سرویس: تولیدی 11:48 - سه شنبه 12 مرداد 1395

در پی بیانات مهم امام خامنه ای و تشدید استفهام انکاری از دولت؛

ناکارآمدی برجام؛ ارمغان اعتماد نابجا به آمریکا

بی شک عدم اتکا به توان داخلی و بومی این سرزمین برای ارتقای اقتصادی کشور و نیز عدم درک واقعی از حقیقت تلخ برجام آنچنان دولت­مردان را در خواب غفلت فرو برد که طرح وعده های عجیب و غریب به یکی از رویکردهای ثابت این دولت تبدیل گردید.

به گزارش اصفهان شرق/ مهدی نجفی، بیانات مهم و کلیدی مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم[1] از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است که در این میان از یک سو تبیین سرنوشت نافرجام برجام و تأکید بر ناکارآمدی مهمترین دستاورد ادعایی دولت در این امر و در سوی دیگر تأکید بر کارنامۀ ضعیف دولت در امر سیاست خارجی و معاهدۀ شکست خوردۀ برجام، همه و همه بیانگر پایانی تلخ برای صاحبان دیپلماسی لبخند به آمریکا است که پیامدهای ناگواری برای این دولت و اقتصاد و معیشت ملت به ارمغان آورده است.

استفهام انکاری؛ نشانه ای از ناکارآمدی مطلق برجام

بدیهی است وقتی شخصی به ادبیات استفهام انکاری(پرسش انکاری )روی می آورد حاکی از عمق پرسش گری و مطالبه منفی از عملکرد طرف مقابل است که در نوع خود می تواند برای ایجاد شگفتی به کار رود و تنبیه و توبیخ را به همراه داشته باشد[2]، لذا وقتی رهبر معظم انقلاب می فرماید « مگر بنا نبود تحریم­ ها رفع شود؛ آیا پس از 6 ماه تاثیر ملموسی در زندگی مردم دیده می­شود؟! »[3] پرسشی انکاری است که البته مقام معظم رهبری در انتظار پاسخ از طرف مقابل خود نیست زیرا عمق ناکارآمدی برجام در زندگی و معیشت مردم اظهر من الشمس است لذا ادبیات معظم له به سمت طرح مطالبه به صورت استفهام انکاری سوق داده شده است، از این رو  استفاده از این ادبیات گفتاری از سوی ایشان صرفاً در جهت ایجاد شگفتی از عملکرد غرب گرایانی است که با اصرار بر مذاکره با آمریکا و اعتماد به شیطان بزرگ با ادعای رفع تحریم ها و ارتقای معیشت مردم! در نهایت به «تقریبا هیچ» رسیدند و البته برای دریافت هیچ! بسیاری از  دستاوردهای ارزشمند خود در مولفه های هسته ای را به ثمن بخس از دست دادند، بنابراین بهره گیری از پرسش انکاری در کلام رهبری معظم انقلاب به صراحت تنبیه و توبیخ مروجان اعتماد به آمریکا( کدخدا) و قائلان به رویکرد دیپلماسی انفعال و سازش را هدف قرار داده است.

لزوم مطالبه فراگیر ملت از دولت در مقولۀ برجام

گفتنی است عدم تحقق وعده های دولتمردان در دوران پسابرجام به ویژه در رفع همۀ تحریم ها و تشدید روز افزون فشار اقتصادی بر مردم،  انتقادشدید رهبر معظم انقلاب از برجام را در پی داشته است لذا ایشان در فرازی فرمودند؛« برجام اصلاً برای برداشتن تحریمها بود؛ برای اینکه تحریم های ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است؟ »[4].

با تأمل در این فراز می توان دریافت وضعیت کنونی جامعه از مولفه هایی همچون اظهار نگرانی و دلواپسی از افق نافرجام برجام فراتر رفته است و به علت عجز و ناتوانی دستگاه دیپلماسی کشور در بدیهی ترین حقوق نظام اسلامی یعنی رفع همۀ تحریم ها ،حال نوبت مطالبۀ فراگیر ملت و پاسخگویی شفاف دولت فرا رسیده است.

ناکارآمدی برجام؛ ارمغان اعتماد نابجا به آمریکا

بی شک عدم اتکا به توان داخلی و بومی این سرزمین برای ارتقای اقتصادی کشور و نیز عدم درک واقعی از حقیقت تلخ برجام آنچنان دولت­مردان را در خواب غفلت فرو برد که طرح وعده های عجیب و غریب به یکی از رویکردهای ثابت این دولت تبدیل گردید.

لذا دوران تلخ و دردناک پسابرجام به نوبۀ خود شکست کامل دولت در همۀ عرصه ها است، زیرا وقتی دولت همۀ نیازها و مطالبات به حق مردم را به نحو غیر منطقی به برجام گره می زند و حتی رئیس جمهور با اعتماد نابجا به آمریکا اینچنین با ژست طلبکارانه آب خوردن مردم را نیز به سراب برجام پیوند می زند و میگوید «ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا مشکل آب خوردن مردم حل شود!».[5]

اینگونه است که رهبر معظم انقلاب این خبط سنگین دولت اعتدال را گوشزد نمودند و فرومودند؛« بنده البتّه از یک سال پیش و یک‌سال‌ و نیم پیش، مرتّب تکرار کردم که به آمریکایی‌ها نمیشود اعتماد کرد -بعضی‌ها سختشان بود قبول کنند»[6]

اعتماد کنندگان به آمریکا شایستۀ سرزنش و تقبیح نه تقدیر

باید اذعان نمود تقبیح رویکرد غرب گرایان در اعتماد به آمریکا به عنوان شاه کلید بیانات اخیر مقام معظم رهبری به وضوح قابل توجه است زیرا ریشه های ناکارآمدی و شکست برجام در توهمی خطرناک و مهلک به نام اعتماد به آمریکا نهفته شده است لذا ترجیع بند بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب بر این جمله منحصر گردید که «این تجربه(برجام) به ما نشان داد که ما در هیچ مسئله‌ای نمیتوانیم [با او] مثل یک طرف مورد اعتماد بنشینیم صحبت کنیم»[7]

بی تردید ناکارآمدی برجام حاکی از این مسألۀ مهم و حیاتی است که دولت یازدهم با تئوری مذاکره با کدخدا به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته است لذا بازار اهدای نشان های رنگارنگ دولت به برخی از مذاکره کنندگان برجام به ویژه آقای ظریف و آقای صالحی در عناوینی همچون قهرمان دیپلماسی ایران! و قهرمان قهرمانان صنعت! جای بسی شگفتی است، زیرا  این خانه از پای بست ویران است و نفس اعتماد به آمریکا و پیوند منافع حیاتی مردم ایران با دیپلماسی لبخند و سازش با قدرت های استکباری یقیناً شایستۀ عتاب و سرزنش و تقبیح است نه تقدیر.

در خاتمه باید گفت بیانات و مطالبات قاطع و صریح مقام معظم رهبری از دولت در زمینۀ برجام، لزوم افزایش موج مطالبه گری ملت ازدولت برای تبیین و شفاف سازی واقعیات تلخ برجام را که بعضاً از مردم دور نگه داشته شده است بیش از پیش آشکار می سازد، لذا امید است مجلس محترم با ورود موثر به این مقوله، لزوم شفاف سازی شخص وزیر خارجه و دیگر اعضای موثر در برجام به ویژه پس از درز اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته ای کشور در رسانه های غربی را خواستار گردد و از بسط و گسترش تبعات و پیامدهای این «خسارت محض»[8] جلوگیری کرده و دولت را به انجام اقدامات واقعی برای پیشرفت ملت ایران همچون اقتصادی مقاومتی ملزم نماید.

منابع:

[1]11/5/1395.

[2]http://www.pajoohe.com/ذیل واژۀ استفهام انکاری

[3]بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم؛11/5/1395.

[4]بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم؛11/5/1395.

[5] www.nasimonline.ir

[6]بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم؛11/5/1395.

[7]بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم؛11/5/1395.

[8]بیانات مقام معظم رهبری در حرم رضوی؛1/1/1395.

انتهای پیام/ش

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.