سرویس: غیر تولیدی 15:05 - سه شنبه 29 تیر 1395

گزارشی از دومین سوپرجام ایرانی؛

روزگار مشابه فینالیست‌ها؛ فرار از سقوط تا قهرمانی در سوپرجام

نبرد ذوب‌آهن و استقلال خوزستان در بازی سوپرجام فوتبال ایران در حالی برگزار می‌شود که هر دو تیم در این چند سال گذشته روندی شبیه به یکیدگر را در پیش گرفتند و در نهایت هم به موفقیت رسیدند.

به گزارش اصفهان شرق، دو تیم ذوب‌آهن و استقلال خوزستان در حالی سوپرجام باشگاهی ایران را برگزار خواهند کرد که شاید در ابتدای فصل گذشته حتی خوش‌بین‌ترین هوادار فوتبال در ایران هم تصور نمی‌کرد که استقلال خوزستان به عنوان قهرمانی لیگ برسد و در ادامه ذوب‌آهن بتواند دومین عنوان قهرمانی متوالی را به کارنامه خودش اضافه کند.

اما در نهایت این اتفاق افتاد و شهرستانی‌ها بی‌ادعا بالاتر از بقیه رقبای خود 2 کاپ قهرمانی ارزشمند فوتبال ایران را به بالای سر بردند. به‌هر حال دست تقدیر و سرنوشت در حالی ذوب‌آهن و استقلال خوزستان را به عنوان برگزار‌کنندکان یکی از مهم‌ترین بازی‌های باشگاهی در طول فصل فوتبال ایران معرفی کرده که نگاهی به روند حرکتی این دو تیم در این چند سال اخیر شباهت‌های بسیار زیادی را بین ذوب‌آهن و استقلال خوزستان به نمایش می‌گذارد.

از فرش به عرش

به هر حال با وجود اینکه ذوب‌آهن در دو سال گذشته جزو مدعیان قهرمانی در فوتبال ایران بوده و در جریان رقابت‌های جام حذفی از عنوان قهرمانی خودش دفاع کرده است ولی بسیاری از علاقمندان به فوتبال هنوز فراموش نکرده‌اند که ذوب‌آهن چگونه 2 سال کابوس‌وار و پرحاشیه را پشت سر گذاشت اما ذوب آهن در نهایت دستش را به زانوهایش گرفت تا از روی زمین بلند شود.

نماینده فوتبال اصفهان در لیگ دوازدهم تا مرز سقوط پیش رفت و در نهایت با حضور در مرحله پلی‌آف توانست جواز حضور مجدد در لیگ را بدست آورد و این روند در لیگ سیزدهم هم ادامه پیدا کرد و تک گل اسماعیل فرهادی در خانه راه‌آهن حکم به بقای نماینده فوتبال اصفهان داد.

در طرف دیگر استقلال خوزستان هم شرایطی شبیه به ذوب‌آهن را تجربه کرد و تیم ویسی در لیگ چهاردهم تا یکقدمی سقوط هم پیش رفت ولی در نهایت آبی‌های خوزستان با برتری در مجموع دو بازی رفت و برگشت در مقابل مس کرمان توانستند در لیگ بمانند.

یادآوری این دو اتفاق در مورد فینالیست‌های جام حذفی فوتبال ایران از این جهت ارزشمند است که این دو تیم به واسطه تلاش و کوشش خودشان امروز به این جایگاه رسیدند و تیم‌هایی که در گذشته‌ای نه چندان دور در لیست سقوط‌کنندگان لیگ بودند امروز برای رسیدن به قهرمانی سوپرجام تلاش می‌کنند تا مزد زحمات خودشان در این مدت را بگیرند.

اعتماد به مربیان جوان

دومین موضوعی که شرایط استقلال خوزستان و ذوب‌آهن را به یکدیگر نزدیک می‌کند تفکری است که مدیران این دو باشگاه در استفاده از مربیان جوان سرلوحه کار خودشان قرار داده‌اند. از یک طرف ذوب‌آهن برای سومین سال متوالی با یحیی گل‌محمدی کار خود را شروع می‌کند در حالی که در ابتدای لیگ چهاردهم ذوب‌آهن نتایج خوبی با گل‌محمدی نگرفت اعتماد سعید آذری به سرمربی تیمش در نهایت ذوب‌آهن را به مسیر موفقیت بازگرداند.

البته استقلال خوزستان هم در این زمینه به نوعی نماد باشگاه‌های ایرانی بود و در حالیکه عبدالله ویسی در 2 سال گذشته نتایج خوبی با تیم استقلال نگرفته بود مدیریت این باشگاه باز هم ویسی را بر سر کار نگه داشت تا سرمربی امروز سپاهان در فصل گذشته یک قهرمانی ارزشمند با نماینده فوتبال خوزستان به دست آورد.

نکته مهم‌تر این است که خوزستانی‌ها حتی با وجود جدایی ویسی باز هم دست به یک خرید جوگیرانه نزدند و نیمکت تیمشان را به یک سرمربی جوان دیگر سپردند که ممکن است این کار خوزستانی‌ها تاوان سنگینی هم داشته باشد ولی با این وجود بر روی اصول و قواعد کاری خودشان پا نگذاشتند.

این اتفاق در مورد استفاده از بازیکنان جوان و کمتر شناخته شده هم روی داد و امروز در ترکیب هر دو تیم می‌توان بازیکنانی را دید که تا همین یکسال قبل هیچ نام و نشانی در فوتبال ایران نداشتند و امروز به مدد تیمداری ذوب‌آهن و استقلال خوزستان در فوتبال ایران شانس بازی در یکی از مهم‌ترین بازی‌های باشگاهی فوتبال ایران را هم پیدا کرده‌اند.

خارج شدن از سایه

به هر حال در این مسئله شکی نیست که 2 استان اصفهان و خوزستان در این سال‌های گذشته همیشه قطب‌های اصلی فوتبال ایران بوده‌اند و در این مسیر به موفقیت‌های بسیار زیادی هم دست پیدا کرده‌اند.

اما به هر حال از لحاظ بحث رسانه‌ای و تعداد تماشاگر شاید امروز فوتبال خوزستان بیشتر افتخارات خودش را مدیون باشگاه فولاد است و در مقابل اصفهانی‌ها هم با سپاهان به افتخارات بسیار زیادی به خصوص در جریان لیگ برتر دست پیدا کرده‌اند.

این موضوع باعث شده تا نام فولاد و سپاهان به عنوان 2 باشگاه هم خانواده تبدیل به سرتیتر اخبار رسانه‌ها شود و این موضوع شرایط را برای موفقیت تیم‌های دیگر این 2 استان سخت کرده است.

البته ذوب‌آهن از لحاظ قدمت و سابقه چیزی کمتر از سپاهان ندارد ولی به هر حال قهرمانی‌های سپاهان در جریان رقابت‌های لیگ تا حدودی ذوب‌آهن را در سایه موفقیت تیم همشهری قرار داده  بود ولی نماینده اصفهان در 2 سال گذشته با 2 عنوان قهرمانی جام حذفی توجه بسیار زیادی را به خودش جلب کرده و حداقل از این لحاظ شانه به شانه سپاهان حرکت می‌کند.

در مورد استقلال خوزستان هم شرایط به همین صورت است و البته خوزستانی‌ها سال نخست درخشش در فوتبال ایران را تجربه می‌کنند ولی تا همین سال گذشته تمام موفقیت‌های فوتبال خوزستان به نام باشگاه فولاد خوزستان سند خورده بود و کمتر هواداری در فکر نام بردن از دیگر تیم‌های فوتبال خوزستان بود.

اما این قهرمانی در لیگ نام استقلال خوزستان را هم به عنوان تیمی قابل احترام در فوتبال خوزستان مطرح کرد تا سوپرجام فوتبال ایران رنگ و بوی دیگری به خودش بگیرد.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.