سرویس: اجتماعی 20:40 - دوشنبه 28 تیر 1395

ابراز نگرانی فوق تخصص عفونی؛

نیمی از بیماران مبتلا به «اچ آی وی» در خطر ابتلا به ایدز قرار دارند

بیماری اچ آی وی و ایدز در امتداد یکدیگر هستند و معمولا افراد مبتلا به اچ ای وی در نهایت به ایدز مبتلا می شوند به طوری که سیستم دفاعی بدن دچار ضعف شده و به عفونت های متعددی مبتلا می شود.

فوق تخصص عفونی و استاد دانشگاه در گفتگو با اصفهان شرق، گفت بیماری اچ ای وی از جمله بیماری های عفونی است و حدود ۳۰ سال است که جوامع بشری را درگیر کرده و ۴۰ هزار نفر را به مبتلا کرده است.

جعفر میرزایی اظهار کرد: این بیماری که در میان دیگر بیماری های عفونی بسیار مورد توجه قرار گرفته بر طبق آمار در جهان تا امروز ۳۰ ملیون نفر را به کام مرگ کشانده است.

وی اضافه کرد: نکته حایز اهمیت اینکه این بیماری بیشتر قشر جوان جامعه از ۱۵ تا ۴۴سال را درگیر خود کرده که ۵۰ درصد مبتلایان به این ویروس نیز خانم ها هستند.

میرزایی بیان کرد: در ایران برای اولین بار در سال۶۶ نخستین گزارش در مورد بیماری اچ آی وی در یک کودک مبتلا به بیماری هموفیلی ثبت شد و سپس این بیماری روند رو به رشدی یافت به طوری که متاسفانه شاهد درگیری قشر جوان جامعه با این بیماری هستیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اولین راه  انقال بیماری از طریق راه های خونی امکان پذیر است به همین دلیل برای اولین بار این ویروس در بیماران هموفیلی نیازمند تزریقات خونی پدیدار شد.

به گفته وی،در میان معتادان تزریقی نیز به دلیل وجود عادات غلط و استفاده از سرنگ مشترک در میان این دسته از معتادان رواج یافت چرا که استفاده از سرنگ مشترک در میان این افراد می تواند موجبات سرایت به همه افراد استفاده کننده را فراهم کند.

وی افزود: علاوه بر آن انتقال ویروس اچ آی وی در مراکزی که اقدام به خالکوبی به صورت غیر بهداشتی می کنند نیز رواج دارد چرا که اینگونه خالکوبی ها نیز می تواند مشکل ساز باشد.

میرزایی اضافه کرد: نیمی از بیماران مبتلا به ویروس  اچ آی وی به سمت ابتلا به ایدز حرکت می کنند.

وی یادآور شد: بیماری اچ آی وی و ایدز در امتداد یکدیگر هستند و معمولا افراد مبتلا به اچ ای وی در نهایت به ایدز مبتلا می شوند به طوری که سیستم دفاعی بدن دچار ضعف شده و به عفونت های متعددی مبتلا می شود.

این متخصص بیماری عفونی راه دیگر انتقال ویروس اچ آی وی را تماس غیر ایمنی جنسی و محافظت نشده برشمرد و افزود: احتمال انتقال از آقایان به خانمها بیشتر  و راه انتقال مادر به جنیین نیز در صورتی که مادر از دارو های لازم در زمان بار داری استفاده نکند خطر ابتلا جنین و نوزاد را در دوران بارداری و شیر دهی به همراه دارد.

وی در پایان گفت: برخی تصورات غلط در مورد این بیماری وجود دارد و افراد می پندارند که این عفونت شاید از راه هوای مشترک، استخر مشترک و دستشویی های عمومی هم می تواند منتقل شود در صورتی که چنین تصوری غلط است و عموم جامعه نباید نگرانی بیجا پیرامون راه های انتقال داشته باشند.

خبرنگار مربوطه: فرشته وکیلی

انتهای پیام/ ش

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.