سرویس: اقتصادی 07:11 - چهارشنبه 13 مرداد 1395

توسط فعالان اقتصادی استان اصفهان مطرح شد؛

«کم‌آبی زاینده‌رود» مشکلات زیادی برای مردم اصفهان ایجاد کرده است/ چه چیز زاینده رود از دریاچه ارومیه کمتر است؟

در نشست اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با جمعی از فعالان اقتصادی استان اصفهان با اشاره به مشکلات زیادی که کمبود آب زاینده‌رود برای استان اصفهان به وجود آورده است به لزوم ایجاد کارگروهی ملی برای نجات زاینده‌رود تأکید شد.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، نشست اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با جمعی از فعالان اقتصادی استان اصفهان در اتاق بازرگانی استان اصفهان پیرامون مشکل آب زاینده‌رود برگزار شد.

* کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آماده شنیدن راهکارها برای رفع مشکلات زاینده رود است

غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه‌ای که طی روزهای گذشته در چهارمحال و بختیاری برگزارشده بود، اظهار کرد: مشکل آب زاینده‌رود یک مشکل بزرگ است و صرف پایین‌دست و بالادست آن مطرح نیست بلکه باید به راهکار مناسبی برای رفع آن دست پیدا کرد.

وی با اذعان بر اینکه باید بر اساس یک عِرق ملی تفاهم‌هایی انجام گیرد تا مشکلات بالادست و پایین‌دست حوضه زاینده‌رود حل شود، گفت: باید خطوطی تعیین شود تا دولت مکلف به احیای زاینده‌رود بر اساس آن شود.

تاجگردون تصریح کرد: کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی از دریافت هرگونه پیشنهاد برای رفع مشکلات آب زاینده‌رود استقبال می‌کند.

رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  وضعیت بانک‌ها از آنچه تصور می‌شود خراب‌تر است ، گفت: نمی‌توان بر بانک‌ها فشار آورد و  تلاش داریم تا در مجلس شورای اسلامی از پیشنهادات اتاق بازرگانی هر چه بیشتر استفاده شود.

* وضعیت آب آشامیدنی در اصفهان به مرحله بحرانی رسیده است

سهل‌آبادی رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان در ابتدای جلسه بابیان اینکه وضعیت آب آشامیدنی در اصفهان به مرحله بحرانی رسیده است، اظهار کرد: کمیته‌ای در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با عنوان «کمیته آب» راه‌اندازی شده است تا تمام ابعاد مسئله زاینده‌رود و حوضه آب ریز آن را بررسی جدی کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با استاندار و برخی از مسئولان استان اصفهان، گفت: استاندار اصفهان در آن جلسه مشکلات جدی بودجه‌ای استان را به این اعضا انتقال داد و خواستار شد تا این کمیسیون در بررسی‌های خود در خصوص بودجه توجه ویژه‌ای را به استان اصفهان داشته باشند.

سهل‌آبادی بابیان اینکه حدود هشت هزار واحد صنعتی و ۶۰۰ معدن در اصفهان مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: استان اصفهان امروز با تبعات زیست‌محیطی زیادی درگیر هست، همچنین بیماری‌هایی همچون ام‌اس و سرطان به‌صورت گسترده در حال افزایش است.

* اصفهان موفق به رشد اقتصادی کشور کمک می کند

رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه صنعت فقط توسعه اقتصادی را به دنبال ندارد بلکه تبعات منفی زیادی را هم به دنبال دارد، افزود: استان اصفهان در حال حاضر به‌عنوان یک بیمار نیازمند پرستار است، چنانچه اصفهان موفق باشد، کشور هم به سطح بالای اقتصادی دست پیدا می‌کند.

وی با اشاره به قوانین خوبی که توسط مجلس همچون رفع موانع تولید تصویب‌شده است، گفت: متأسفانه در اجرای این قوانین مشکلاتی وجود دارد که نیاز به نظارت هرچه بیشتر مجلس بر این امر دارد.

سهل‌آبادی بابیان اینکه اتاق اصفهان رتبه اول در برگزاری شورای گفتگو را در سطح کشور دارد، افزود: در حال حاضر تولید حالت ویژه‌ای را پیداکرده است، تحریم و رکود را که فقط نباید بخش خصوصی متحمل شوند.

* اصفهان تبدیل به پایتخت ام‌اس و سرطان شده است

مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان در ادامه بابیان اینکه طی سالیان گذشته و امروز بی‌مهری‌ها و بی‌عدالتی‌ها را در رابطه با اصفهان شنیدم، دیدم و لمس کرده‌ام، تأکید کرد: اصفهان بیشترین آمار را در تعداد شهید و جانباز را دارد.

وی با اشاره به کمترین آمار آزاده در اصفهان گفت: این بدان معنا است که رزمندگان اصفهانی جان و یا قسمتی از بدنشان را تقدیم اسلام کرده‌اند و این نشان از دوست داشتن تمام کشور توسط اصفهانی‌ها است.

جمالی نژاد بابیان اینکه اخیراً گفته می‌شود «سندرم اصفهان» وجود دارد، تصریح کرد: شهر اصفهان در وضعیت بیمار قرار دارد، اصفهان تبدیل به پایتخت ام‌اس و سرطان شده و این بیماری‌ها اکثر خانواده‌های اصفهانی را گریبان گیر شده است.

شهردار اصفهان عدم پرداخت عوارض آلایندگی توسط پالایشگاه اصفهان را قصه پر غصه اصفهان توصیف کرد و گفت: این عوارض سال‌های سال است که بالای سر اصفهان است البته نمی‌خواهم باقی مشکلات صنایع بزرگ اصفهان را به آن‌ها اشاره‌کنم.

* سالن اجلاس سنگ پیش پای اصفهان

شهردار اصفهان سالن اجلاس را یکی دیگر از مشکلات فعلی شهر و سنگ پیش پای اصفهان عنوان و اظهار کرد: این طرح چند سال است که مقدار زیادی از بودجه شهر اصفهان را درگیر خودکرده است و دولت هم از پرداخت تعهداتش در این زمینه خودداری می‌کند.

* آلایندگی آب اصفهان منجر به افزایش برخی از بیماری‌ها ازجمله ام‌اس و سرطان در اصفهان شده است

حجه‌فروش از پیشکسوتان تولید استان اصفهان و از فعالان خیریه سلامت گفت: کمبود آب استان بر سلامت روان و جسم مردم اصفهان تأثیرگذار بوده است، همچنین این مشکل جدای از کاهش کشت کشاورزی استان، نقش تلطیف کنندگی هوای اصفهان را نیز بر عهده داشته است که کاهش این نقش مشکلات زیادی را به دنبال داشته است.

وی بابیان اینکه آلایندگی آب اصفهان منجر به افزایش برخی از بیماری‌ها ازجمله ام‌اس و سرطان در اصفهان شده است، خاطرنشان کرد: هیئتی موظف به پیگیری این مسئله شد که در آن تحقیقات مشخص شد فاضلاب تعدادی از روستاها بدون تصفیه مستقیماً به زاینده‌رود ریخته می‌شود.

حجه‌فروش ادامه داد: بر همین اساس قرار شد تا توسط پروژه «گلاب ۱» که قرار بوده آب را به کاشان انتقال دهد، آب شرب اصفهان نیز توسط آن منتقل شود ولی با توجه به اینکه این پروژه حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته، طی دو سال گذشته بنا بر گفته دولت به دلیل کمبود بودجه لغو شده است.

* بودجه تخصیصی توسط دولت به اصفهان برای توسعه کسب و کار ناکافی است

پورسینا عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: اصفهان به لحاظ گستردگی صنعت، ۱۴.۷ درصد تعداد صنایع کشور و ازلحاظ ارزش‌افزوده ۱۵ درصد بخش صنعت کشور را در خود جای‌داده است.

وی با اشاره به تخصیص بودجه توسط دولت برای تسهیل کسب‌وکار در استان اصفهان، گفت: با توجه به میزان صنعت اصفهان باید حداقل یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به اصفهان داده می‌شده است ولی مقدار بودجه تخصیصی به اصفهان کمتر از این میزان بوده است.

* چرا پروژه‌های بهشت‌آباد و گلاب بعد از ۱۰ سال یک‌دفعه اجرایشان منتفی شد؟

حمیدرضا قلمکاری رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان بابیان اینکه تمام تفکر ما در این کمیسیون بر اساس تفکر استراتژیک بوده است، گفت: بازنگری در رویکرد حل مسئله زاینده‌رود لازم و ضروری است.

وی با اذعان بر اینکه قطعاً در بحران کم آبی هستیم، اظهار کرد: بیش از ۱۱۲ میلیارد مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی بدهکار هستیم.

قلمکاری بابیان اینکه زاینده‌رود متعلق به اصفهان نیست و باید به تمام حوضه‌های آبریز آن دقت کرد، تصریح کرد: چرا پروژه‌های بهشت‌آباد و گلاب بعد از ۱۰ سال یک‌دفعه اجرایشان منتفی شد؟

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به احیای دریاچه ارومیه و کارگروه ملی‌ای که برای آن در نظر گرفته شد، توضیح داد: بیش از شش ماه دوره جامع مطالعاتی در خصوص آن انجام گرفت، همچنین بیش از دو هزار و ۵۰۰ کارشناس خبره بین‌المللی برای احیای این دریاچه ورود پیدا کردند.

وی از مسئولان درخواست کرد: ادبیات مشترکی نیز همچون احیای دریاچه ارومیه برای احیای زاینده‌رود از سرآب تا پایاب در نظر گرفته شود.

قلمکاری بابیان اینکه مگر چه چیز زاینده‌رود کمتر از دریاچه ارومیه است، تأکید کرد: کارگروه ملی نجات زاینده‌رود از سرآب تا پایاب باید تشکیل شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.