سرویس: اجتماعی 10:10 - یکشنبه 27 تیر 1395

گزارش؛

تداوم دوره خشکسالی در نصف جهان/آب اصفهان سخت است نه آلوده

تداوم دوره خشکسالی با کاهش بی سابقه بارش‌‌ها در استان اصفهان و سرشاخه‌های زاینده‌رود، افزایش گرمای هوا و کاهش حجم ذخیره آب در سد زاینده رود همه دست به دست هم داده تا شرایط ویژه‌ای به لحاظ تأمین آب در استان اصفهان شکل بگیرد.

به گزارش اصفهان شرق، از نطنز و اردستان اخباری مبنی بر قطعی مکرر آب و آبرسانی سیار به تعدادی از روستاها شنیده می‌شود و از مناطق جنوبی استان همچون دهاقان صحبت از بحران کمبود آب می‌شود. در این میان افت فشار آب در مناطق مختلف شهر اصفهان نیز گواهی بر کمبود شدید آب در فصل گرما است.

شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در این شرایط از مردم صرفه جویی در میزان مصرف آب را درخواست می‌کند و براساس گفته‌های هاشم امینی مدیرعامل آبفای استان اصفهان صرفه جویی در پیک مصرف آب می‌تواند به گذر از مرحله قطع و جیره بندی آب منجر شود.

وی به لزوم ‌صرفه جویی 20 تا 25 درصدی مردم در فصل تابستان اشاره می‌کند و می‌گوید: مسلم است که در فصل تابستان با افزایش دما تقاضا برای مصرف آب بیشتر می‌شود، درصورتی‌که میانگین بارندگی در کشور حدود 200 میلی‌متر و در استان اصفهان بین 100 تا 120 میلی‌متر در سال است و ما در شرایط آب و هوایی خشک قرار داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه می‌دهد: اقتضای اقلیم گرم و خشک افزایش دما در فصل تابستان است که این عامل خود سبب افزایش مصرف آب می‌شود اما با این‌وجود باید مردم در فصل تابستان بیش از هر زمان دیگری مصرف آب را مدیریت کنند تا در این فصل گرم سال دسترسی کافی به آب داشته باشند.

اما این روزها اهالی اصفهان در همه مناطق شهر کمبود شدید آب را احساس می‌کنند، افت شدید فشار آب به ویژه در ساعات ابتدایی روز سبب شده تا ساختمان‌هایی که از پمپ یا منبع آب استفاده نمی‌کنند ساعاتی از روز را با قطعی آب روبرو باشند، در این میان کولرهای آبی هم قربانی کمبود آب شده و روزهای گرم و خشکی برای اصفهانی‌ها رقم خورده است.

کیفیت آب شرب دغدغه اصفهانی‌ها

در این میان اما آب شرب اصفهان با کیفیتی متفاوت به منازل اصفهانی‌ها می‌رسد. چند هفته‌ای است که اهالی مناطق شرقی، شمالی و برخی مناطق غربی اصفهان از به جا ماندن بیش از حد لکه‌های سفید آهکی از آب بر روی سطوح مختلف شاکی‌اند و دلیل این موضوع یکی از مهمترین سوالات پیرامون کیفیت آب اصفهان است، در این میان که کمبود شدید آب نیاز به صرفه جویی را بیش از پیش نمایان می‌کند کیفیت آب شربی که در سطح شهر توزیع می‌شود دغدغه این روزهای مردم اصفهان است.

حمیدرضا صفوی دانشیار دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ به این سئوال که افزایش لکه‌های سفید به جا مانده از آب ناشی از چه شرایطی در آب شرب اصفهان است به خبرنگار تسنیم می‌گوید: لکه‌های به جا مانده از آب به دلیل سختی بالای آب و املاح محلول در آن است.

آیا کمبود آب رابطه‌ای با تشدید سختی آب دارد؟ وی در این باره می‌گوید: آب چاه‌ها معمولاً سنگین است و املاح محلول زیادی دارد، البته به لحاظ علمی آب نمی‌تواند بدون املاح باشد چرا که کمبود املاح سبب ایجاد بیماری‌های گوارشی نیز می‌شود.

سختی آب بیماری‌زا نیست

«سختی آب بیماری‌زا نیست» استاد دانشگاه صنعتی اصفهان تأکید می‌کند که بیماری ناشی از مصرف آب ناشی از آلودگی یا وجود انگل‌هاست و مردم اصفهان نباید به دلیل بالا رفتن سختی آب از بروز بیماری‌ها نگرانی داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه هیچگونه نگرانی درباره کیفیت و سلامت آب اصفهان وجود ندارد، می‌گوید: سیستم نظارتی ما به شدت این موضوع را بررسی کرده و با شروع فصل تابستان و تشدید گرمای هوا نظارت‌های ما نیز افزایش پیدا می‌کند.

غلامحسین صدری با تأکید بر اینکه اگر در آب اصفهان آلودگی وجود داشته باشد مواردی از بیماری‌های میکروبی یا عفونی گزارش می‌شود که در این زمینه نیز موردی گزارش نشده است، ادامه می‌دهد: با نظارت مستمر مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب آبی که وارد شبکه شده ضدعفونی گشته و بدون مشکل توزیع می‌شود.

وی می‌گوید: برای بررسی کیفیت و سلامت آب علاوه بر مرکز بهداشت، سیستم نظارتی آبفا نیز فعالیت می‌کند و با توجه به نمونه‌گیری‌های مستمر انجام شده این اطمینان را به شهروندان اصفهانی می‌دهیم که آب اصفهان هیچگونه آلودگی ندارد.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان اما پیرامون افزایش سختی آب اصفهان می‌گوید: هر آبی از لحاظ علمی دارای یک سختی شیمیایی است، سختی آب اصفهان نیز در سطح استاندارد است و برای شهروندان جای نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: تصفیه خانه باباشیخعلی منبع اصلی آب اصفهان است اما زمانی که کمبود آب داریم تعدادی از چاه‌های فلمن که در حاشیه زاینده رود قرار دارند با نظارت مشترک مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب و پس از چکاپ سالم بودن با کلرزنی و ضدعفونی کردن وارد شبکه می‌شود، اما در این زمینه نیز هیچگونه نگرانی بابت آلودگی وجود ندارد.

لکه‌های سفید آب مسافر چاه‌های فلمن در دوران خشکسالی

با گذری به مقالات علمی مشخص می‌شود که آب سخت شامل ناخالصی قابل توجهی است و این در حالی است که آب نرم شامل مقدار کمی از ناخالصی‌ها و یا بدون ناخالصی است. سختی آب به دلیل وجود نمک‌های معدنی کلسیم و منیزیوم ایجاد می‌شود و این مواد معدنی منشا سختی آب و تشکیل رسوب هستند.

براساس اطلاعات اعلام شده در مقالات اداره آب و فاضلاب وزارت نیرو در میان شهرهای مختلف کشور سختی آب اصفهان 353 پی.پی.ام گزارش شده که در میان شهرهای “سخت آب” از جمله زاهدان، قم، بوشهر، سمنان و بیرجند قرار گرفته است. رسوب‌گذاری یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که سختی آب ایجاد می‌کند، موضوعی که اهالی اصفهان نیز به خوبی با آن آشنا هستند، هرچند که اثر علمی اثبات شده‌ای بر سلامتی افراد در این زمینه گزارش نشده است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.