سرویس: اجتماعی 22:48 - چهارشنبه 30 تیر 1395

گزارشی از اردوی جهادی اصحاب رسانه اصفهان به جرقویه سفلی؛

شاه کلید اقتصاد مقاومتی به دست جوانان شرق اصفهانی/ بسیج سازندگی، پیشرو در حمایت از کارگاه های مشاغل خانگی

آشنایی با کارگاه های کوچک خانگی و پشتکار جوانان منطقه کویر در اشتغال زایی از اهداف اردوی اصحاب رسانه اصفهان به جرقویه سفلی بود.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از جرقویه سفلی، هوای گرم کویر امروز میهمانانی از جنس اهل قلمان و دوربین به دستانی بود که دغدغه ای جز انعکاس مشکلات مردم این منطقه ندارند.

مسلما در بین صدها مشکل در شرق اصفهان، پتانسیل های بسیاری در بخش های پنج گانه این منطقه وسیع و کویری وجود دارد و می طلبد کسانی که قلم را به مرکب اخلاص به منظور روایت گری هر آنچه دیده اند می زنند، حضوری باشکوه در این مناطق داشته باشند.

امروز، اردوی جهادی یک روزه اصحاب رسانه در منطقه جرقویه سفلی با حضور مسئول بسیج رسانه استان اصفهان و خبرنگاران و عکاسان برگزار شد.

*حرکتی توانمند از خانواده ای پنج نفره در تولید قارچ

004

روستای حسین آباد جرقویه سفلی اولین ایستگاه این اردوی جهادی بود که در این بخش، از یک کارگاه خانگی پرورش قارچ بازدید شد.
مسئول این کارگاه گفت: بنده با توجه به این که شغلی نداشتم به بسیج مراجعه کرده و توانستم وام مربوط به پرورش قارچ را از بسیج دریافت کنم.

مرتضی شریفی ادامه داد: در این کارگاه خانگی حدود دوسال است که مجموعا 5 نفر در آن مشغول به کار هستند ولی با برنامه های جامع و کامل باید از وارد شدن خسارت به این بخش جلوگیری کرد.

وی همچنین در مورد وام های خود اشغالی اظهار کرد: برای راه اندازی یک سوله پرورش قارچ خانگی که حداقل به 200 متر زیربنا نیاز است و حدود 40 میلیون تومان هزینه می برد که خوشبختانه بسیج با ما کاملا همکاری کرده و ما توانسیم این کارگاه را راه اندازی کنیم.

این جوان فعال حسین آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار اصفهان شرق راجع به مشکلات این طرح تاکید کرد: زمانی که بسیج وام های احداث کارگاه های خانگی را به مردم داد، همه به طرف ایجاد کارگاه های قارچ هجوم آوردند و این مورد، کار ما را برای فروش قارچ بسیار سخت کرده است ولی با این حال کمک بسیج سازندگی ناحیه امام علی(ع) به طرح های اشتغال زایی در حد توانشان، جای تقدیر دارد.

*شرکت 250 نفر از بسیجیان در طرح مبارزه با بیماری سالک

005

پس از آن، از تیم های اعزام شده بسیج به حاشیه شهرهای جرقویه سفلی که به منظور از بین بردن ویروس سالک به فعالیت مشغول بودند، بازدید شد.

فرمانده بسیج حوزه 4 امام سجاد(ع) با اشاره به آمار بالای بیماران مبتلا به سالک در منطقه گفت: متاسفانه سال گذشته حدود 400 نفر در سطح منطقه به ویروس سالک دچار شدند اما امسال طرحی مشترک بین بسیج و مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان برگزار شد که تاکنون سه مرحله از این طرح به انجام رسیده و مرحله آخر این طرح برای پاکسازی کل منطقه در شهریور ماه صورت می گیرد.

سرگرد سید مهدی فاطمی افزود: در دو مرحله گذشته این طرح حدود 250 نفر روز از بسیجیان بومی همین منقطه برای طرح مبارزه با سالک به صورت داوطلبانه شرکت کردند و خوشبختانه با توجه به جدیدترین گزارشات از مراکز بهداشتی سطح منطقه، هیچگونه گزارشی مبنی بر ابتلای کسی به ویروس سالک وجود نداشته است.

*انگشت اشاره به سمت مسئولانی که با پرورش دهنده شترمرغ همکاری نکرده اند

007

شهر نصرآباد مقصد بعدی اردوی جهادی اصحاب رسانه بود و در ابتدای ورود به این شهر خبرنگاران از یک مزرعه پرورش شتر و شتر مرغ بازدید کردند.

سرپرست مزرعه شتر، بزرگترین مشکلش را عدم همکاری لازم از طرف مسئولان دانست و گفت: ما برای چرای این شتر ها مجبوریم آنها را به بیابان ها بفرستیم که از این طریق تغذیه کنند، چون توان پرداخت هزینه های علوفه از دست ما خارج است. حداقل زمان لازم برای بهره برداری از یک شتر، 2 سال است که هر ساله هر شتر حدود 400 هزار تومان هزینه می برد.

مسئول مزرعه پرورش شتر مرغ نیز اظهار کرد: در ابتدای پرورش شتر مرغ به علت بی تجربه بودن ما، مولد های حذفی دراختیار ما قرار گرفت که تا مرز ورشکستگی رفتیم اما ما بعد از دوسال با کمک اطرافیان و وام هایی که گرفتیم توانستیم خودمان مولد تولید کنیم و دوباره به همان روند قبل برگردیم.

009
علی صابری افزود: اگر از کار ما حمایت شود ظرف  2 سال می توانیم ظرفیت این مزرعه را به چهار برابر وضعیت فعلی برسانیم؛ چون برای گسترش این مجموعه حداقل به 300 میلیون تومان سرمایه گزاری نیاز داریم و از مسئولان بخش درخواست داریم که هرچه سریع تر مراحل پرداخت این وام را برای ما پیگیری کنند.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید یکی از موادی که کشور به شدت به آن نیاز دارد پروتئین می باشد که یکی از راه های بدست آوردن آن پرورش گاو است و چون گاو علوفه زیادی در طول روز مصرف می کند هزینه آن زیاد است ولیکن هر شتر مرغ را میتوان با حدود 2 کیلوگرم علوفه در روز تغذیه کرد و پس از 8 ماهگی به سن کشتار رساند.

این مسئول مربوطه گفت: با این تفاسیر و وضعیت خشکسالی منطقه، پرورش شترمرغ یکی از بهترین راه های اشتغال به کار است.

وی درمورد خوراک مورد نیاز شترمرغ اظهار کرد: خوراک شتر مرغ از کربوهیدرات هایی مانند جو، گندم، سبوس و ذرت و برای تامین پروتئین لازم هم از سویا که در داخل کشور تولید می شود، تشکیل شده است.

*ایستگاه آخر اردو در کارخانه ای با حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی

014

در ایستگاه آخر از شرکت قارچ یکتای سپاهان جرقویه سفلی بازدید به عمل آمد. ابتدا در واحد تولید قارچ  ، مدیر تولید واحد توضیحاتی را راجع به شرکت ارائه نمودند.

مدیر تولید واحد گفت: واحد تولید کمپوست شرکت دارای 32 سالن و واحد پرورش قارچ دارای حدود 48 سالن می باشد که سالن های واحد پرورش قارچ در ابعاد 6 متر در 18 متر و دارای 6 طبقه قارچ ریزی و هر سالن ظرفیت 20 تا 23 تن قارچ را داراست.

مهندس صلواتی ادامه داد: هر دوره قارچ ریزی حدود 2 ماه به طول می انجامد که برای برداشت قارچ سه فلش وجود دارد و بدیهی است که کیفیت قارچ فلش اول بهتر است چون کمپوست مورد نظر کیفیت بهتری دارد.

مهندس برجی کارشناس تولید واحد تولید کمپوست توضیحاتی از کاشت و برداشت قارچ ارائه کرد.

018

گفتنی است، پس از گذشت یک دهه این شرکت بزرگترین واحد تولید کننده قارچ و کمپوست در منطقه مرکزی کشور و دومین کشت و صنعت بزرگ تولید کننده قارچ در کشور است.
واحد تولید کمپوست به ظرفیت ۴۰ هزار تن تولید در سال فعالیت می کند و این شرکت دارای دو واحد پرورش قارچ دکمه ای نیز می باشد.

واحد تولید خاک پوششی به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب خاک در سال هم از دیگر واحدهای این شرکت به شمار می رود.

************************

به گزارش اصفهان شرق، اردوی امروز، فرصتی بهینه را برای خبرنگارانی فراهم کرد که چند سالی است، تیتر بهترین اخبار خود در شرق اصفهان را به آب نسبت داده اند، در صورتی که در شرق اصفهان افرادی با دست خالی و همت مضاعف به میدان آمدند و در عرصه های اقتصاد مقاومتی با پشتوانه قوی بسیج سازندگی حضور یافتند تا توان خود را در عرصه های مختلف به نمایش بگذارند و امروز همه یک صدا از تسهیلات حمایتی بسیج در راستای اشتغال زایی تقدیر کردند ولیکن جا دارد، مسئولان شهرستانی و استانی، حضوری موثر در این کارگاه های خانگی داشته باشند و با مشکلات این گرامیان آشنا شوند تا آستینی برای رفع مشکلات آنها بالا بزنند.

گزارش از محمد شفیعی خبرنگار اصفهان شرق در نیک آباد جرقویه سفلی

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.