سرویس: اجتماعی 12:01 - پنجشنبه 31 تیر 1395

استاندار اصفهان:

تنها ۲۶ درصد حجم سد زاینده‌رود آب دارد/بیش از ۷۰ درصد استان اصفهان در خشک‌سالی شدید

استاندار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶ درصد حجم مخزن سد زاینده‌رود آب دارد، گفت:‌ از این میزان، مقداری نیز رسوبات بوده که نشان‌دهنده وضعیت نامناسب سد است.

به گزارش اصفهان شرق، به‌نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان اظهار داشت: 75 درصد خاک استان درگیر خشک‌سالی است و به طور متوسط 30 درصد و در برخی نقاط تا 80 درصد کاهش بارش گزارش شده که باید به طور صحیح اطلاع‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه در شرق اصفهان تا 80 درصد کاهش بارش نسبت به بلند مدت گزارش شده است، گفت: کاهش میزان بارش‌ها در شرق استان نسبت به سال گذشته قابل‌توجه بوده و شدت خشک‌سالی در این نواحی قرمز و در برخی مناطق شرقی و جنوبی و بخش‌هایی از غرب استان بالا است.

استاندار اصفهان با اعلام اینکه بالای 70 درصد استان در خشک‌سالی شدید است، تأکید کرد: آمار مربوط به خشک‌سالی باید دقیق اعلام شود.

وی ادامه داد: 75 درصد خاک استان درگیر خشک‌سالی است و به طور متوسط 30 درصد و در برخی نقاط تا 80 درصد کاهش بارش گزارش شده که باید به طور صحیح اطلاع‌رسانی شود.

زرگرپور با بیان اینکه استان اصفهان در سال آبی 94-95 درگیر یکی از خشک‌ترین سال‌ها طی 40 سال گذشته بوده است، گفت:‌ در شرق استان و نائین 80 درصد، در شهر اصفهان 50 درصد و در سرشاخه‌های زاینده‌رود 25 درصد کاهش بارش داشته‌ایم به طوری که استان چهارمحال و بختیاری نیز جزء 5 استان درگیر خشک‌سالی قرارگرفته است.

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه مسئولان باید یک مدیریت خشک‌سالی در حوزه مربوط به خود داشته باشند، اظهار داشت: نیروهای نظامی، دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، ادارات و مردم باید کاهش مصرف آب را در دستور کار خود قرار دهند.

وی اظهار داشت: در خصوص آب شرب 2 معضل اساسی وجود دارد که معضل نخست مربوط به عدم وجود آب کافی است و دوم اگر آبی وجود داشته باشد سامانه موجود انتقال آب جوابگوی نیاز نیست.

زرگرپور افزود: اگر شرایط موجود برای مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان اصلی آب شرب درست تشریح شود حتما همکاری خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی درباره کیفیت آب مصرفی وجود دارد، گفت: بهداشت آب روزانه توسط مدیریت بهداشت کنترل می‌شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: بر اساس اعلام مدیریت بهداشت و درمان استان، استانداردهای آب آشامیدنی رعایت شده و در حال حاضر وضعیت کیفی آب مطلوب است.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بارش‌ها در پاییز به تأخیر می‌افتد، گفت: این امر وضعیت استان را در زمینه تأمین آب شرب نگران کننده‌تر می‌کند و باید بااحتیاط، دقت و وسواس در این زمینه عمل شود و نباید اجازه داد یک قطره آب نیز هدر رود و در این راستا مردم باید حتما همکاری کنند.

زرگرپور خاطرنشان کرد: وضعیت و شرایط استان از لحاظ آب و هوایی بسیار سخت است و باید هواشناسی، آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شرایط را اطلاع‌رسانی نمایند تا مردم همکاری لازم را داشته باشند.

وی پیرامون وضعیت سد مخزنی زاینده‌رود گفت: حجم آب پشت سد هم‌اکنون 328 میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد و نسبت به بلندمدت 67 درصد کاهش حجم داشته است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 26 درصد حجم مخزن سد آب دارد، گفت:‌ از این میزان، مقداری نیز رسوبات بوده که نشان‌دهنده وضعیت نامناسب سد است.

وی به تشریح وضعیت دیگر سدها بر اساس گزارش آب منطقه‌ای پرداخت و افزود: سد حنا 50 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که هم‌اکنون 4 میلیون مترمکعب از حجم آن آب دارد، سد قره قاچ با 25 میلیون متر مکعب ظرفیت، 12 میلیون متر مکعب آب دارد و در سد گلپایگان 36 میلیون متر مکعب آب وجود دارد که وضعیت در این سد بهتر است.

زرگرپور با تأکید بر اینکه هیچ نهاد و ارگانی حق استفاده از آب شرب برای دیگر مصارف ندارد، اظهار داشت: اگر مواردی خلاف این موضوع وجود دارد باید احصا شود و بر اساس یک برنامه زمان‌بندی، برنامه‌ریزی و آب شرب آن نهاد قطع و محل تأمین آن عوض شود.

وی با اشاره به مشکلات باغات در خصوص تأمین منابع آب، گفت: باید در اسرع وقت جلسه مدیریت بحران آب در شهرستان‌هایی که با مشکل مواجه شده‌اند تشکیل شود و سیاست بر این اساس باشد که یک اصله درخت نیز خشک نشده و راهکار مناسب برای رفع مشکل بکار گرفته شود.

استاندار اصفهان با اشاره به گزارش مدیرکل آب و فاضلاب روستایی استان، گفت: منابع آبی به‌ویژه در چشمه‌ها و قنوات نگران کننده است و 340 روستا در شهرستان‌های نائین و اردستان با مشکلات اساسی در آب‌رسانی مواجه هستند.

وی با تأکید بر اینکه حتی یک روستا نیز نباید مشکل آب شرب داشته باشد، افزود: باید با استفاده از تانکر درباره تأمین آب شرب روستایی اقدام شود.

زرگرپور افزود: برای این امر باید از امکانات نیروهای نظامی، شرکت‌ها و ارگان‌ها استفاده شود اگر تأمین نشد باید این امکانات اجاره و مشکل آب روستاها برطرف شود و نباید حتی یک روستا به خاطر نداشتن تانکر با بی‌آبی مواجه شود.

وی در ادامه به تشریح وضعیت اراضی منابع طبیعی استان پرداخت و گفت: حفظ پوشش گیاهی برای جلوگیری از فرسایش خاک، گردوغبار و غیره بسیار حائز اهمیت است.

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه تمام تلاش مسئولان باید برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی باشد، گفت: فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی از جمله در محل‌های گردشگری اقدام کنند و امکانات اولیه را نیز برای اطفاء حریق در اختیار داشته باشند.

وی نقش مردم را در این زمینه بسیار مهم خواند و گفت: اساس کار باید بر حرکت‌های مردمی استوار باشد و اصل بر پیشگیری از وقوع حریق قرار گیرد و باید برای حفظ این سرمایه ملی تلاش شود.

زرگرپور در پایان درباره روستای کلوسه و رانش زمین در این منطقه خواستار ادامه اقدامات مؤثر بنیاد مسکن در مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستای مذکور شد و از دستگاه‌های ذی‌ربط خواست به مسئولیت‌های خود در این رابطه عمل کنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.