سرویس: اجتماعی 14:14 - شنبه 02 مرداد 1395

کارشناس و مشاور امور خانواده؛

زنگ خطر ورود جامعه ایران به «سالمندی»/ فرد گرایی باعث کاهش رشد جمعیت می شود

دکتر شمس گفت: ما در حال نزدیک شدن به مرز ۸ درصد آمارهای جهانی هستیم و زنگ خطری است که اگر در سی سال آینده همین روال ادامه پیدا کند، به کشوری سالمند تبدیل خواهیم شد.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از خبرنگار صاحب نیوز، دکتر شمس، کارشناس امور خانواده گفت: براساس آمارهای جهانی، کشوری که ۸ درصد جمعیت آن بالای ۶۰ سال است، جزء کشورهای پیر و سالمند قرار می گیرد و بر اساس این آمار، کشور ما در آستانه ورود به سالمندی است.

وی با اشاره به اینکه  ۷.۲ مردم کشور ما بالای ۶۰ سال سن دارند اظهار کرد: با توجه به این آمار، ما در حال نزدیک شدن به مرز ۸ درصد آمارهای جهانی هستیم و زنگ خطری است که اگر در سی سال آینده همین روال ادامه پیدا کند، به کشوری سالمند تبدیل خواهیم شد.

این مشاور امور خانواده  با اشاره به  سه عاملی که در کاهش جمعیت و سالمند شدن جامعه تاثیر گذار است افزود: نزدیک شدن به تفکر فرد گرایی در بین افراد جامعه و تفکر استقلال فردی و کم رنگ شدن نقش دین، یک چتر باوری را برای جامعه بوجود آورده که عامل بسیاری از مشکلات است.

وی اذعان کرد: در دهه ۶۰ سیاست های رشد جمعیت بدون برنامه ریزی و در دهه هفتاد کاهش جمعیت باز بدون برنامه ریزی انجام شد.

شمس با اشاره به  ۱۴ مولفه تدوین شده در سیاست های کلی جمعیت گفت: اگر در همه حوزه ها برنامه ریزی صحیح شود ما می توانیم به یک رشد جمعیتی کمی و کیفی متناسب با نیازهای جامعه برسیم.

وی افزود: در سیاست های افزایش جمعیت دنبال این نیستیم که خانواده ها ۷-۸ فرزند داشته باشند؛ بلکه با کنترل نرخ جایگزینی و کاهش جمعیت و پیش بینی عامل های اقتصادی و اجتماعی و رشد و توسعه جامعه می توان جلوی خطرات را گرفت.

این کارشناس امور خانواده با اشاره به مخالفت بزرگترهای جامعه با سبک زندگی کنونی ادامه داد: تغییرات و تحولات اجتماعی از نسل گذشته و نسل امروز خیلی شدید بوده و همراه با ورود مدرنیته و تکنولوژی و ارتباطات جهانی شکل گرفته است و بخشی از  این تغییر باورها می تواند ناشی از ورود تکنولوژی باشد.

وی افزود: امروز ما با سونامی افزایش سن ازدواج روبرو هستیم که عوامل زیادی در آن تاثیر دارند.

شمس با اشاره به تفاوت ایده آل گرایی و فرد گرایی گفت:  در ایده آل گرایی، منافع جمع هم در نظر گرفته می شود ولی در فرد گرایی بدون در نظر گرفتن منافع جمع  فقط به سلیقه و رشد خود فرد توجه می شود که نتیجه آن هم راحت طلبی و رفتارهای خودخواهانه و متکبرانه است که مصادیقش در اجتماع زیاد است.

وی با اشاره به تسری این رفتارها از پدر و مادر به فرزندان گفت: اگر زن یا مرد، فقط به شرایطی که خودش دوست دارد و لذت های فردی خودش فکر کند  و اصلا شرایط اقتصادی  و یا سایر شرایط طرف مقابل برایش مهم نباشد بزرگترین عارضه فرد گرایی است.

این کارشناس مشاوره خانواده ادامه داد: اگر بخواهیم به یک تعریف کلی برسیم، فردگرا کسی است که منافع خود را برمنافع جامعه ترجیح می دهد حال ممکن است این جامعه یک خانواده دو نفره معمولی باشد.

شمس افزود: ما مخالف اشتغال و تحصیلات بالای خانم ها نیستیم و تشویق هم می کنیم ولی این روند غلطی است که خانم می گوید من فوق لیسانس بگیرم بعد ازدواج می کنم. خب اگر این خانم به گفته خود عمل کند با سن بالا مواجه می شود و بعد کسی هم که در آن سن و سال خواستگاری می آید شرایطش متفاوت خواهد بود. از طرفی از لحاظ روحی و روانی و فیزیولوژی جسمی و حس دگر دوستی و بچه اوری آرام آرام از وجودش بیرون می رود.

وی ادامه داد:  افزایش تحصیلات یکی از تاثیرات فرد گرایی و خودخواهی فرهنگی است. در این مقوله فرد به جای اینکه شرایط را برای فرزند آوری فراهم کند به یک لذت آنی بسنده می کند وبیشتر، لوازمات زندگی را دارد توسعه  می دهد که در سالمندی هم به کمکش نمی آیند، در حالی که نیاز دارد فرزندانش به کمکش بیایند.

شمس گفت: در خانواده های ما به استقلال و هویت فردی به جای اجتماعی بها می دهند و هر چقدر بگوییم جامعه در سی سال آینده خطر سالمندی دارد و شما هم بخشی از آن هستید باور نمی کنند زیرا لذت کنونی خود را بیشتر قبول می کند.

مشاور امور خانواده با اشاره به افزایش نرخ افسردگی در جامعه گفت: افزایش افسردگی نتیجه استقلال طلبی است  و در برخورد با آن باید آموزش پرورش وآموزش عالی و همگانی آموزش هایی را ارائه دهند و همه این معضلات به خاطر این است که سرانه مطالعه در زندگی ما بسیار پایین است. شاید برخی از خانواده ها بگویند مطالعه از طریق فضای مجازی می کنیم ولی باید گفت مطالعه از طریق فضای مجازی تک مضراب است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.