سرویس: دسته‌بندی نشده 07:45 - دوشنبه 28 تیر 1395

معاون اداره کل هواشناسی:

تیر ماه اوج تابش اشعه ماورا بنفش در اصفهان/ روزهای گرم تیر و مرداد اشعه ماورا بنفش چند برابر است

آخرین ماه از فصل بهار و اولین ماه از فصل تابستان بیشترین اشعه ماورا بنفش به زمین می رسد.

به گزارش اصفهان شرق، اشعه ماورا بنفش از جمله کلماتی است که با شنیدن آن ناخودآگاه هر کسی به فکر سلامت پوست و چشم می افتد اشعه ای که اگر پوست و چشم به درستی در برابر آن محافظت نشوند به مرور بیماری های غیر قابل جبران را به همراه دارد.

**فعالیت در هوای آزاد بعد از ساعت۱۶

معاون اداره کل هواشناسی استان اصفهان در گفت و گو با صاحب نیوز در رابطه با وضعیت تابش اشعه ماورا بنفش که در تابستان بیشترین میزان را دارد این طور توضیح می دهد که بیشترین شدت این اشعه در ساعتهای نزدیک به ظهر است که ناشی از عمودی تر تابیدن نور خورشید در این زمان است، بطوریکه ۶۵% اشعه فرابنفش در ساعتهای بین ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر به زمین تابیده می شود.

نوید حاجی بابایی ادامه داد: هرچه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد، شدت تابش اشعه فرابنفش نیز بیشتر می شود که ناشی از کاهش میزان گرد وغبار و دود موجود در هوا است به همین خاطر کوهنوردان در ارتفاعات کوها بیشتر در معرض تابش این اشعه هستند.

به گفته وی، بیشترین شدت تابش اشعه فرابنفش در فصل تابستان مشاهده می شود که بعلت عمودی تر تابیدن نور خورشید در این فصل است.

وی با اشاره به اینکه عاملی که به طور واقعی پرتو فرابنفش را کاهش می دهد، پوشش ابر است ادامه داد: آب و هوای مرطوب با پوشش منظم ابر، ممکن است به میزانی کمتر از ۵۰ درصد دارای پرتو فرابنفش باشد به همین خاطر در فصل های سرد سال شاهد تابش کم اشعه هستیم.

حاجی بابایی در مورد شاخص شاخص اشعه ماوراء بنفش (UVI) توضیح داد: این شاخص مقداری است که شدت اشعه UV را در محل و منطقه مورد نظر مشخص می کند و از عدد ۲ که کمترین میزان تا عدد ۱۱ بیشترین میزان متفاوت است.

وی افزود: این شاخص سطح غلظت uv را در یک مقیاس ۱ تا ۱۱+ نشان می دهد هر چه میزان این شاخص بیشتر شود، قدرت تخریب پوست و چشم بیشتر می شود و زمان کمتری برای تخریب لازم است و شاخص بزرگتر از۱۰ فوق العاده زیاد در نظر گرفته می شود.

این کارشناس هواشناسی در ادمه گفته های خود یاد آور شد: بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر، یا هر زمان که شاخص UV برابر ۳ یا بیشتر از آن است شهروندان باید کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرند چرا که پرتوهای خورشید بین ساعات ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر در شدیدترین حالت خود هستند.

حاجی بابایی تاکید کرد: تا حد توان باید فعالیت های بیرون از خانه را برای قبل یا بعد از این زمان برنامه ریزی کرد و راحت ترین راه تشخیص این زمان کوتاهتر بودن سایه ها در این ساعات است.

معاون اداره کل هواشناسی در رابطه با ماههایی که در اصفهان بیشترین و کمترین تابش اشعه وجود دارد گفت: همانطورکه ملاحظه می شود اوج تابش اشعه فرابنفش در اصفهان در مربوط به ماه های خرداد و تیرماه است که به بیشتر از عدد ۱۰ می رسد و مرداد ماه هم تابش نسبت به ماههای دیگر زیاد است و ماه های بعد از شدت آن کاسته شده و در آذر ماه با رسیدن به عدد ۳ کمترین میزان تابش اشعه در اصفهان است.

**مراقبت از پوست و چشم دو برابر شود

رییس اداره پیش بینی هواشناسی استان اصفهان نیز در گفت و گو با صاحب نیوز با بیان اینکه تابستان هر سال اشعه ماورا بنفش و زیان های آن وجود دارد و در ماه میانی تابستان بیشترین شدت را دارد گفت: معمولا اشعه ماورا بنفش در روزهای تابستان و در ساعات میانه روز بیشتر می شود و مراقبت از پوست و چشم باید دو برابر باشد.

حسن خدا بخش ادامه داد: در روزهای تابستان علاوه بر گرمای هوا که بیشترین میزان آن را تجربه می کنیم اشعه مضر ماورا بنفش نیز وجود دارد که برای جلوگیری از زیان احتمالی این اشعه باید از ساعت ۱۲ظهر تا ۱۶ بعد از ظهر از تردد های غیر ضروری که انسان را در معرض نور آفتاب قرار می دهد خودداری کرد.

به گفته وی، اشعه ماورا بنفش به چند عامل از جمله لایه ازن و منطقه جغرافیایی و نحوه تابش خورشید بستگی دارد و هرچقدر از زخامت لایه ازن کمتر شود تابش این اشعه و زیان آن بیشتر می شود.

خدا بخش تاکید کرد: استفاده از پوشش مناسب و عینک های مناسب می تواند از ضررهای احتمالی به پوست و چشم جلوگیری کند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.