سرویس: سیاسی » بین الملل 08:05 - جمعه 01 مرداد 1395

یک طلبه كشميری:

نفوذ در کشمیر با کمک مالی وهابیون/ می خواهند ریشه اسلام را در منطقه بخشکانند

شبکه برون مرزی پرس تی وی ایران از همان ابتدا هرجا توانسته ورود خوبی پیدا کرده و اخبار را انتشار داده و اطلاع‌رسانی کرده است. دوسال پیش همین وهابیون بین شیعه و سنی چنان اختلافی راه انداختند که چندین روستا در آتش سوخت و درگیری‌ها بالا گرفت درحالی که وحدت شیعه و سنی در کشمیر زبانزد است.

به گزارش اصفهان شرق، شکی نیست که رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی تأثیر زیادی در روشنگری و بیداری عمومی دارند چیزی که کارشناسان حوزه‌های مختلف علمی متفق القول برآن صحه می‌گذارند اما وقتی در عمل این مسئله مهم را ردیابی می‌کنیم چیز دیگری را شاهدیم.

شاید به نوعی کمتر اتفاق بیفتد رسانه‌ها در انعکاس وقایع و رخدادها گزینشی عمل نکنند. چه آن که وقتی اتفاقات و درگیری‌های کشورهای اسلامی چون یمن، بحرین و… را در حاشیه اخبار دنیا می‌بینیم بیشتر به این مسئله پی می‌بریم اما این روزها شاهد کشتار مسلمانان کشمیر هستیم که باز هم با مصلحت‌اندیشی صاحبان رسانه مواجه هستند.

فردوس احمد‌میر، طلبه و فعال شیعی کشمیری است که در این باره با وی گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم.

اوضاع فعلی کشمیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما فکر می‌کردیم مثل همیشه زود تمام می‌شود ولی متأسفانه ۱۰ روز است وضعیت همچنان بحرانی است. هر روز کشته و مجروح داریم. مردم در دایره تنگ‌تری قرار می‌گیرند از طرفی رهبران اهل سنت از مردم معترض می‌خواهند تا خیابان‌ها را خالی نگذارند و تظاهرات داشته باشند.

در مقابل هم نیروهای ارتش هند با استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای اقدام به شلیک به تظاهرکنندگان کرده‌اند که این امر باعث شده است تعداد قابل توجهی از مردم جراحات جدی و سختی ببینند و عده‌ای هم به قدری حالشان وخیم است که احتمال دارد بمیرند.

با آغاز تظاهرات و درگیری‌ها از روز جمعه هفته گذشته تا به امروز دولت اعلام حکومت نظامی کرده، به همین خاطر تردد وسایل نقلیه عمومی ممنوع شده و به همین بهانه هرکس دیده شود با گلوله زده می‌شود. نظامیان دستور تیر دارند.

گفته می‌شود در این اتفاقات بیشتر شیعیان در معرض خطر هستند، این مسئله صحت دارد؟
خیر، برای آنها شیعه و سنی فرقی ندارد. مثل معروفی هست که می‌گوید وقتی طوفان بیاید همه را با خود می‌برد اینها هم وقتی حمله و کشتار راه می‌اندازند شیعه و سنی را جدا نمی‌کنند به سمت همه تیراندازی کرده یا آنها را دستگیر می‌کنند. تنها کافی است اهل کشمیر باشند باید کشته شوند. این را هم بگویم اتفاقاً در کشمیر وحدت شیعه و سنی خیلی زیاد است و همیشه در کنارهم و با هم بوده‌اند.

حتی در تظاهرات و اعتصابات خیابانی با هم حضور دارند. مسئله این است که می‌خواهند ریشه اسلام و تاریخ و فرهنگ اسلامی را دراین منطقه بخشکانند والا بحث شیعه و سنی مطرح نیست.

برخورد مردم هند درخصوص این اتفاقات چه بوده است؟
عده‌ای نگاه منصفانه‌ای دارند. سال‌ها دو ملت در کنار هم و با هم زندگی کرده‌اند و به دین و مسلک هم احترام گذاشته‌اند. آنها می‌گویند باید زودتر این وضع وخیم و بحرانی در کشمیر تمام شود. کشتار مردم بس است.

از طریق مذاکره و مصالحه تمام کنند. در مقابل افرادی هم هستند که تند‌رو و افراطی‌اند. آنها ما را تروریست و خشن می‌دانند. اگر من به پایتخت هند بروم به عنوان یک کشمیری با من برخورد خوبی ندارند. هتل و اقامتگاهی نمی‌دهند. کار و جایی مناسب نخواهم داشت چون من را یک کشمیری تروریست تصور می‌کنند و خواهان کشته شدن من هستند.
نسبت شیعیان کشمیر به کل جمعیت چقدر است؟
شیعیان خیلی در اقلیت هستند البته تعدادشان به طور رسمی بررسی نمی‌شود. آمار دقیقی از جمعیت و تناسب جمعیت‌شان در این منطقه، در دست نیست. طبق آمارهایی که توسط سازمان‌های خصوصی شیعه و غیرشیعه انجام گرفته جمعیت شیعیان به حدود ۲ میلیون نفر می‌رسد که تقریباً بالغ بر۱۵تا ۱۸ درصد جمعیت کل کشمیر را تشکیل می‌دهند.

آنها پایبند به مذهبند اما تهدیدها و چالش‌های گوناگون فرهنگی از جمله نبودن انسجام و وحدت، کافی نبودن مراکز فرهنگی از لحاظ کمی و کیفی و فعالیت گسترده وهابیت و مسیحیت، متوجه آنهاست. با وجود جمعیت قابل توجه شیعیان، تأثیر آنان در سیاست اندک و به لحاظ وضعیت علمی و اقتصادی متوسط است.

با توجه به اقلیت تشیع احتمال نفوذ وهابیت را چقدر می‌دانید؟
بسیار زیاد. آنها در کشمیر سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند از تأسیس مدارس حوزوی و آموزشگاه‌های مختلف گرفته تا کمک‌های مالی به مردم. با توجه به فقر و اوضاع بدی که وجود دارد موفق شده‌اند برخی از اهل تسنن را به سمت خود بکشانند و حتی فعالیت‌های شیعیان را به نفع خودشان مصادره کنند.

فرقه وهابیت غده سرطانی اسلام است که از هر راهی نفوذ می‌کند. یادم است دوسال پیش همین وهابیون بین شیعه و سنی چنان اختلافی راه انداختند که چندین روستا در آتش سوخت و درگیری‌ها بالا گرفت درحالی که وحدت شیعه و سنی در کشمیر زبانزد است.

بعد از بررسی ماوقع ماجرا متوجه دست‌های پشت پرده آل‌سعود و عمال وهابی آن شدیم که چگونه با خرج پول‌هایشان آتش فتنه را بین مسلمانان روشن کردند و آنها را به جان هم انداختند.
پس از ۱۰ روز که در کشمیر کشتار به راه افتاده رسانه‌ها در چه شرایطی هستند؟ آیا توان و اجازه نشر اخبار را دارند؟
دولت هند به منظور کنترل اوضاع اقدام به قطع سیستم‌های مخابراتی در دره کشمیر کرده است و عملاً ارتباط درستی برقرار نیست. اصلاً فضایی برای رسانه‌های کشمیر وجود ندارد. ملت کشمیر در حصار تنگ ارتش قرار گرفته‌ و دولت هند تمام رسانه‌ها اعم از رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها را از انتشار اخبار منع کرده است و به شدت بایکوت شده‌اند.

سانسور خبری در کشمیر بیداد می‌کند حتی دولت اینترنت را هم قطع کرده تا مبادا از طریق رسانه‌های مجازی خبر یا تصویری از کشتار و قلع و قمع مسلمانان منتشر شود.

رسانه‌های بیرونی غیر از کشمیر چطور درجریان اتفاقات کشمیر هستند؟ آیا در اطلاع‌رسانی اتفـاقات کشمیـر سهمـی داشته‌اند؟
تنها پاکستان بود که از همان روزهای اول جرقه تظاهرات و حملات ارتش هند را رسانه‌ای کرد و بعد از چند روز ایران هم به انتشار اخبار کشمیر پرداخت و رسانه‌های داخلی آن کم و بیش به این موضوع اشاره کردند والا سایر رسانه‌ها هیچ عکس‌العملی نشان نداده‌اند.

البته معلوم است چون مردم کشمیر مسلمان هستند و هیچ گاه رسانه‌ها در انعکاس مظلومیت مسلمانان و شیعیان فعال نبوده‌اند.

فکرش را بکنید اگر در میان کشته‌های کشمیری یک هندو یا مسیحی بود، ۲۴ساعته به آن می‌پرداختند و اخبارش را منتشر می‌کردند ولی حالا ساکت هستند.

پرس‌ تی‌وی چطور بوده است؟
الحمد‌لله این شبکه برون مرزی ایرانی از همان ابتدا هرجا توانسته ورود خوبی پیدا کرده و اخبار را انتشار داده و اطلاع‌رسانی کرده است. من منظورم رسانه‌های داخلی ایران بودند که یکی دو روز اخیر درباره کشمیر خبررسانی داشته‌اند.

در پایان به عنوان یک مسلمان شیعه انتظار شما از ایران چیست؟
من قبل از این به سایر دوستان ایرانی هم گفته‌ام همین که ایران و رسانه‌های آن اخبار کشمیر را انعکاس بدهند جبران‌کننده بایکوت رسانه‌ای ماست.

حالا که رسانه‌های دنیا سکوت کرده‌اند و کشتار زنان و مردان مسلمان کشمیری را نمی‌بینند و انعکاس نمی‌دهند از ایران انتظار داریم به عنوان کشوری که از بعد از انقلاب اسلامی نشان داد حامی و پشتیبان ملت‌های مظلوم و تحت ستم دنیاست صدای مظلومیت کشمیر را به گوش مردم دنیا برساند تا همه بدانند در کشمیر چه می‌گذرد.

بیش از ۱۰ روز است مردم در حصار تیر و گلوله ارتش کشته و مجروح می‌شوند حالا اگر دولت ایران نمی‌تواند موضعگیری بین‌المللی داشته باشد حداقل ما را به حال خود رها نکند و اخبار و اتفاقات کشمیر را انعکاس بدهد.

جوان آنلاین

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.