سرویس: اجتماعی 12:10 - پنجشنبه 07 مرداد 1395

رئیس بسیج اساتید دانشگاه اصفهان:

اصفهان؛ میزبان نخستین همایش تخصصی تمدن پژوهی اسلامی/ به دنبال رسیدن به درک مشترک از مفهوم تمدن نوین اسلامی هستیم

نخستین همایش علمی تخصصی تمدن پژوهی اسلامی برای رسیدن به درک مشترک برای تحقق تمدن نوین اسلامی با حضور اساتید برجسته کشوری به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، مسئول بسیج اساتید دانشگاه اصفهان پیش از ظهر امروز در نشست خبری پیرامون برگزاری نخستین همایش علمی، تخصصی تمدن پژوهی اسلامی در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: این همایش به میزبانی دانشگاه اصفهان و با حضور بیش از ۱۷۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور از نهم تا ۱۲ مردادماه برگزار خواهد شد.

دکتر محمدرضا حیدری بابیان اینکه این همایش صبح شنبه رسماً آغاز خواهد شد، توضیح داد: آیت‌الله نمازی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه کاشان، دکتر سهراب صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و دبیر کل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و حجت‌الاسلام دکتر خسرو پناه رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران دبیر علمی همایش در مراسم افتتاحیه به ایراد سخن می‌پردازند.

وی، عوامل شکل‌گیری، گسترش و رکود تمدن اسلامی، نقش نهادهای علمی و آموزشی در تمدن اسلامی، تأثیر فرهنگ و تمدن اسلامی در شکل‌گیری تمدن مدرن غرب، مبانی فکری تمدن اسلامی و تمدن غرب، الگوی توسعه مدنی و تمدن سازی نوین اسلامی، الزامات و موانع شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، نقش و جایگاه طب اسلامی در تمدن اسلامی و تمدن نوین اسلامی در منظومه فکری حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را از محورهای اصلی نخستین همایش علمی، تخصصی تمدن پژوهی اسلامی عنوان کرد.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه اصفهان با اشاره به برگزاری سه کارگروه به‌صورت موازی پس از افتتاحیه همایش، گفت: عصر یکشنبه با حضور مورخان و تمدن شناسان تمدن صفویه و سلجوقیان کارگاه میدانی در میدان امام(ره) که نماد تمدن صفوی است و در مسجد جامع که نماد سلجوقیان است کارگاه عملی برگزار خواهد شد.

حیدری با اذعان بر اینکه در این همایش از اساتید برجسته کشوری با رتبه علمی دانشیار و استاد تمام دعوات به‌عمل‌آمده است، اظهار کرد: استاد خسرو پناه، استاد منتظر القائم استاد تاریخ دانشگاه اصفهان، استاد الویری متخصص در حوزه تمدن اسلامی، استاد غلامی و استاد نصیری فر در خصوص شکل‌گیری، گسترش و رکود تمدن اسلامی، پیشینه تمدن ایران اسلامی و الزامات و موانع شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی به بحث می‌پردازند.

وی از دیگر موضوعات مورد صحبت در این همایش را نقش حکومت‌های شیعی در تمدن سازی اسلامی، نقش نهادهای علمی و آموزشی در تمدن اسلامی، مطالعه تطبیقی درباره مبانی فکری تمدن اسلامی و تمدن غرب، تمدن نوین اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب و الگوی توسعه مدنی و تمدن سازی نوین اسلامی بیان کرد.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه اصفهان به بررسی ویژه نقش و جایگاه طب ایرانی اسلامی در تمدن اسلامی و به‌طور عام تأثیر فرهنگ و تمدن اسلامی در شکل‌گیری تمدن مدرن غرب در همایش علمی، تخصصی تمدن پژوهی اسلامی اشاره کرد.

حیدری در خصوص اهمیت و ضرورت این نشست علمی اظهار کرد: برخی از تمدن شناسان بر این باورند که تمدن جلوه بیرونی فرهنگ یک قوم است، لذا به‌طور خاص می‌توان گفت که هر تمدنی دارای نرم‌افزار و سخت‌افزار است که نرم‌افزار یک تمدن متن و حقیقت آن و مسئله معیشت وزندگی یک قوم در حوزه سخت‌افزار را در هر تمدن شکل می‌دهد.

وی بابیان اینکه در شکل‌گیری یک تمدن دو عنصر معنویت و فکر نقش اساسی دارد، توضیح داد: عنصر معنویت تکلیف یک ملت را با مسئله ایمان اخلاق و هنر مشخص می‌کند و عنصر فکر و عقلانیت مسئله یک ملت را با علم به مفهوم عام کلمه مشخص می‌کند، که این علوم، چه علوم انسانی که جهت دهنده یک ملت هستند همچون علوم و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، چه علوم پایه که مادر علوم مهندسی هستند که نماد آن در فناوری ظاهر می‌شود .

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با اظهار بر اینکه اگر  به مؤلفه‌های تمدن غرب در ۴۰۰ سال گذشته دقت کنیم متوجه می‌شویم مبانی آنان بریدن از آسمان و تکیه‌بر عقل بشری بوده است، گفت: به همین دلیل است که نماد تمدن غرب، علم تجربه و اصالت ماده مشاهده می‌شود.

حیدری بابیان اینکه فناوری‌های نوین نمادی از تمدن مدرن غرب است، تصریح کرد: این فناوری‌ها ذاتاً مهاجم به طبیعت و محیط‌زیست هستند و به لحاظ انسانی هم، آن‌ها دغدغه عدالت و مسئله تشدید نابرابری را ندارند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه اصفهان تأکید کرد: اگر به مظاهر تمدنی اسلامی ایرانی دقت شود این تمدن، سرچشمه معرفتی خود را از وحی یعنی خالق هستی می‌گیرد و سعی می‌کند با محوریت قران و مفسران آن و جاری ساختن علم در زندگی علمی و اجتماعی یک همزیستی مسالمت‌آمیز با تمامی بشر و طبیعت داشته باشد.

وی بابیان اینکه پس از شکل‌گیری تمدن غربی و افول صفویه در ایران، استعمار مدرن خود را در قالب سلطه بر کشورهای ضعیف نشان داد، گفت: یکی از نمادهای کمپانی هند شرقی است و در ایران نیز شاهد بی‌ثباتی بعد از افول صفویه تا شکل‌گیری قاجار هستیم.

حیدری ادامه داد: حکومت قاجار نماد سلطنت مرعوب قدرت‌های وقت همانند روسیه تزاری است.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه اصفهان بابیان اینکه حضرت امام (ره) جهان مدرن چه الگوی غربی آن (لیبرالیسم) و چه الگوی شرقی آن (سوسیالیسم و کمونیسم) را نظام‌های طاغوتی را به مردم معرفی و شناساندند، گفت: امام خمینی (ره) فرمودند: بامعرفت اسلامی، حکومت‌های طاغوتی جای خود را به حکومت‌های اسلامی خواهند داد.

حیدری، شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و استقرار نظام اسلامی در کلام رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را در ۵ مرحله عنوان کرد و توضیح داد: ایجاد انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، کشورهای اسلامی و تمدن نوین اسلامی پنج مرحله مدنظر رهبری گفت که دو مرحله اول تحقق‌یافته ولی سه مرحله دیگر هنوز محقق نشده است.

وی بابیان اینکه شکل‌گیری تمدن نیازمند عناصر معنوی، فکری و علمی است تا با قرارگیری متوازن در کنار هم، مقدمه تمدن سازی برقرار شود، تأکید کرد: کار اصلی همایشی که برگزار خواهد شد این است که همه اساتید و نخبگان کشور یک درک مشترک از این موضوع یعنی مفهوم تمدن نوین اسلامی با آسیب‌شناسی تمدن‌های گذشته دست پیدا کنند.

حیدری، سازمان بسیج اساتید کشور، مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و دانشگاه اصفهان را به‌عنوان برگزارکنندگان این همایش عنوان کرد و گفت: در انتخاب اساتید معیار، رتبه علمی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.