سرویس: تولیدی 16:19 - چهارشنبه 13 مرداد 1395

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

دارو درمانی اولین گام در کنترل تشنج کودکان است

دکتر محمود رضا اشرفی گفت: اگر مادران طی دوره درمان به این نتیجه برسند که تشنج کودکشان با مصرف غذای خاصی بیشتر می شود لازم است آن غذا را حذف کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با اصفهان شرق با تاکید بر اینکه تشنج یک فعالیت غیر طبیعی الکتریکی در تعدادی از سلو های مغزی به نام نرون است، گفت: این پدیده غیر طبیعی باعث ایجاد تشنج می شود و البته تشنج علل و عوامل مختلفی دارد و بیشتر از دوران کودکی آغاز می شود.

دکتر محمود رضا اشرفی یکی از علل شروع تشنج در کودکی را نابالغ بودن سلول های مغزی عنوان کرد و افزود: تقریبا چهار تا ده درصد کودکان از تولد تا چهارده سالگی ممکن است دچار تشنج شوند که البته شایع ترین نوع تشنج، تشنج همراه با تب است.

وی اشاره کرد: تشنج علل دیگری از جمله افت قندخون، افت کلسیم و تغییرات الکترونیکی دارد که به اینگونه موارد تشنج واکنشی گفته می شود.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان تاکید کرد: در بیشتر مواقع تشنج ها از نوع تشنج خوش خیم همراه با تب است و یک درصد از تشنج ها نیز تشنج های صرع نام دارد.

وی مهمترین و اولین اقدام پزشکی در درمان صرع را گرفتن شرح حال از خانواده نامید و گفت: با دریافت این شرح حال، تشنج ها به طور کلی به دو دسته تشنج های موضعی و تشنج های عمومی تقسیم می شود و اغلب خانواده ها فقط با تشنج های عمومی که در کل بدن اتفاق می افتد آشنا هستند در حالی که در برخی موارد کودک دچار تشنج های موضعی شده و ممکن است پدر و مادر اصلا متوجه بروز این حادثه  نشده باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، قدم اول برای کنترل و درمان تشنج را استفاده از دارو دانست و اظهار کرد: وقتی دارو را شروع میکنیم هدف جلوگیری از تشنج است چرا که برخی از تشنج های شدید در ابتدا می تواند با حوادثی همراه باشد.

وی اضافه کرد: اگر مادران طی دوره درمان به این نتیجه برسند که تشنج کودکشان با مصرف غذای خاصی بیشتر می شود لازم است آن غذا را حذف کنند.

 در همین زمینه عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه تهران پیرامون لزوم اصلاح تغذیه کودکان مبتلا به تشنج های پیاپی گفت: تحقیقات اخیر اثبات میکند که عمده نیازهای تغذیه در افراد مبتلا به صرع باید از چربی ها تامین شود.

 دکتر احمد اسماعیل زاده  در گفت و گویی دیگر، با بیان اینکه معمولا تشنج ها با دارو ها کنترل می شوند اما برخی از تشنج ها به دارو و درمان مقاوم هستند و در این موارد رژیم درمانی بسیار میتواند کمک کننده باشد، افزود: در درمان این بیماران میزان چربی رژیم غذایی بالاتر میرود و میزان دریافت پروتیین کم می شود و تا حدود هشتاد درصد نیازهای تغذیه در افراد مبتلا به صرع باید از چربی ها تامین شده و مابقی آن از کرب هیدرات و پروتیین ها تشکیل شود چرا که وقتی چربی منبع اصلی باشد انتقال پیام های عصبی دیر تر اتفاق افتاده و تعداد حملات صرع کمتر خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه تهران اظهار کرد: این چربی ها باید شامل چربی های تشکیل شده از روغن کلزا، کره، خامه و سس مایونز باشد.

وی با اشاره به اینکه معمولا این رژیم، رژیم سختی است و به همین علت رژیم دیگری هم طراحی شده که کمی آزاد تر است گفت: در رژیم دوم   انواع کرب هیدرات های سبوسدار وجود دارد که این رژیم به کار کرد مغز بسیار کمک می کند و مایعات هم در این رژیم قرار میگیرد و از دیگر سو نوشیدنی های کافئن دار مثل چای نوشابه  و قهوه محدود می شود.

دکتر اسماعیل زاده در پایان خاطرنشان کرد: یک رژیم غذایی متعادل بسیار می تواند به اینگونه بچه ها کمک کند و نکته بسیار مهم در این بچه ها این است که بسته به نیاز بدن ممکن است نیاز به برخی ویتامین ها داشته باشند.

انتهای پیام/ش

خبر از فرشته وکیلی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.