سرویس: اجتماعی 15:05 - یکشنبه 03 مرداد 1395

گزارش؛

مبارزه با بیماری سالک طرح تابستانه بسیج سازندگی در شرق اصفهان

بسیج سازندگی اصفهان در راستای اجرای برنامه‌های جهادی خود طرح مبارزه با بیماری سالک که در مناطق شرقی اصفهان فراگیر است را در دستور کار دارد.

به گزارش اصفهان شرق، آغاز فصل گرما و وجود حشرات مختلف در محل زندگی خطر بسیاری از بیماری‌هایی که از این نوع حشرات به انسان منتقل می‌شود را بالاتر می‌برد. یکی از این حشرات پشه خاکی و عامل بیماری سالک است نوعی از بیماری پوستی ناشی از نیش پشه عامل سالک یا “لیشمانیوزیس” که اهالی مناطق گرمسیر ایران به خوبی با آن آشنا هستند.

علاوه بر استان‌های جنوبی و مناطقی از استان ایلام که آمار ابتلا به بیماری سالک در آنها بالاست در مناطق گرم، خشک و کویری شرق اصفهان از جمله جرقویه نیز این بیماری به وفور قابل مشاهده است.

درباره بیماری سالک بهتر است بدانیم که این بیماری از راه نیش یک پشه آلوده به انگل به نام پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود زخم حاصل از این نیش تا بیش از یک سال باقی می‌ماند و باید گفت اثر روحی این زخم گاهی بسیار بیشتر از تأثیر جسمی آن است چرا که اگر به موقع این بیماری درمان نشود آثار آن تا پایان عمر در چهره یا نواحی دیگر بدن فرد که مورد نیش پشه خاکی واقع شده باقی می‌ماند.

راه پیشگیری از این بیماری سالم‌سازی و بهسازی محیط زندگی است محل زندگی و تکثیر این پشه‌ها باید از بین برود و راه آن پرهیز از انباشت زباله‌ها در اطراف محل زندگی است زباله‌های خانگی و ساختمانی، فاضلاب، حضور سگ‌های ولگرد و غیره همه از عوامل تشدید این بیماری است.

این بیماری در سال‌های اخیر در مناطق شرقی اصفهان بسیار دیده شده و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز مطالعات بسیاری برای کاهش ابتلا به این بیماری در اهالی مناطق شرقی اصفهان داشته که با روش‌های مختلفی برای کاهش آمار این بیماری کوشیده‌ است.

اما فعالیت جدی و جهادی در این زمینه را بسیج سازندگی همراه با مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان انجام داده ‌است فرمانده بسیج حوزه امام سجاد(ع) منطقه جرقویه از اجرای طرح مبارزه با بیماری سالک در سطح منطقه جرقویه از مناطق شرقی و سالک‌خیز استان اصفهان خبر می‌دهد.

سرگرد پاسدار سید مهدی فاطمی با اشاره به طرح مبارزه با بیماری سالک در این منطقه اظهار داشت: در سال گذشته در منطقه جرقویه حدود 400 نفر به بیماری سالک مبتلا شدند.

وی با بیان اینکه اگر چه این بیماری درد جسمی ندارد ولی درد روحی آن تا سال‌ها برای انسان‌ باقی می‌ماند ادامه داد: امسال مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان با همکاری بسیج منطقه طرح مشترک مبارزه با بیماری سالک را به اجرا درآوردند.

فرمانده بسیج حوزه امام سجاد (ع) منطقه جرقویه با بیان اینکه 3 مرحله از این طرح تاکنون به اجرا در آمده است و مرحله 4 آن در شهریور ماه اجرا می‌شود افزود: عامل این بیماری موش‌های صحرایی هستند و این بیماری از طریق پشه‌هایی که با این موش‌ها ارتباط داشته‌اند به انسان‌ها سرایت می‌کند.

وی درباره نتیجه این طرح اظهار داشت: خوشبختانه در سال جاری هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر ابتلا به این بیماری در این منطقه دریافت نکرده‌ایم و این نشان دهنده موفقیت ما در اجرای این طرح است.

فاطمی پیرامون جزئیات این طرح افزود: این طرح در کل منطقه جرقویه سفلی اجرا می‌شود و برای اجرای آن از نیروهای بومی استفاده کرده‌ایم هدف ما پاک‌سازی منطقه از این بیماری بود که در این زمینه اقدامات بسیاری موثری را انجام داده‌ایم که رضایت‌بخش نیز بوده است.

وی با بیان اینکه مرحله سوم این طرح از روز دوشنبه آغاز شده و تا روز شنبه ادامه می‌یابد ادامه داد: در این طرح لانه‌ موش‌ها با طعمه‌های مسمومی که به افراد داده شده سم‌گذاری می‌شوند و به این ترتب موش‌ها را از مناطق مسکونی دور می‌کنیم.

فرمانده بسیج حوزه امام سجاد (ع) منطقه جرقویه با بیان اینکه در حال حاضر 50 نفر برای اجرای این طرح مشغول به‌کار هستند خاطرنشان کرد: علاوه براین طرح با هماهنگی مرکز بهداشت 3000 قلم دفع حشرات بین مردم این منطقه توزیع شده و بنرهای آموزشی نیز توسط شهرداری در معابر این منطقه نصب شده است.

اجرای طرح‌های وسیع مبارزه با بیماری فراگیر سالک در مناطق شرقی اصفهان به ویژه منطقه آسیب‌پذیر جرقویه از جمله اقدامات بسیج سازندگی استان اصفهان است که اصحاب رسانه اصفهان در جریان برگزاری اردوی جهادی این منطقه که به همت سازمان بسیج رسانه اصفهان برگزار شد با ابعاد مختلف اجرای آن آشنا شدند.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.