سرویس: اجتماعی 07:02 - یکشنبه 03 مرداد 1395

یادداشت/

تولیدات ماهواره ای؛ ابزارتخریب ارزش های ایرانی و اسلامی

در ۱۵۹ مدار تلویزیونی در کل جهان در مجموع ۲۰۳ ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد ۸۰ دریافت کننده در ایران قرار دارد. این تعداد ماهواره‌ها، امکان تماشای حدود ۱۸۰۰۰ شبکه تلویزیونی را در ایران فراهم می آورد.

به گزارش اصفهان شرق، رسول شکری نیا/ بر اساس یک پژوهش از نظر فنی در ۱۵۹ مدار تلویزیونی در کل جهان در مجموع ۲۰۳ ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد ۸۰ دریافت کننده در ایران، ۱۰۰ ماهواره تلویزیونی (یعنی نیمی از ماهواره‌های جهان) قرار دارد. این تعداد ماهواره‌، امکان تماشای حدود ۱۸۰۰۰ شبکه تلویزیونی را در ایران فراهم می آورد.

در کنار این آمار، کارت‌هایی نیز از سوی عرضه کنندگان تجهیزات ماهواره‌ای در اختیار فروشندگان قرار داده شده که صدها شبکه را به این آمار می افزاید.

با رسیور و دیش‌های معمولی، می توان قریب به ۲۰۰۰ کانال ماهواره ای را در ایران با کیفیت بالا دریافت کرد. شبکه‌هایی که اکثر قریب به اتفاق برنامه‌های آنها با سنت و فرهنگ ایرانی و اسلامی در تضاد و تقابل جدی هستند و اثرات مخرب روحی و روانی بر مخاطبین می گذارند و یکی از مهمترین تکنیک ها و ابزار غرب در جنگ اعتقادی علیه ارزش‌های اسلامی و ایرانی است. نتایج همین تحقیق نشان می دهد در بین شبکه های ماهواره ای که به سهولت در ایران قابل دریافت است، بیش از ۳۸۰ کانال ویژه موسیقی وجود دارد که شبانه روز در حال پخش موسیقی، کلیپ، رقص، آهنگ‌های درخواستی و کنسرت های کاملا” بیگانه با فرهنگ ما هستند.

عموم این برنامه ها آکنده از حرکات ضداخلاقی و حتی ضدانسانی است؛ درحالی که علاوه بر این شبکه‌های اختصاصی موزیکال، قریب به ۲۰۰ شبکه نیز در خلال برنامه‌های خود، هزاران کلیپ‌، شو موزیکال و برنامه فرامبتذل پخش می‌کنند.

در حوزه کودک و نوجوان بیش از ۲۵۰ کانال ماهواره‌ای در ایران قابل دریافت است، ضمن آنکه بخش مهمی از برنامه های کانال های عمومی قابل دریافت نیز، به پخش برنامه های کودک و نوجوان، اختصاص دارد. این شبکه‌ها علاوه بر پخش کارتون‌هایی که به طور عمده با مبانی اخلاقی و اسلامی و ایرانی ما در تعارض جدی است، اقدام به فرهنگ‌سازی ارزش های لیبرالی و اومانیستی غرب در ذهن اطفال و نوجوانان ایرانی کرده و آنان را شیفته زندگی لذت جویانه، گمراه کننده و صوری آمریکایی و غربی می نمایند.

در حوزه مصرف‌زدگی و فرهنگ‌سازی پوشش و مد، حدود ۸۰ شبکه وجود دارد که اختصاص به نمایش مد و لباس دارد؛ لباس‌هایی که به طور رسمی و علنی به توسعه فرهنگ برهنگی، زیبامحوری، تنوع طلبی و لذت جویی اقدام می کنند. این شبکه‌ها، تحت عنوان «میکس بیکینی»، به تبلیغ انواع لباس های زیر مردانه و زنانه و البسته خواب و… می‌پردازند.

تبلیغ پوشش و مدهای غربی البته تنها به این کانال ها منتهی نمی شود و سایر شبکه های ماهواره ای نیز در متن برنامه‌های خویش، به صورت علنی یا لایه پنهانی به آن اقدام کرده و زیرکانه افکار مخاطب را به سمت کالا یا اجناس مورد توجه گردانندگان رسانه سوق می دهند.

در کنار کانال‌های ماهواره‌ای فوق، حجم شبکه‌های اروتیک قابل توجه است. بر روی ماهواره‌های قابل دریافت در ایران، ۵۳۲ کانال اروتیک و حداق ۱۸کانال پورنو وجود دارد که هرکدام از آنان برای تخریب ارزش ها و باورهای انسان و خدشه بر عفت بصری جامعه کفایت می کند؛ ضمن آنکه برخی شبکه‌های عمومی نیز در ساعاتی از شب به کانال‌های پورنوگرافی مبدل شده و مخاطب را به سمت انحراف می کشانند.

شبکه های فارسی زبان نیز که ماجرای خاص خود را دارد و حداقل ۱۳۰شبکه فارسی زبان یا بخشی از آن به زبان فارسی در شبانه روز افکار، روح و روان و اندیشه مردم ایران را مورد هجمه قرار داده و حتی در دوران موسوم به تحریم ها هم هیچ گاه ایران را تحریم نکردند و با پخش روزانه ده ها سریال، فیلم سینمایی، انیمیشن، کلیپ موسیقی و مستندهای جعلی و البته جذاب، درتلاش برای تاثیرگذاری برافکار عمومی مردم به ویژه نسل جوان و نوجوان هستند.

گرچه به مدد نگاه اپوزیسیونی دولت ها برخورد با پدیده ماهواره در ایران همواره با چالش جدی روبرو بوده اما اظهارات مقامات دولتی مبنی بر استفاده وسیع مردم از گیرنده های ماهواره، که همراه با عجز، استیصال و عدم اجرای قانون است مشاهده می شود.

مهمترین مضرات استفاده از گیرنده های ماهواره چیست؟

ترویج خشونت آشکار و پنهان

شاید بتوان یکی از آشکار ترین آسیبی که با گسترش استفاده از ماهواره در جامعه کنونی دچار آن شده ایم را ترویج خشونت دانست.

در برنامه های تولید شده در تلویزیون های ماهواره عموما صحنه های خشن بدون سانسور و توجه به سن مخاطب به وفور نمایش داده می شود، ومسلما افراد چه بخواهند و چه نخواهند دیدن چنین صحنه هایی در ضمیر ناخودآگاه آنان تاثیر می گذارد.

گاهی این صحنه ها به قدری هنرمندانه و واقعی ساخته شده اند که افراد با دیدن این صحنه گویی دارند آموزش نحوه بروز خشونت در چنین شرایطی را می بینند و همین مطلب سبب می شود ، افرادی تحت تاثیر ماهواره در شرایط مشابه از خودشان رفتار هایی خشونت آمیز بروز دهند.

سست شدن بنیان خانواده

از دیگر تبعات حضور بدون کنترل و حتی با کنترل ماهواره، سست شدن بنیان خانواده است. ورود ماهواره به خانه را می توان به منزله ورود یک فرد نامحرم و لاابالی دانست که دوست ناباب برای فرزندان است و درصدد اختلاف افکنی بین زن ها و همسرانشان است، به ناموس افراد چشم طمع دارد، دین افراد را می گیرد، مرزها و حریم های خانواده را می شکند، به آسانی حقیقت های سیاسی و اجتماعی را وارونه جلوه می دهد، دزد وقت افراد است و اگر بتواند حتما سری هم به کیف پول افراد خواهد زد.

خرید ماهواره به منزله دعوت این فرد ناباب و نامرم به منزل است.این کار را شبکه های فارسی زبان فارسی وان ، من و تو و جم به طور خاص انجام و آموزش می دهند که فرد چه طور در برابر خیانت،فرد دیگری را وارد زندگی خود کند که کمترین اثر این کار، سست شدن بنیان خانواده و قبح زدایی از رفتارهای نامشروع و نامتعارف است که در فیلم های شبکه های فارسی زبان و برنامه های دیگر شبکه های ماهواره ای به وفور دیده می شود.

هجوم گسترده و همه جانبه فرهنگی

از زمانی که مقام معظم رهبری هشدار دادند دشمن در حال تدارک یک جنگ تمام عیار فرهنگی و یک شبیخون فرهنگی است باید هوشیار می بودیم، چرا که دشمن از هر وسیله و رسانه ای که در اختیار داشت برای مورد حمله قرار دادن فرهنگ کشور عزیزمان بهره برده است و ماهواره به عنوان یکی از این رسانه ها همواره مورد توجه جدی بوده است.

در بعد فرهنگی،دشمن با تمام قوای خویش سرمایه گذاری کرده است تا شبکه های ماهواره با تهی کردن جامعه از درون،اسباب از هم پاشیدگی خانواده را به عنوان مهمترین نهاد استحکام و اقتدار فرهنگی، مورد هجمه قراردهد.

دشمنان به درستی درک کرده اند که تنها راه مقابله با اسلام ناب، جمهوری اسلامی و مردم ایران، دور کردن مردم از اسلام و آموزه های اصیل و فرهنگ اسلامی است و با هجمه گسترده انواع برنامه ها وفیلم های خود در قالب فیلم سینمایی، سریال، مستند داستانی و انیمیشن، فرهنگ خود را جایگزین فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی کرده و زیرساخت های اعتقادی و فکری ایرانیان را مورد حمله قرار دهند.

دخالت های سیاسی و اجتماعی

یکی دیگر از آسیب هایی که جامعه ما با ورود ماهواره به خانه ها به آن دچار شده است، دخالت سیاسی و اجتماعی است که جامعه ما با ورود ماهواره به منازل راه را برای آن باز کرده و تلاش جدی بیگانگان برای سلطه سیاسی، اجتماعی و دخالت در حوزه های استقلال کشور در ابعاد مختلف موید همین مسئله است و تولید برنامه های خبری و تحلیلی در شبکه هایی که اصالتا” غیرخبری هستند کمترین تحرک در این راستاست.

این قدرت ها با راه اندازی شبکه هایی که علی الظاهر دارند سعی می کنند خیلی بی طرفانه واقعیت های رخداده را به اطلاع بینندگان بی خبر و در سانسور قرار گرفته داخلی برسانند، زیرکانه اخبار و اطلاعات را جهت دهی نموده و خواسته های خویش را به مخاطبین القاء نموده و حتی گاهی پا را فراتر از این گذاشته و در مقاطعی مستقیما از مخاطبین می خواهند با اقداماتی علیه حکومت شوریده و اعتراض کنند که البته تاکنون مردم ما وقع جدی به آنها ننهاده اند.

برخی از شبکه های ماهواره ای نیز با گسترش جدی و هوشمندانه شایعه، ایجاد فضای بدبینی و کاهش اعتماد اجتماعی در جامعه در تلاشند مردم را که مهمترین سرمایه اجتماعی و سیاسی انقلاب هستند دربرابر نظام قرار دهند و به بهانه های واهی یا اتفاقات و حوادث خواسته و ناخواسته، آسمان ریسمان کرده و باشورآفرینی کاذب و بهره گیری از ظرفیت جدیدی به نام شبکه های اجتماعی درکنار رسانه های ماهواره ای در این راستا یارگیری کنند.

از جمله اهداف سیاسی مداخله جویانه حضور گیرنده ماهواره در منازل می توان بهراه اندازی انواع شبکه های قاره ای و محلی توسط کشورهای غربی به زبانهای مختلف و القای تفکرات خود به بینندگان،دروغ پردازی و فرافکنی علیه دولت ها و ملتهایی که با آنها مخالفند،تحرکات نرم به نفع خشونت گرایی و تروریسم و نسبت دادن آنها به اسلام و مسلمانان،تخریب شخصیت های تأثیر گذار مثبت در جهان علی الخصوص در جهان اسلام، اسلام هراسی، شیعه هراسی، حمایت علنی از گروه های مخرّب و تروریسم و ارائه تریبون به آنها باهدف ایجاد رعب و وحشت و اختشاش،تخریب و تقویت بی مورد و بی دلیل دولت ها و ملت ها با انگیزه های سلطه جویانه از جمله نمونه جلوه دادن کشورهای همراه با آنها،تبلیغات علیه مذهب و هویت ایراینی و اسلامی، تبلیغ مکاتب انحرافی، عرفان های دروغین و کاذب، ادیان و مذاهب غیر اسلام، حمایت از شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی( وهابیت و سلفیت) اشاره کرد.

دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی در کشور،تخریب و ناکارآمد معرفی کردن فرهنگ های اصیل و آداب مثبت سنتی و باورهای مردم،زیر سئوال بردن خرده فرهنگ ها و اعتقادات مذهبی و سنتی مردم ایران، تلاش برای معرفی فرهنگ شهروندی و مردم سالاری منهای دین به جامعه،تبلیغ سکولاریزم و القای شخصی بودن دین، ایجاد شک و تردید در مسلمات و اعتقادات دینی، سوء استفاده مالی و اقتصادی از مردم، تبلیغ کالاهای خارجی و مصرف گرایی در کشور، ایجاد فضای بی اعتمادی به کالای ایرانی و تمسخر آن در قالب های گوناگون، معرفی کالاهای بی کیفیت، داروهای آسیب ساز و بی اثر از قبیل کرم های معجزه گر، دمپایی های بلند کننده قد، داروهای ضداخلاقی، زیبایی افزایی، بزرگنمایی برخی ضعف های موجود و کاستی ها در جامعه با هدف ایجاد شکاف بین حکومت، دولت و ملت از دیگر کارهایی است که در این راستا انجام می شود.

بهترین راهکار برای مقابله با این هجمه های ویرانگر، تحریم همه جانبه گیرنده های ماهواره از سوی خانواده هاست، ایجاد نهضت ملی ندیدن شبکه های ماهواره ای و جمع آوری گیرنده ها کمترین کاری است که مردم می توانند برای صیانت از حریم خود، خانواده و اجتماع انجام داده و از طرفی دیگران را نیز به این منکر حساس کنند که هردقیقه تاخیر در این کار تبعات جبران ناپذیری برای خانواده ها به همراه دارد که گاهی برای جبران آن بسیار دیر می شود.

البته این اقدام نافی تلاش مسئولان و دستندرکاران صدا و سیما، وزارت ارشاد، دستگاه های فرهنگی و متولیان امر و حتی نیروی انتظامی در عمل به تکالیف و وظایف قانونی نیست اما نگاه پیشگیرانه و خوداقدامی مردم در این راستا بسیار پسندیده و تاثیر گذار خواهد بود.

راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.