سرویس: غیر تولیدی 14:06 - دوشنبه 28 تیر 1395

گزارش؛

نگاهی به برگزاری جشنواره عمار در اصفهان/ جشنواره‌ای با بنیان اخلاص و اراده

اکران‌های مردمی جشنواره فیلم عمار در اصفهان در حال برگزاری است و فیلم “هنگامه” تاکنون در ردیف اکران‌های انجام شده، پیشتاز است.

به گزارش اصفهان شرق،جشنواره فیلم عمار در سال 92 با حضور جمعی از فیلم‌سازان جوان و حرفه‌ای نشان داد که این جشنواره زمینه‌ساز نمایش آثاری با محوریت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است؛ در همین دوره اضافه شدن بخش بین‌الملل از بهترین اتفاقاتی بود که شامل حال این جشنواره انقلابی شد؛ در پی همین رویداد فیلم‌سازانی از جهان اسلام با فریاد بیداری به جمع جشنواره مردمی فیلم عمار گرویدند.

اکنون حدود 7 سال از نخستین دوره برگزاری جشنواره فیلم عمار می‌گذرد و این رویداد توانسته خود را در میان مردم تثبیت کند و در رسانه ملی نیز برنامه داشته باشد؛ همچنین در بسیاری از مکان‌های کشور اکران‌ها در طول سال تداوم دارد.

مسئول اجرایی جشنواره فیلم عمار در اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم درباره برگزاری جشنواره فیلم عمار اظهار داشت: انگیزه برگزاری جشنواره فیلم عمار برای نخستین بار پس از فتنه 88 شکل گرفت؛ زمانی که تعدادی از نویسندگان و کارگردانان مطرح کشور آثاری با محوریت فتنه 88 تولید کردند اما قدمی برای نمایش این آثار برداشته نشد.

معین مومنیان افزود: اکران‌های جشنواره عمار به‌صورت مردمی و در قالب توزیع بسته‌های اکران به‌وسیله نمایندگان جشنواره انجام می‌شود که با توجه به هویت مردمی آن در هر مکانی صورت می‌گیرد؛ یکی از اهداف برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار ایجاد زمینه فعالیت‌های فرهنگی است؛ بنابراین برگزاری این جشنواره همراه با برگزاری نمایشگاه‌ها و سخنرانی‌هایی بر‌اساس تشخیص اکران‌کننده است.

مسئول اجرایی جشنواره فیلم عمار در اصفهان با اشاره به عدم وجود مدرسه سینمایی در اصفهان گفت: برگزاری جشنواره فیلم عمار در اصفهان با ایجاد بستری مناسب در راستای تربیت فیلم‌سازان جوان همراه نیست چراکه مدرسه سینمایی در اصفهان وجود ندارد؛ اما با همکاری دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار در چند ماه آینده برای نخستین بار، شاهد افتتاح این مدرسه در اصفهان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اصفهان با اکران فیلم “هنگامه” در کشور پیشتاز جشنواره فیلم عمار بوده است، بیان کرد: این فیلم داستانی با موضوع زندگی مدافعان حرم به مدت 40 دقیقه با همکاری مدرسه سینمایی عمار تولید شده که با 60 اکران در اصفهان همراه بوده است.

مومنیان درباره انتقاد این روزها نسبت به شعارزدگی آثار انقلابی و مذهبی گفت: شعارزدگی آفتی برای جشنواره فیلم عمار به حساب نمی‌آید چراکه وقتی جشنواره‌ای به‌صورت عمومی برگزار می‌شود، مطلوب است. داستان‌هایی با موضوع دغدغه‌های اجتماعی در قالب بیان شعار به دبیرخانه ارسال می‌شود تا فیلم‌سازان بتوانند اهداف خود را به‌راحتی بازتاب دهند.

وی افزود: تعداد آثار ارسال ‌شده به جشنواره به حد خوبی رسیده ‌اما باید همچنان در پی ارتقاء کیفیت آثار بود؛ همچنین پیاده کردن استانداردهای سینمای جهانی در جشنواره فیلم عمار امکان‌پذیر نیست چراکه این جشنواره با پشتوانه مردمی شکل‌گرفته است.

مسئول اجرایی دبیرخانه جشنواره فیلم عمار با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از آثار این جشنواره گفت: 90 درصد مخاطبان جشنواره فیلم عمار کسانی هستند که با سینما پیوند دوستی ندارند و مخاطبان این شاخه از هنر نیستند؛ سینمای فعلی کشور دغدغه عموم مردم نیست و موفق به بیان خیلی از واقعیت‌ها نمی‌شود به همین دلیل از جذب درصدی از عامه مردم عاجز است.

وی افزود: به‌دلیل گستردگی فرهنگ جامعه، فضای دولتی فرهنگ، توانایی پاسخگویی به مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور را ندارد و باید از مردم در جهت ترویج آرمان‌های انقلابی جامعه استفاده کرد؛ جشنواره عمار با از بین‌بردن مرزهای ساختگی فرهنگی بین مسلمانان درپی بازیابی هویت انقلابی سینما و هنر است.

مومنیان هدف اصلی از برگزاری جشنواره فیلم عمار را ایجاد روشن‌فکری در جامعه دانست و گفت: از بالانشین کلان‌شهرها تا حاشیه‌نشین پایین‌شهرها مخاطبان این جشنواره هستند و این موضوع می‌تواند موفق به تأثیرگذاری و تربیت نسلی از فیلم‌سازان انقلابی شود.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.