سرویس: اجتماعی » علمی 08:12 - پنجشنبه 03 بهمن 1392

چغندر از سکته قلبی جلوگیری می‌کند

برگ گیاه چغندر به صورت ضماد برای درمان واریس، درد مفاصل و به عنوان پانسمان زخم‌ها توصیه می‌شود.

محقق و مشاور بازار گیاهان دارویی گفت: یکی از سبزیجات زمستانه که در این فصل مصرف بالایی دارد را چغندر دانست و عنوان کرد: این گیاه که تقریبا همه مردم دنیا آن را می‌شناسند به دو صورت وجود دارد یک نوع آن چغندر به رنگ زرد روشن است که از آن برای تولید شکر استفاده می‌شود و نوع دیگر چغندر، چغندری است که به عنوان لبو کاربرد دارد.

سمیه زارعی چغندر لبویی را سرشار از خواص دارویی ذکر کرد و افزود: مفیدترین بخش چغندر، برگ آن است و بعد از آن ریشه چغندر که پخته آن لبو نام دارد.

وی با اشاره به ترکیبات چغندر همچون آهن، پروتئين، چربي، انواع ویتامین‌ها، مواد ازته، مواد قندي، فسفر و کلسيم؛ اظهارداشت: چغندر پخته دارای خواص دارویی نظیر افزایش اشتها، درمان بواسیر و التهاب مثانه، کاهش چربی خون، مدر، ملین، رفع یبوست، درمان کم خونی به ویژه در زنان، رفع بیماریهای پوستی، کاهش فشارخون، جلوگیری از سکته قلبی، افزایش حافظه، تصفیه‌کننده کبد، کلیه و کیسه صفرا و رفع‌کننده سوء هاضمه می‌باشد.

این کارشناس گیاهان دارویی طبع خرفه را گرم و تر عنوان و تصریح کرد: برگ این گیاه به صورت ضماد برای درمان واریس، درد مفاصل و به عنوان پانسمان زخم‌ها توصیه می‌شود. همچنین استفاده از جوشانده آن به عنوان شستشوی موی سر برای رفع چربی آن، رفع شوره و مبارزه با شپش و یا رفع ترک دست و پا در صورت گذاشتن دست و پا در این جوشانده مفید است.

زارعی خاطرنشان کرد: با وجود تمام این خواص باید توجه داشت که مصرف زیاد لبو برای معده مضر است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.