوم تصریح کرد: این در حالی است که در موارد فراوان شاهدیم که شیوه صحیح شیر دهی به مادر آموزش داده نشده در نتیجه اعتماد به نفس آنان کاهش یافته و نوزاد به سمت استفاده از شیر خشک هدایت می شود که این تصمیم عجولانه هرگز به صلاح مادر و نوزاد نیست.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: لازم است مادران بدانند آغاز شیر دهی به نوزادان از اولین دقایق تولد است و مادران با این برداشت غلط که هنگام تولد هنوز شیر تولید نشده نباید نوزاد دا از سینه مادر در ساعات و روزهای اول محروم نمایند.

دکتر مظلوم همچنین روند شیر دهی با بطری شیر را اقدامی غیر قابل جبران و موجب سردرگمی نوزاد دانست و عنوان کرد: نوع مکیدن سینه مادر با نوع مکیدن بطری شیر کاملا متفاوت و استفاده از بطری نتیجه ای جز رها کردن همیشگی شیر مادر ندارد.

عضو انجمن ترویج حمایت از شیر مادر، کمبود وزن در نوزادان را در تمامی موارد گزارش شده ناشی از کمبود شیر مادر ندانست و گفت: در بیشتر موارد با آموزش صحیح مادر تولید شیر افزایش یافته و کاهش وزن نوزادان برطرف می شود و در نتیجه این نوزادان در آینده زندگی سالمتری خواهند داشت.

انتهای پیام/ش

خبر از فرشته وکیلی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.