اصفهان شرق

خشم اینترنتی ارمغان فیلم های ماهواره ای است

کدخبر: 10813
1392/11/02 در ساعت 00:57

به گزارش واحد رصد اصفهان شرق: کافی است یک روز به یک مدرسه ابتدایی بروید کودکان چنان با پرخاشگری و تند خویی و حتی ضرب و شتم با یکدیگر برخوردمی کنند که گویی شب گذشته در منزلشان دعوایی رخ داده است.

آسیب شناسان اجتماعی علت این گونه رفتارها را بی خوابی و مشاهده فیلم های خشن اینترنتی می دانند. کودکان امروز ساعت ها پای اینترنت می نشینند و گاهی به بهانه این که برای دروس مربوط شان تحقیق دارند با کنجکاوی به جستجوی فیلم های خشن مبادرت می کنند و این می شود که در مدارس کودکان اسلحه سرد به مدرسه می آورند و به به رفتارهای ناشایست دست می زنند.

آسیب شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی در این خصوص گفت: ارمغان فیلم های اینترنتی که به طور کلی شامل فیلم های آمریکایی می شود، خشونت، روابط غیر اخلاقی استفاده از ابزارها و سلاح سرد است.

imagesCA6VJZG7

دکتر رضا اسماعیلی افزود: در دوران کودکی و نوجوانی مشاهده فیلم های خشونت آمیز موجب می شود که کودکان رفتارهای پرخاشگرانه را یاد بگیرند و هنجار شکنجی محصول این نوع فیلم ها برای کودکان است.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد که کودکانی که فیلم های خشن را می بینند؛ بیقرارترند و کم تحمل اند و گاهی از حالت تعادل خارج می شوند.

دکتر رضا اسماعیلی با بیان این که این گونه فیلم ها به کودکان خشونت را آموزش می دهد، تصریح کرد: کاهش ضریب تحمل و افزایش واکنش های هیجانی به اطرافیان ارمغان مشاهده این فیلم ها برای کودکان است.

وی گفت: به خانواده ها توصیه می شود که تا حد ممکن کودکان را از دیدن این فیلم ها منع کنند و بر روی رفتارهای آنها مدیریت داشته باشند.

این آسیب شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی اظهار کرد: آموزش رسانه ای در مدرسه برای افزایش سواد رسانه ای آنها می تواند بسیار موثر باشد.

وی ادامه داد: افزایش تولید انیمیشن های ایرانی می تواند در رقابت جهانی کشور ما تاثیر گذار باشد. ضریب تولید انیمشن های ما در رقابت جهانی کمتر است. گاهی بسیاری از انیمیشن ها ویژگی های هیجان خواهی و برخوردهای تخیلاتی را سوق داده و خشونت را گسترش می دهد.

رسانه های مدرن گوی سبقت را از رسانه های قدیمی ربود
این روزها شبکه های اجتماعی با وجود این که سابقه کمی دارند اما جای خودشان را به خوبی در منازل باز کرده اند و خانواده ها به جای تلویزیون و رادیو رغبتی خاص به این شبکه ها دارند. طرفداران این گونه شبکه ها آنقدر زیادند که قابل مقایسه با تماشاگران تلویزیون و شنوندگان رادیو نیستند. این شبکه های اجتماعی گوی سبقت را از رسانه های قدیمی ربوده اند و این نشات گرفته از تنوع مطالب و جذابیتی که برای مخاطب در آن وجود دارد ناشی می شود.

کاربران شبکه های اجتماعی بیشتر نوجوانان و جوانان هستند و امروزه کودکان نیز وارد این عرصه شده اند. این گروه سنی در اوج هیجانات قرار دارند که با هر فیلمی که مشاهده می کنند؛ عکس العمل نشان می دهند. شبکه پرطرفداری چون فیسبوک که به ۷۰ زبان زنده دنیا ترجمه می شود و تا سال ۲۰۱۰ بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر داشت که کاربرانش در رنج سنی ۱۸ تا ۲۹ ساله هستند.

طبق اخبار منتشر شده براساس گزارش تکان‌دهنده و یا بی‌اهمیتی که در جهان رخ می‌دهد، بیش از نیم میلیارد کاربر توئیتر حرفی برای گفتن درباره رویداد های خشمگین دارند و معمولا این اظهارنظرها ناامید‌کننده یا خشمگینانه است. به نوعی که این شبکه اجتماعی را علاوه بر بروز رسانی مکانی برای گردهمایی خشمگینانه آنلاین تبدیل شده است.

دیوید رییس روانشناسی در سن‌دیه‌گو که در زمینه پویاشناسی شخصیتی تخصص دارد و بر اساس مطالعاتی که انجام داده، معتقد است فعالیت‌های آنی توئیتری می‌تواند بر افراد غلبه کند. به گفته وی بسیار ساده است که عبارتی را نوشته و کلید ارسال را فشار دهیم، به این شکل می‌توان به صورت آنی و بدون اینکه به آن فکر کرد، چیزی گفت.

خشم اینترنتی، خشونت امروز کودکان است

خشمی که این روزها کودکان، نوجوانان و جوانان را گرفتار کرده است از نوع اینترنتی است. از همان نوعی که بیگانگان به وسیله آن به تخریب روحی و روانی جوانان ما دامن زده اند.

این خشم عمومی تنها منحصر به توئیتر نیست، می‌توان آن را برروی دیگر رسانه‌های اجتماعی، اظهارنظر‌های وب‌سایت های خبری از قبیل CNN و تقریبا در سراسر اینترنت مشاهده کرد. برای مثال یوتیوب به جذب اظهارنظر‌های آزاردهنده از جانب کاربران شهرت زیادی دارد شاید به علت پخش فیلم ها و کلیپ های مختلف از جمله کلیپ های خشنونت آمیز باشد.

نتایج مطالعه ای که به تازگی در دانشگاه پکن انجام شده به آن اشاره شده‌است. محققان در این مطالعه با بررسی پست‌های منتشر شده‌ برروی وب سایت Weibo، نسخه‌ای چینی از توئیتر،‌ دریافتند که خشم قدرتمند‌ترین احساس آنلاین است.

با این حال برخی صاحب نظران معتقدند در پیش گرفتن چنین رویه‌ای مانند یک شمیردولبه است و ممکن است در عمل به ترویج خشونت نیز منجر شود. فیس بوک در برابر اعتراض های کاربران تنها قول داده که یک پیام هشداردهنده به این نوع ویدیوها اضافه کند.

از میان چهار احساسی که محققان براساس آنها پست‌ها را دسته‌بندی کردند، اندوه و انزجار از اثرگذاری کمی برخوردار بودند،‌ تاثیر لذت کمی بیشتر از این‌ دو بود اما خشم،‌ مانند ویروسی مهلک با سرعت و به شکلی گسترده پراکنده می‌شود.

به گفته محققان چینی این مطالعه نشان می‌دهد که خشم نسبت به دیگر احساساتی مانند شادی یا اندوه از اثرگذاری بیشتری برخوردار است و این نشان می‌دهد که توئیت‌های خشمگین با سرعت بیشتری در میان کاربران رد‌و‌بدل می‌شوند.

کاربرانی که با تمام وجود چشم در چشم این فیلم ها می دوزند اثری جز خشونت و پرخاشگری نمی بینند.

البته انتشار فیلم ها و کلیپ های خشونت آمیز علاوه بر جریح دار کردن عواطف انسانی به مرور زمان موجب عادی شدن دیدن این صحنه ها و بی تفاوت شدن انسان ها در برابر این صحنه ها خواهد شد، از سوی دیگر شاید بتوان گفت به الگوی علنی ترویج خشونت در جامعه تبدیل می شود.

خشونت در جامعه و به تعبیر بعضی ها یک امر عادی تلقی می شود در حالی که اگر این گونه پیش رود دیگر مهربانی و عطوفت در جامعه جایی نخواهد داشت و انسان ها به اندک تلنگری خشمگین می شوند.

گفتنی است بر اساس برخی تئوری ها فیلم های خشن می توانند باعث تخلیه روانی فرد شوند. چون فرد با شخصیت های فیلم احساس همذات پنداری می کند و در نتیجه سرخوردگی هایش را با رفتارها و حرکات او تخلیه می کند. اما این قاعده برای کشوری که از بیکاری و تورم رنج می برد؛ صادق نیست.

به این ترتیب در جامعه ای که اکثریت جمعیت آن را جوانان تشکیل می دهند و مشکلات اقتصادی و اجتماعی پدیده های رایجی است و در نتیجه زمینه پرخاشگری مهیاست، می توان انتظار داشت فیلم های خشن به افزایش جرم و جنایت دامن بزند.

«گین برگ» کارشناس سوئدی می گوید: «ارتباطات جمعی و رسانه های گروهی در تار و پود افراد تلقین پذیر برای ارتکاب جرایم نفوذ می کنند». تحقیقات نشان می دهد کودکان در خردسالی به طور کامل و واضح نمی توانند بین واقعیت و خیال، مرزی قائل شوند و ممکن است هر آنچه را که در تلویزیون می بینند، واقعی بپندارند. از جنبه های کوتاه مدت این تاثیر می توان به این نکته اشاره کرد که کودکان بلافاصله پس از دیدن برنامه ای خشونت بار به همسالان خود در خانواده یا مدرسه تعرض کرده و رفتار خشن بروز می دهند.

دنیای امروز دهکده جهانی سراسر آشوب

دنیای امروز به یک دهکده جهانی تبدیل شده است. دنیایی که اگر با الکتونیک پیش نروی از ان عقب خواهی ماند این موضوع از یک سو و بیکاری و تورم از سویی دیگر انسان ها را به موجوداتی خشن، کم صبر و بی حوصله تبدیل کرده است.

اخیرا” زمزمه هایی مبنی بر آزاد شدن بارگذاری کلیپ های خشونت بار در فیسبوک منتشر شده است. البته گفتنی است فیس‌بوک که در ابتدای سال ۲۰۱۳ آپلود ویدیوهای خشن را در این سایت ممنوع کرده بود، از این تصمیم صرف نظر کرده تا بتواند بر دامنه کاربران خود بیفزاید. تغییر سیاست های فیس بوک در این زمینه بدون اطلاع رسانی به کاربران رخ داده است و عموم مردم زمانی از آن مطلع شدند که ویدیوی خشنی از سر بریدن یک زن از سوی یک مرد بر روی این سایت ارسال شد و علیرغم گزارش آن از سوی صدها کاربر فیس بوک از پاک کردن ویدیوی یاد شده امتناع کرد.

مطمئن باشید کارگزاران فیس بوک به فکر این نیستند که آمار جنایت و خشونت در جامعه چه مقدار بالا رفته است آنها به این می انیشند که تعداد کاربرانشان چه مقدار افزایش یافته است.

پس از خبری شدن این مساله فیس بوک مدعی شد که ارسال ویدیوی مذکور با هدف محکوم کردن خشونت انجام شده و لذا قصدی برای پاک کردن آن وجود ندارد. به گفته سخنگوی این سایت فیس بوک محلی برای بحث در مورد نظرات افراد است و حتی اگر این بحث ها در مورد رویدادهای جنجالی باشد باید انجام شود.

حال بیندیشید ساعت‌ها وقت گذراندن و گشت‌وگذار در فضای مجازی و گپ‌وگفت و تعامل با دوستان اینترنتی و گم شدن میان انبوهی از اخبار و اطلاعات نه تنها باعث فاصله گرفتن از دنیای واقعی می شود و بیخبری از یکدیگر در تماس های رودر رو را شامل می شود؛ بلکه کودکان ما را نابود می کند. آنهایی که فردای جامعه ما به دست آنهاست.