سرویس: اخبار شهرستان 17:20 - جمعه 08 مرداد 1395

امام جمعه محترم شهر نیک آباد:

جامعه انسانی مدیون شخصیت الهی و معنوی امام صادق(ع) است

حجت الاسلام صانعی: شنبه 25 شوال شهادت کسی است که نه تنها جامعه اسلامی بلکه بالاتر، جامعه انسانی مدیون این شخصیت الهی و معنوی هستند

به گزارش اصفهان شرق، نماز جمعه روز هشتم مرداد ماه 1395 به امامت حجت الاسلام و المسلمین صانعی در مسجد جامع الزهرا شهر نیک آباد برگزار شد.

موضوع خطبه عبادی نماز جمعه این هفته شهر نیک آباد ادامه بحث صبر بود که امام جمعه محترم گفت : همانطور که در جلسات قبل اشاره شد ، صبر سه مرحله دارد. مرتبه اول زبان و اعضا و جوارح در کنترل شخص صبور است اما قلب همچنان مضطرب است که این صبر ، صبر عامیانه است.

مرحله بالاتر صبر زاهدانه یا عارفانه که در این مرحله انسان صبوری می کند، اعضا و جوارح و زبان را کنترل می کند قلب هم آرامش دارد اما هدف فرار از عذاب و جهنم و شوق به بهشت هست.

حجت الاسلام و المسلمین صانعی ادامه داد : امروز مرحله سوم و بالاترین مرحله صبر که صبر عارفانه است را مطرح میکنیم .

در اینجا شخص صبور تنها هدفش رضای خداست و فقط و فقط توحید است. خدا را می بیند و رضایت او را طلب می کند لذا در قرآن به همچنین صبری و همچنین صابری بشارت داده شده است . انسان صبور به مرتبه ای راه می یابد که مورد بشارت خداوند قرار می گیرد و در این مرحله تنها چیزی که انسان می بنید و می داند توحید است . امام جمعه محترم بخش جرقویه سفلی اذعان داشت : انسان عارف چون که در همه دنیا هر آنچه که ملکیت یا مالکیت دارد را امانتی بیش فرض نمی کند لذا از دنیا هر چه که به او برسد دلبسته ی به آن نمی شود و هر چه از دنیا از او سلب شود نگران و ناراحت نیست چرا که میفرماید : این ها امانتی بود چند روزه ، که از من گرفته شد . لذا این گروه نه تنها مورد بشارت خداوند قرار می گیرند بلکه صلوات خداوند شامل حال اینها می شود  .اگر چه در قرآن مومنین همگی مورد صلوات خداوند قرار می گیرند اما صابرین مخصوصا در مرحله سوم مشمول صلوات خاص خداوند می شوند که این مقام بسیار بالایی است. انسان عارف وقتی به مرحله صبر در مرحله آخر برسد برایش فرقی ندارد در چه مقامی قرار دارد و آنچه را که مورد نظر قرار می دهد فقط و فقط خداست و رضایت او .

اما حجت الاسلام و المسلمین صانعی امام جمعه محترم شهر نیک آباد ، خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته را با بیان شهادت امام جعفر صادق (ع) شروع کرد و گفت : شنبه 25 شوال شهادت کسی است که نه تنها جامعه اسلامی بلکه بالاتر ، جامعه ای انسانی مدیون این شخصیت الهی و معنوی هستند . حیات سیاسی امام صادق مواجه شد با شرایط خاص عصر خودش که چند ویژگی داشت . اول این که در همان زمان مسلمان های زیادی از ملیت های مختلفی همچون رم ، ایران و هند وارد جهان اسلام شده بودند و این خودش ممکن بود چالشی ایجاد بکند برای وی . دوم بازار عقاید و ارایه گوناگون دین رواج چشمگیری پیدا کرده بود. سوم جامعه ی اسلامی دچار انحراف سیاسی و حکومتی شده بود . همچنین ادامه داد : اما امام صادق (ع) در عصر خودش با این پیچیدگی که ایجاد شده بود بسیار قوی مواجه شد .به سه مورد از کارهای امام اشاره می کنیم . اولا حضرت صادق (ع) مبادرت به استحکام کیفی و عمیق مبانی عملی و دینی کردند . ثانیا در شکل تدافعی با تقیه و سوم در شکل تهاجمی با تربیت شاگردان مبارز و تایید حرکت های سیاسی مبارزه گونه با دستگاه جرم. حضرت صادق (ع) به فعالیت می پرداختند تا زمینه ی مبارزه را به هرحال آمادتر بکنند به طوری که امام لحظه ای دست از مبارزه بر نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.