سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:46 - سه شنبه 01 بهمن 1392

صالحی در گفتگوی ویژه خبری:

سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم 20 درصد مهر و موم شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: باید آبشار‌ها و سانتریفیوژهایی که غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را تولید می‌کردند اتصالاتشان را مورد مهر و موم قرار دهیم، به طوری که امروز این اقدام هم در نطنز و هم در فردو صورت گرفت.

علی اکبر صالحی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه جمهوری السلامی ایران در حوزه فنی چه کارهایی را انجام خواهد داد گفت: براساس برنامه اقدام مشترک قرار است تا یکسری اقدامات را جمهوری اسلامی ایران و یکسری دیگر را ۱+۵ انجام دهند.

اقدامات جمهوری اسلامی ایران در دو بخش غنی سازی و دیگری راکتور آب سنگین اراک انجام خواهد شد

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه این اقدامات به صورت همزمان میان دو طرف انجام خواهد شد افزود: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در دو بخش غنی سازی و دیگری راکتور آب سنگین اراک انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به صورت داوطلبانه به مدت ۶ ماه از تولید اورانیوم ۲۰ درصد احتراز خواهد کرد، ادامه داد: باید آبشار‌ها و سانتریفیوژهایی که غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را تولید می‌کردند اتصالاتشان را مورد مهر و موم قرار دهیم، به طوری که امروز این اقدام هم در نطنز و هم در فردو صورت گرفت.

علی اکبر صالحی گفت: در خصوص آب سنگین رآکتور اراک قرار بر این شد که آب سنگین به رآکتور اراک منتقل نشود، زیرا جای انتقال رآکتور آب سنگین اراک نیست، زیرا کار رآکتور هنوز تمام نشده است.

تاکنون ۱۱ مجتمع سوخت ساخته شده است

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۱ مجتمع سوخت ساخته شده است اظهار داشت: براساس تعهدی که داده بودیم بازرسان از انبارهای رآکتور آب سنگین اراک بازدید کردند و این امر را مسجل کردند که نه آب سنگینی وجود دارد و نه مجتمع‌های سوختی موجود نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی دیگر از غنی سازی در اصفهان صورت می‌گرفت خاطرنشان ساخت: اورانیومی که در اصفهان وجود دارد به صورت UF۶ غنی شده است، به گونه‌ای که UF۶ حالت از دارد و نگهداری گاز بسیار مشکل به نظر می‌رسد.

علی اکبر صالحی با اشاره به اینکه قرار شده از UF۶ اورانیوم ۲۰ درصدی که تولید شده که حدود ۱۹۶ کیلو است، نصف آن را به اکسید اورانیوم یعنی UCO۸ تبدیل کنیم که اصطلاحا به آن کیک زرد گفته می‌شود.

برای ساخت صفحات سوخت باید پودر اورانیوم UCO۸ را تولید کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه برای ساخت صفحات سوخت باید پودر اورانیوم UCO۸ را تولید کنیم افزود: از ۱۹۶ کیلو، ۱۰۰ کیلویش را به UCO۸ تبدیل و ۱۰۰ کیلو مابقی را رقیق خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰کیلو مابقی یعنی UF۶ ۲۰ را رقیق خواهیم کرد، گفت: ۱+۵ به دنبال القای افکار عمومی خود بر این موضوع هستند که امتیازی را از ایران گرفته‌اند.

علی اکبر صالحی با اشاره به اینکه مسئولین آژانس از اورانیوم موجود بازدید به عمل آورده‌اند ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قبول کرد که دوربین‌ها بر روی کوره به صورت موقت نصب شود تا آن‌ها اطمینان پیدا کنند که ما برای قرص سوخت اقدامی نخواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آبشار یعنی چه افزود: هر سانتریفیوژی ماشینی به طول ۲ متر و به قطر نیم متر دارد، به گونه‌ای که به آن ماشین سانتریفیوژ گفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر ۱۶۴ تا از سانتریفیوژ‌ها را کنار هم بنشینند به آن آبشار گفته می‌شود، افزود: در نطنز دو زنجیره ۱۶۴ تایی وجود دارد به طوری که آن‌ها به هم وصل بودند، به گونه‌ای که به یک زنجیره اورانیوم طبیعی تزریق می‌کردیم و از سوی دیگر اورانیوم ۵ درصد دریافت می‌کردیم.

علی اکبر صالحی با اشاره به اینکه در فردو چهار آبشار وجود داشت، ادامه داد: ۱۰ کیلو در فردو و ۵ کیلو در نطنز یعنی در ماه حدود ۱۵ اورانیوم ۲۰ درصد مورد تولید قرار می‌گرفت که اکنون این میزان اورانیوم به صورت داوطلبانه مورد تعلیق قرار گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه شش آبشار ۲۰ درصد اورانیوم غنی شده را مورد تولید قرار می‌دادند گفت: از ابتدا اساس کارمان در غنی سازی به صورت ۵ درصد بود به گونه‌ای که ما ۵ سال پیش به دنبال اورانیوم ۲۰ درصد نبودیم.

ما برای ۳۳ سال سوخت ذخیره کرده‌ایم

وی با اشاره به اینکه ۳۱۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد را تبدیل به پودر کرده‌ایم، گفت: ما برای ۳۳، ۴ سال سوخت ذخیره کرده‌ایم و لذا انباشتن سوخت بیش از این برای ما مفهومی ندارد.

علی اکبر صالحی با بیان اینکه اگر ۲۰ درصد اورانیوم را مورد تعلیق قرار دهیم به معنای از دست دادن منافعمان نیست، افزود: هریک کیلو اورانیوم ۲۰ درصد ۱۰۰ کیلو اورانیوم طبیعی را مورد مصرف قرار می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت ما به دنبال حفظ ذخایر خود برای مصارف اصلی و اساسیمان هستیم.

صالحی افزود: دولت پیشین یک چنین کاری نمیکرد، لذا به آن تعداد سانتریفیوژ گاز تزریق نشده و ما حدود 9 هزار سانتریفیوژ دیگر داریم که هزار تای آن ها نصل دوم بوده که در نظنز است و به این تعداد نیز گاز تزریق نشده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: دیدم در یکی از رسانه ها گفته شده هفتاد درصد فردو تعلیق میشود که این غلط است و ما در حقیقت تنها بیست درصد را تعلیق کرده‌ایم و اینها از کار باز نمی‌ایستند بلکه اورانیم 5 درصد تولید میکنند و از این به بعد تولیدات 5 درصد ما افزایش پیدا خواهد کرد و اگر 20 درصد را 5 سال پیش به ما میدادند، مسائل امروز پیش نمی‌آمد.

وی تاکید کرد: قبلا آقای آزاده از سازمان بین المللی انرژی اتمی تقاضای اورانیم 20 درصد را داشته‌اند و من نیز در سفرم به آقای البراده‌ای گفتم اما ایشان در پاسخ گفت: متاسفانه برخی کشورها شرط و شروط زیادی قائل شده‌اند و من حیرت زده شده‌ام چرا که آن شرط‌ها حاکمیت ملی ما را زیر سوال میبرد.

ما امروز توانمندی تولید 20 درصد را داریم و چیزی را از دست نداده‌ایم

وی در ادامه گفت: من به آقای احمدی نژاد گفتم قبل از اینکه راکتور کاملا بخوابد باید خودمان اقدامی بکنیم و ایشان نیز لطف کرده و پولی را در اختیار ما گذاشتند و با کمک بچه‌های غیرتمند توانستیم به مرحله‌ی تولید برسیم، ما امروز توانمندی تولید 20 درصد را داریم و چیزی را از دست نداده‌ایم.

رئیس سازان انرژی اتمی را اشاره به راتکور آب سنگین اراک گفت: در اذهان عمومی این است که این راکتور قبلا کار کرده و حالا تعلیق شده است در حالی که 20 درصد تا اتمام کامل این راکتور مانده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در سایت خنداب اراک که یک شهرک است دو کارخانه بزرگ وجود دارد که یکی از آن‌ها کامل است و آب سنگین تولید میکند و دیگری راکتور 40 مگا واتی آب سنگین است که تا کنون تمام نشده و 2 الی 3 سال طول میکشد تا مراحل خود را طی کند و حتی اگر این راکتور تمام شده باشد حدود یک سال طول میکشد که ما تست‌های مختلف را انجام دهیم و اصولا اکنون زمان وارد کردن سوخت اصلی به این راکتور نیست.

وی تصریح کرد: این سیستم باید ماه ها تست شود و زمانیکه از آن اطمینان حاصل شد سوخت واقعی وارد آن میشود و کار خود را شروع میکند البته ما پذیرفته‌ایم که در این مدت از نصب مدار اولیه اتاق کنترل هات سل و … پرهیز کنیم که اصولا نیازی به انجام برخی از این‌ها نیست.

سال 2003 در گزارشی به آژانس گفتیم که فرآوری را در حد آزمایشگاهی انجام داده و دیگر نیازی به آن نداریم

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در سال 2003 گزارشی به آژانس دادیم و گفتیم که فرآوری را در حد آزمایشگاهی انجام داده و دیگر نیازی به آن نداریم.

وی در تبیین فرآوری تاکید کرد: زمانی که سوخت در راکتور استفاده می‌شود، اول به شکل اورانیم است سپس به عناصر مختلف تبدیل میشود که میتوان آن‌ها را از اورانیم جدا سازی کرد که این جدا سازی باز فرآوری است، ما نیازی به این کار نداریم چون سوخت بوشهر را به روس‌ها پس میدهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: این سر و صدایی که راه افتاده واقعا از نظر فنی بی اساس است و ما حاضریم با دانشمندان آن‌ها در رسانه‌های بین المللی مناظره کنیم و افکار بین المللی قضاوت کنند که منطق کدامیک بیشتر است. آن‌ها میگویند که شما میتوانید برای مقاصد غیر صلح آمیز از این راکتور استفاده کنید اما باید بدانید که سوخت این راکتور یک سال در آن است و عناصر همزاد پلوتونیوم تولید می‌شود که مزاحم پلتونیوم اصلی است و جدا سازی این‌ها نیز در یک فضای عادی مانند نطنز امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: ما از حق باز فرآوری و به طور کلی هیچ حقی عدول نکرده‌ایم و تمام این اقدامات داوطلبانه است.

اگر آن‌ها به تعهداتشان پای بند نباشند، ما به راحتی غنی سازی 20 درصد را ادامه می‌دهیم

صالحی اظهار داشت: اگر آن‌ها به تعهداتشان پای بند نباشند، ما به راحتی غنی سازی 20 درصد را ادامه می‌دهیم چرا که امکان غنی سازی در هر سطحی را داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که راکتور آب سنگین استفاده‌ی تحقیقاتی دارد تاکید کرد: کامل شدن پروسه‌ آب سنگین اراک به 7 الی 8 سال برای استحصال پلوتونیوم فاصله وجود دارد و اینها صرفا برای فشار بر ماست چرا که این پلوتونیوم مناسب ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

وی تصریح کرد: ۱۶۴ سانتریفیوژ در نطنز اورانیوم غنی شده ۵ درصد تولید می‌کنند که یک لوله خروجی از آن به دیگر آبشار آنجا می‌رود که ما آن را مهر و موم کرده‌ایم البته باید طرف مقابل حق دهیم که ما هم کاری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این ۲۰۰کیلو در اصفهان به ۱۰۰ کیلو اکسید و ۱۰۰ کیلو دیگر آن در نطنز رقیق می‌شود و ما می‌خواهیم غنی سازی کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: یکی از رقیق سازی‌ها مخلوط کردن بوده و پس از آن ۵ درصد تولید می‌کنیم که روی هم می‌شود ۴ کیلو و خورده‌ای ۵ درصد که از ۲۰ درصد تولید می‌شود.

صالحی اظهار داشت: طرف غربی می‌گوید باید ذخیره را از ایران بگیریم چرا که اگر باز 20 درصد را توزیع کند نتواند سلاح تولید می کند، اما ما همانطور که مقام معظم رهبری فتوا دادند اصلا به دنبال این کار نیستیم اما چون آن‌ها اهل منطق نیستند با این روش جلو می‌آیند اما ما با عقلانیت و بیانات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری توانسته‌ایم انسجام و وحدت را در کشور حفظ کنیم.

به ملت قول می‌دهیم که ۵ درصد را تولید کنیم

وی اظهار داشت: به ملت قول می‌دهیم که ۵ درصد را تولید کنیم و ساخت و ساز بهتر انجام شود اما تولید غنی سازی ۲۰ درصد تعلیق می‌شود.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان افزود: برای این ۶ ماه چند دستگاه را نصب نمی‌کنیم البته چیزی را هم از دست نمی‌دهیم.

صالحی ادامه داد: ملت ما مطمئن باشند که مسئولین در جهت تامین منافع آن‌ها براساس عزت، حکمت و مصلحت عمل می‌کنند، البته شاید تفاهم نامه ایده آل نباشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: ایده آل آن است که طرف غربی فتوای مقام معظم رهبری را مبنا قرار دهد و بپذیرند که ما دنبال اهداف غیر صلح آمیز نیستیم اما باید تفاهم نامه را در شرایط خود بسنجیم، چرا که لابی صهیونیست به شدت کار می‌کند و نسبت به تفاهم نامه نگران و ناراحت است.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان اظهار داشت: ما‌‌ همان کاری را که الان می‌کردیم را انجام می‌دهیم و چه بسا بنده به عنوان یک مسئول پیش دیگر مسئولان می‌رفتم و می‌گفتم چقدر باید اورانیوم تولید کنیم.

وی تصریح کرد: در سال ۸۲ که سه کشور اروپایی به ایران آمدند، تلاش ما این بود که جلوی اجماع جهانی را بگیریم، در آن موقع موفق شدند و کار بزرگی انجام شد اما آن‌ها می‌خواهند جلو اجماع داخلی ما را بگیرند که باید منسجم و یکپارچه باشیم، چرا که نقض عهد و استکبار آن‌ها را دیده‌ایم و شرایط کنونی طوری نیست که ما متضرر شویم.

ما باید مترصد باشیم که شیطانهای متعدد کمتر شوند

نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بیان داشت: این به مفهوم نقدشدن نیست چرا که بعضی نقد‌ها وارد بوده و هم اکنون ما وارد جزئیات تفاهم نامه می‌شویم که به گفته آن‌ها شیطان در جزئیات بوده و ما باید مترصد باشیم که شیطانهای متعدد کمتر شوند.

وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: نقد باید در اصلاح امور باشد و باید از گروه مذاکره کننده به ویژه کسانی که از سازمان انرژی اتمی وارد این مذاکرات شدند، تشکر کنیم، البته وجود یک سانتریفیوژ جدید را براساس شفاف سازی اعلام کردیم که آن‌ها سر و صدای زیادی به پا کردند و با موافقت رئیس جمهور تعداد افراد سازمان انرژی اتمی بیشتر شد. البته آن‌ها دست آخر به خواسته ایران تمکین کردند و سانتریفیوژ جدید شناسنامه دار شد.

وی افزود: سانتریفیوژهای قدیمی ما عملکردشان ۱. ۵ واحد از دیگر اورانیوم است و سانتریفوژ جدید ۲۴ واحد، این یعنی ۱۵ برابر قدیمی‌ها کارایی دارد که هم اکنون تست مکانیکی آن انجام می‌شود و ایران یکبار دیگر قدرت فنی خود را به رخ جهانیان می‌کشد.

در نطنز سانتریفیوژهای نسل‌های مختلف آزمایش می‌شوند اما برای تولید به کار گرفته نمی‌شوند

صالحی اظهار داشت: الان بر روی کلیه سانتریفیوژ‌ها کار می‌کنیم و در نطنز سانتریفیوژهای نسل‌های مختلف آزمایش می‌شوند اما برای تولید به کار گرفته نمی‌شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: اورانیوم را غنی می‌کنیم اما باز مخلوط می‌شود و این اقدام برای تست ماشین‌ها صورت می‌پذیرد و در مرکز تحقیقات نطنز زنجیره ۱۶۴ تایی سانتریفیوژ جدید را هم تست می‌کنیم.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان ادامه داد: طرف مقابل می‌گفت که سانتریفیوژ جدید را بردارید که ما به آن‌ها می‌گفتیم استدلال شما چیست که این را به ما می‌گویید که این باعث شد آن‌ها حرف ما را بپذیرند و پذیرفتند که حرفشان بیراهه است که پس از آن از ما خواستند گاز تزریق نکنیم و ما هم اکنون در حال تست هستیم.

نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: اگر پروتکل الحاقی را امضاء می‌کردیم برخی خواسته‌های آن‌ها هم اکنون برگرفته از همین پروتکل است که برای شفاف سازی و اطمینان سازی بر روی روتور‌ها است که ما پذیرفتیم چرا که مشخص است روتور کجا تولید می‌شود.

صالحی ادامه داد: آن‌ها با دید مدیریت شده انجام می‌دهند که با بازرسی فرق می‌کند البته آن‌ها چون در مسائل با تدبیر کار می‌کنند، خواستند اقدامات ما را ببینند اما هنوز آغاز نشده است.

احمدی‌نژاد گفته بود که ایران توانایی غنی سازی لیزری را هم دارد

صالحی با اشاره به گزارش آمانو در خصوص غنی سازی لیزری گفت: در گزارش آمانو آمده بود که محمود احمدی‌نژاد صحبت از غنی سازی لیزری کرده بود این در حالی بود که ایشان گفته بودند که ایران توانایی غنی سازی لیزری را هم داشته است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در تکنولوژی گفت: برای غنی سازی راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از راه‌های آن استفاده از لیزر و دیگری سانتریفیوژ است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به موفقیت‌های جمهوری اسلامی در غنی سازی لیزری و سانتریفیوژ ادامه داد: جمهوری اسلامی در گذشته به صورت داوطلبانه غنی سازی لیزری را کنار گذاشته است، به گونه‌ای که صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد ناظر بر فعالیت‌های گذشته بود.

صالحی با اشاره به اینکه ضرورتی ندارد زمانی که از سانتریفیوژ برخوردار هستیم بخواهیم از لیزر استفاده کنیم خاطرنشان ساخت: در ۱۹ بهمن قرار است کار‌شناسان با یکدیگر دیدارهایی داشته باشند تا در خصوص ادامه همکاری‌ها به بحث و تبادل نظر بپردازند.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه وضعیت سازمان انرژی اتمی از لحاظ روند پیشرفت و حرکت به سمت تکنولوژی جدید‌تر چگونه است ادامه داد: شتابی را که در سازمان انرژی اتمی در پیش گرفته‌ایم بسیار خوب است.

مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی مقتدرانه با ۱+۵ دیدار و گفتگو کرده‌اند

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه سازمان انرژی اتمی از قبل از انقلاب یعنی از سال ۱۳۵۳ به وجود آمده است، افزود: مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی مقتدرانه با ۱+۵ دیدار و گفتگو کرده‌اند.

صالحی با اشاره به اینکه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران تاکنون بسیار خوب بوده است گفت: اکنون همه دستاورد‌ها را کسب کرده‌ایم به طوری که ما به دنبال افزایش کیفیت سانتریفیوژ‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید کیفیت را در سانتریفیوژ‌ها ارتقاء دهیم ادامه داد: ما بر روی کیفیت تکیه می‌کنیم ولی بر روی کمیت هم توجه داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ماموریت بعدی ما ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای است، خاطرنشان ساخت: ما باید وارد چرخه سوخت شویم به طوری که اکنون اکتشافات هوایی بسیار خوبی داشته‌ایم.

قرار است روس‌ها نیروگاه  ۴۰۰۰ مگاوات برایمان بسازند

صالحی با اشاره به توافقنامه‌ای که در پروتکل ۱۹۹۲ با روس‌ها از سوی ایران به عمل آمده ادامه داد: قرار است روس‌ها ۴۰۰۰ مگاوات  برایمان نیروگاه بسازند به طوری که امیدواریم با تخصیص بودجه سال ۹۳ نیروگاه بوشهر ساخته شود.

وی با بیان اینکه سال آینده کلنگ دومین نیروگاه‌مان را در بوشهر خواهیم زد، افزود: انشاءالله هر دوسال یکبار کلنگ‌های بعدی را به زمین خواهیم زد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی به دنبال تامین تجهیزات بکارگرفته شده در پرتو است، گفت: ما انشاءالله به کارمان وسعت خواهیم داد تا مردم بتوانند به زندگی روزمره خود به خوبی بپردازند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.