سرویس: اخبار شهرستان 16:17 - چهارشنبه 06 مرداد 1395

بررسی چرایی حمایت جمهوری اسلامی از گروه های مقاومت/ قسمت دوم

حمایت از گروه های مقاومت در چارچوب محکمات انقلاب

سياست‏ خارجي‏ جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ بر اساس‏ نفي‏ هرگونه‏ سلطه‏ جويي‏ و سلطه‏ پذيري‏، حفظ استقلال‏ همه‏ جانبه‏ و تماميت‏ ارضي‏ كشور، دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏ و عدم‏ تعهد در برابر قدرت‏ هاي‏ سلطه‏ گر و روابط صلح‏ آميز متقابل‏ با دول‏ غير محارب‏ استوار است‏.

به گزارش اصفهان شرق/ سید روح الله رفعتی پور، در قسمت اول نوشتار حاضر، با استفاده از آیات کریمه قرآن و روایات نورانی حضرات معصومین علیهم السلام به بررسی وظیفه آحاد مسلمانان و نیز جامعه و حکومت اسلامی در دفاع از مظلومان و مستضعفان و حمایت از آنان پرداختیم.

در این بخش، با توجه به محکمات انقلاب اسلامی (قانون اساسی و فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب) این موضوع را پی خواهیم گرفت.

یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، دفاع از حقوق مسلمانان و حمایت از مستضعفان در هرکجای عالَم است. این موضوع در اصول مختلف قانون اساسی بیان و به عنوان چارچوب سیاستگذاری و رفتاری نظام تعیین شده است.

سدر مقدمه قانون اساسی آمده است: «قانون اساسي با توجه به محتواي اسلامي انقلاب ايران كه حركتي براي پيروزي تمامي مستضعفين بر مستكبرين بود زمينه تداوم اين انقلاب را در داخل و خارج كشور فراهم مي‌كند؛ به ويژه در گسترش روابط بين‌المللي، با ديگر جنبش‌هاي اسلامي و مردمي مي‌كوشد تا راه تشكيل امت واحد جهاني را هموار كند. (إنّ هذه اُمّتكم اُمة واحدة و أنا ربّكم فاعبُدوُن) و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم در تمامي جهان قوام يابد.»

بنابراین با توجه به ذات ظلم ستیزی انقلاب اسلامی ایران، جمهوری اسلامی موظف است در هر نقطه ی جهان که مظلومین و مستضعفین علیه ظلم و استکبار مبارزه می کنند، از آنان حمایت کرده و زمینه را برای تشکیل تمدن بزرگ اسلامی فراهم آورد.

همچنین بند 16 اصل سوم قانون اساسی “تنظيم‏ سياست‏ خارجي‏ كشور بر اساس‏ معيارهاي‏ اسلام‏، تعهد برادرانه‏ نسبت‏ به‏ همه‏ مسلمانان‏ و حمايت‏ بي‏ دريغ از مستضعفان‏ جهان” را یکی از اقدامات لازم برای نیل به اهداف و اصول نظام – که در اصل دوم قانون اساسی بیان شده- می داند.

اصول 152 و 154 قانون اساسی نیز موضوع دفاع از مظلومان و مستضعفان جهان – اعم از مسلمان و غیرمسلمان، بر پایه دین مبین اسلام- را به صراحت بیان نموده و آن را از وظایف جمهوری اسلامی ایران برشمرده است:

«سياست‏ خارجي‏ جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ بر اساس‏ نفي‏ هرگونه‏ سلطه‏ جويي‏ و سلطه‏ پذيري‏، حفظ استقلال‏ همه‏ جانبه‏ و تماميت‏ ارضي‏ كشور، دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏ و عدم‏ تعهد در برابر قدرت‏ هاي‏ سلطه‏ گر و روابط صلح‏ آميز متقابل‏ با دول‏ غير محارب‏ استوار است‏.» (1)

«جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ سعادت‏ انسان‏ در كل‏ جامعه‏ بشري‏ را آرمان‏ خود مي‏ داند و استقلال‏ و آزادي‏ و حكومت‏ حق‏ و عدل‏ را حق‏ همه‏ مردم‏ جهان‏ مي‏ شناسد. بنابراين‏ در عين‏ خودداري‏ كامل‏ از هرگونه‏ دخالت‏ در امور داخلي‏ ملتهاي‏ ديگر، از مبارزه‏ حق‏ طلبانه‏ مستضعفين‏ در برابر مستكبرين‏ در هر نقطه‏ از جهان‏ حمايت‏ مي‏ كند.» (2)

بر این اساس، نظام جمهوری اسلامی باید از گروههای مقاومت که مظلومانه و البته در عین اقتدار، در برابر ظلم و ستم استکبار جهانی ایستاده اند حمایت نموده و امکانات و فضای لازم را برای فعالیت آنان فراهم آورد.

لازم به ذکر است که در قوانین عادی نیز منطبق بر قانون اساسی کشور، این موضوع به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسیده است. (3)

امام راحل عظیم الشأن(علیه الرحمه) نیز که تربیت شده مکتب اسلام ناب برگرفته از قرآن و اهلبیت علیهم السلام است، در رهنمودها و فرمایشات خود، این خط را به روشنی ترسیم و راه را برای ما مشخص نموده است.

از اصول سیاست خارجی تفکر حضرت امام (رضوان الله علیه) که مبتنی بر آموزه های دین مبین اسلام می باشد، اصل نفی سبیل است. ایشان معتقدند: « ما منطقمان، منطق اسلام، اين است كه سلطه نبايد از غير بر شما باشد. نبايد شما تحت سلطه غير برويد. ما هم مي‌خواهيم نرويم زير سلطه.» (4)

22719_383

بر اساس این فرمایش، مسلمانان و مؤمنین با نگاه به اصل نفی سبیل بیان شده در قرآن کریم (5) موظف اند در مسیر نفی سلطه گری و سلطه پذیری گام برداشته و همت خود را در این راه مصروف دارند.

ایشان همچنین در چارچوب اصل حمایت از مظلوم و نفی ظلم می فرمایند: « ما نه ظلم خواهيم كرد؛ و نه مظلوم خواهيم واقع شد» (6) و نیز: « ما تحت رهبري پيغمبر اسلام اين دو كلمه را مي‌خواهيم اجرا كنيم: نه ظالم باشيم و نه مظلوم» (7) که باتوجه به نگاه جهان شمول اسلام عزیز و انقلاب اسلامی ایران و نیز وظیفه دینی و انسانی همه مسلمین در این موضوع، جمهوری اسلامی لازم است در همه جهان و در حد توان نسبت به این موضوع حساس بوده و در این مسیر گام بردارد.

رهبر کبیر انقلاب در رابطه با موضوع کمک به نهضتهای آزادیبخش و گروههای مقاومت اینگونه می فرمایند: «ملت آزاده ايران هم اكنون از ملت‌هاي مستضعف جهان در مقابل آنان كه منطقشان توپ و تانك و شعارشان سرنيزه است كاملاً پشتيباني مي‌نمايد. ما از تمام نهضت‌هاي آزاديبخش در سراسر جهان كه در راه خدا و حق و حقيقت و آزادي مبارزه مي‌كنند، پشتيباني مي‌كنيم.» (8)

امام عزیز هدف مبارزه این جنبش ها را پیروزی در جهت تحقق جامعه آزاد می دانند: « من بار ديگر از تمام جنبش‌هاي آزاديبخش جهان پشتيباني مي‌نمايم و اميدوارم تا آنان براي تحقق جامعه آزاد خويش پيروز شوند. اميد است دولت اسلامي در مواقع مقتضي به آنان كمك نمايد.» (9)

رهبر

رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای نیز یکی از اصول امام راحل را مقابله با قلدران و مستکبران و دفاع از مظلومان مطرح می نمایند: « امام صریحاً در جبهه‌ی مخالف قلدران بین‌المللی و مستکبران قرار داشت، هیچ ملاحظه‌ای نمی کرد. این است که امام در مقابله ی میان قلدران و مستکبران و قدرتهای زورگوی عالَم با مظلومان، در جبهه ی مظلومان بود؛ صریح و بدون ملاحظه و بی تقیّه این را بیان می کرد. طرف‌دار جدّی مظلومان جهان بود. امام با مستکبرین سرِ آشتی نداشت… امام بزرگوار در طول این سالیان دراز از فلسطین حمایت کرد، دفاع کرد. از فلسطین دفاع کرد، از افغانستان دفاع کرد. آن روزی که شوروی‌ها وارد افغانستان شدند، با اینکه ما گرفتار دشمنی آمریکا بودیم – دولتها معمولاً در این مواقع که با یک طرف گرفتاری دارند، با طرف دیگر می سازند- امام بزرگوار در همان حال در مقابل شوروی موضع قاطع گرفت… امام بزرگوار بدون هیچ ملاحظه‌ای از ملّت افغانستان حمایت کرد، از ملّت لبنان حمایت کرد، فلسطینی‌ها را با کمال صمیمیّت مورد حمایت خودش قرار داد. این منطق امام است در مورد مقابله‌ی با استکبار. با این منطق امروز می شود قضایای دنیا را شناسایی کرد، موضع درست را می شود فهمید… این منطق، منطق امام است. هرجا ظلم هست دو طرف وجود دارد: ظالم و مظلوم؛ ما طرف‌دار مظلومیم، مخالف با ظالمیم؛ این موضع‌گیری‌ای است که امام به صراحت انجام می داد و این یکی از خطوط اصلی است.» (10)

ایشان، مبارزه با ظالمان و جائران و حمایت از مظلومان و مبارزان را محدود به مرزهای جغرافیایی ندانسته و جغرافیای آن را سرتاسر عالَم بیان می کنند:

« در دنیا هرجا که نداى عدالتخواهى بلند شده است، این انقلاب آن جا را با خود و از خود و متناسب با خود یافته است و با حق جویان و عدالتخواهان عالَم، همراهى کرده است» (11) و نیز « نظام اسلامى و احكام اسلامى، كمر به دفاع از مظلومين در همه ى دنيا بسته است. به خاطر همين ديدگاه است كه امروز استكبار، عليه نظام جمهورى اسلامى توطئه مى‌كند.» (12)

معظم له دفاع از مظلومان را از اصول انقلاب اسلامی دانسته و می فرمایند: « عدالت، مردم‌سالارى، استقلال، دفاع از حقوق ملت در همه‌ى زمینه‌ها، دفاع از حقوق مسلمانان عالَم، دفاع از هر مظلومى در هر نقطه‌ ى عالَم؛ اینها جزو اصول ماست.» (13)

رهبر انقلاب همچنین دفاع از مظلومان را محدود به مذهب خاصی نمی دانند: « ما همان کمکى را که به حزب‌الله لبنان کردیم که شیعه است، همان کمک را به حماس کردیم و به جهاد کردیم و باز هم خواهیم کرد.» (14)

tztfj7irtu8nsid4a8e

ایشان سیاست قطعی و صریح نظام اسلامی را حمایت از مظلوم تا سر حد توان و مقابله با ظالم اعلامنموده و می فرمایند:

« ما از هر مظلومی حمایت خواهیم کرد؛ امروز ملّت یمن مظلومند. دیگر از این ظلم بالاتر نیست که در ماه حرام – ماه رجب ماه حرام است –  [مسلمانها را می کُشید.] مشرکین مکّه هم وقتی ماه رجب می شد، جنگ را قطع می کردند.

امروز زشت‌تر و بدتر از مکّه‌ی آن روز، کسانی هستند که در ماه رجب – ماه حرام – خانواده‌های یمنی را به عزا می نشانند؛ در یک شبانه‌روز صدبار، دویست‌بار با هواپیما حمله می کنند به یک نقطه‌ای، به بهانه‌های واهی، با استدلال‌های غلط، با ادّعاهای دروغ؛ این ملّت ملّت مظلومی است؛ ملّت یمن ملّت مظلومی است، ملّت بحرین ملّت مظلومی است، ملّت فلسطین دچار مظلومیّت مزمن است و سالهای متمادی است این ملّت زیر فشار است. ما هر مقداری که بتوانیم از مظلوم حمایت می کنیم و هر مقداری که توانایی‌های ما و وسع ما باشد وظیفه ی ما است؛ اسلام به ما گفته است  که «کُن للِظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَوناً» این سفارش امیرالمؤمنین است – ما نمی گوییم «اُنصُر اَخاکَ ظالِماً اَو مَظلوما» – این شعار جاهلی است؛ می گفتند اگر برادرت ظالم هم هست یا مظلوم است، باید از او دفاع کنی و حمایت کنی – قرآن این را نمی گوید؛ معرفت اسلامی این را منع می کند. نخیر؛ ظالم هر کسی بود باید با او مقابله کرد و جلوی ظلم او را گرفت؛ مظلوم هرکسی هست باید از او حمایت کرد.» (15)

بدیهی است موارد بالا فقط بخش کوچکی از فرمایشات امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است که به عنوان نمونه بیان گردید.

نتیجه آنکه بر اساس قانون اساسی و خط ترسیمی امام راحل عظیم الشأن انقلاب، حمایت از مظلومان و مستضعفین عالَم که امروز در قالب گروههای مقاومت تبلور یافته است، از اصول اساسی و غیر قابل تغییر انقلاب اسلامی است و در هر حالتی باید انجام شده و نباید مغفول بماند.
لینک قسمت اول مطلب را اینجا ببینید

ادامه دارد…

پی نوشت ها:

1) قانون اساسی، اصل152

2) همان، اصل154

3) رجوع شود به قانون الزام دولت به حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین مصوب 11/10/1387

4) بيانات امام خميني(ره) در مورد مأموريت شاه براي اجراي طرح‌هاي استعماري، اقتصادي فرهنگي (20/7/57)، صحيفه نور، ج2، ص 139

5) نساء/141

6) بيانات امام خميني(ره) در جمع سفرا (22/11/59)، صحيفه نور، ج14، ص 68

7) همان، صحيفه نور، ج14، ص 66

8) پيام امام خميني(ره) به مناسبت ولادت و هجرت پیامبر اسلام (15/11/58)، صحيفه نور، ج11، ص 259

9) پيام امام خمینی(ره) به مناسبت دومين سالگرد پيروزي انقلاب (22/11/59)، صحيفه نور، ج14، ص 63

10) بیانات در مراسم بیست و ششمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره)، 14/3/94

11) بیانات در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، 14/3/74

12) بیانات در جمع زنان شهر ارومیه‌، 28/6/75

13) بیانات در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، 14/3/81

14) بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در “کنگره ى جهانى‌ جریانهاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام”، 4/9/93

15) بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى، 26/2/94

انتهای پیام/ ش

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.