سرویس: اخبار شهرستان 10:03 - شنبه 26 تیر 1395

همایش دفاع از حریم زاینده رود؛

دفاع از حریم زاینده‌رود در شرق اصفهان/ سئوال ۱۸ نماینده اصفهان از وزیر نیرو + متن قطعنامه

همایش دفاع از حریم زاینده رود با حضور اعضای نظام صنفی کشاورزان، جمعی از کشاورزان شرق اصفهان و نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ همایش دفاع از حریم زاینده رود با حضور اعضای نظام صنفی کشاورزی، کشاورزان شرق اصفهان و نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مسجد النبی شهر زیار از توابع شرقی شهرستان اصفهان برگزار شد.

این نشست با هدف ارائه گزارش پیرامون پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه آب، با حضور حجت‌الاسلام احمد سالک و حمیدرضا فولادگر نمایندگان اصفهان، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد، زهرا سعیدی نماینده مبارکه، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و میمه و محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر برگزار شد.

در این مراسم حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گزارشی از فعالیت نمایندگان اصفهان درباره آب اصفهان مطرح کرد.

حجت‌الاسلام سالک نیز در این مراسم از تداوم فعالیت طرح‌های لغو شده در استان چهارمحال و بختیاری انتقاد کرد و از ارائه طرح سئوال از وزیر نیرو با امضاء 18 نماینده استان اصفهان خبر داد.

محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مجلس نیز در این نشست از سوال نمایندگان اصفهان از وزیر نیرو خبر داد و افزود: 18 نماینده استان اصفهان پیرامون آب از وزیر نیرو سئوال می‌کنند و ما پیگیری‌های خود را تا حصول نتیجه ادامه می‌دهیم.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه نیز به کشاورزان این امیدواری را داد تا حصول نتیجه نهایی در زمینه آب جلسات و پیگیری‌های مستمر به صورت هفتگی انجام شود.

در این مراسم جمعی از کشاورزان پلاکاردی در دست داشته که در آن درخواست شده بود تا اصلاح و ساماندهی زاینده رود به آنها واگذار شود تا جلوی بهره برداری‌های غیرمجاز در بالادست گرفته شود.

در پایان این مراسم کشاورزان و دیگر شرکت کنندگان طوماری در حمایت از زاینده رود به امضا کشاورزان رسید.

******

این قطعنامه به امضای نمایندگان محترم مردم شریف شهرستان های حوضه زاینده رود شامل : اصفهان ، نجف آباد ، برخوار ، شاهین شهر ، خمینی شهر ، مبارکه ، فلاورجان و لنجان ،  آقایان سالک ، فولادگر ، ابوترابی ، حاجی ، ابطحی و سرکار خانم سعیدی رسیده است .

به نام خدا
قطنامه صادره گردهمایی کشاورزان شرق و غرب حوضه زاینده رود 25/4/1395 – شهر زیار
ان الله لا یحب الجهر باالقول الا لمن ظلم- خداوند صحبت کردن با صدای بلند را دوست ندارد بجزکسانیکه به آنها ظلم شده باشد.
رهبر معظم انقلاب،رئیس جمهور محترم،نمایندگان محترم مجلس ،رئیس محترم قوه قضائیه،مردم عزیز وکشاورزان زحمتکش:
مطابق آیات کتاب الهی و روایات، قانون اساسی و نظرات مراجع عظام ، فقها، فضلا ، بزرگان و داتشمندان ، قوانین جاری کشور و بین الملل ، حقوق افراد توسط دولت و خود مردم باید محترم شمرده شود- عمل به قانون ، وظیفة شرعی و قانونی مسئولین و مردم دانسته شده– ظلم نباید صورت پذیرد–مردم نباید اجازه دهند به ایشان ظلم شود.دفاع از دین و آب وخاک و حقوق فردی برای مردم و مسئولین فرض مؤکد است و مردمی که برای پیگیری حقوق خود تلاش نمی نکنند،در دنیا و آخرت ضرر کرده و مورد سرزنش قرار می گیرند.اما آنچه بر کشاورزان و محیط زیست شرق و غرب اصفهان رفته است: زاینده رود را خشکانده اند ،چون :
– از 1493 میلیون مترمکعب آب که ظرفیت آب آوری منابع موجود تأمین کننده ی آب زاینده رود است و 384 میلیون متر مکعب آن(حدود25%) متعلق به دولت است ،وزارت نیرو معادل 1291(حدود8%) آنرا فروخته است که هم اکنون در حال برداشت هستند.
– حریم و بستر رودخانه و سرشاخه ها تصاحب شده و مملو از چاه ها و ابنیه و مستحدثات شده است که بخش قابل توجهی از آب جاری شده در رودخانه را تضییع می نماید. رودخانه ساماندهی نشده و انضباطی در کنترل برداشت ها نیست .
– با وضع قانون استقلال آب استان ها و تقسیمات جغرافیایی غلط،مدیریت یکپارچه حوضه از بین رفته کشاورزی و رودخانه در دو استان قرار گرفته که قابلیت کنترل مطلوب را ندارد
اثرات این اقدامات غیر قانونی و نسنجیده، وضعیت اسف بار اقتصادی و اجتماعی و فقر و بیکاری و تأثیر منفی در ازدواج و طلاق و اعتمادها و باورها ، بزهکاری ، نزاع ها ، مهاجرت ها ، فروش ارزان اراضی – تغییر کاربری های غیر اصولی اراضی ، شیوع بیماری ها ، متزلزل شدن ثبات خانواده ها ، ترک تحصیل ، میراث فرهنگی- فرو نشست زمین ، گرد و غبار ، معضلات بهداشتی و اکولوژی و بسیاری دیگر برای مردم این جوضه بوده است.
برابر قوانین و مصوبات شوراهای عالی آب ، امنیت ملی و هماهنگی زاینده رود و بخشنامه ها و دستور العملهای ابلاغی دستگاههای مسئول، حقابه های کشاورزان و محیط زیست، صاحب دارد و قابل واگذاری نیست- هر گونه بار گذاری و برداشت جدید از رودخانه ممنوع اعلام شده-حریم و بستر رودخانه و سر شاخه ها باید عاری از هرگونه تعارض و تجاوز و برداشت غیر قانونی باشند- مشترکین که سبقه خرید آب دارند اولویت تحویل آب نیز دارند – رودخانه باید با مشارکت بهره برداران ساماندهی و حفاظت و نظارت و توزیع آب شود-دولت بابت آبی که تولید نکرده است وجهی از حقابه داران دریافت ننماید و …
علیرغم همه مشکلات ، اخیراً شاهد بودیم ، سه تن از معاونین وزرای نیرو، جهادکشاورزی و کشور ، برخلاف همه قوانین ومصوبات ، اجازه اجرای طرح های ممنوعه استان چهارمحال را داده اند .توضیح اینکه استان چهار محال 237 میلیون متر مکعب آب تخصیص دارد که باید زمانی که تونل بهشت آباد افتتاح شد و همه کسری های آب رودخانه تأمین شد ، این مقدار آب را برداشت کند ولی هم اکنون 268 میلیون متر مکعب آب برداشت میکند ( 31 میلیون اضافه تر از تخصیص ) و اگر طرح های فوق نیز اضافه شود حداقل 100 میلیون متر مکعب به برداشت های آن استان اضافه خواهد شد که مشخص نیست از کجا باید تامین شود ولی همزمان باز هم خلاف قوانین و مصوبات ، مسئولین وزارت نیرو اعلام مینمایند که تا پاییز سال 1396 برای کشت غله آب به کشاورزان حوضه زاینده رود نمیدهند.
النهایه از آنجا که علیرغم تلاش های صرت گرفته مسئولان استان و صنف و اخذ مصوبات متعدد ، اجرای مصوبات همچنان متوقف است و اعمال خلاف قانون ادامه دارد لذا بر ما کشاورزان مسلم شده است که ، یا اهمیتی به اجرای قوانین و مصوبات نمیدهند و یا توان اجرای آن را ندارند ، فلذا قاطعانه اعلام می نماییم :
1. از آنجا که کشاورزان هیچ گونه درآمدی غیر از کشاورزی ندارند و شورای هماهنگی زاینده رود نیز در مصوب نمود که 10 درصد از همه بخش های مصرف بجز شرب کم کرده تا بتوان برای کشت پاییز کشاورزان نیز آب رها نمود و به لطف الهی بارندگی بالادست نیز از 1150 میلیمتر پیش بینی شده فراتر رفته و به 1235 میلی متر رسید، وزارت نیرو برای کشت امسال ما کشاورزان ، مطابق سال های قبل باید آب را در رودخانه جاری نماید . ما کشاورزان آمادگی هر گونه همکاری برای ساماندهی و حفاظت و نظارت بر رودخانه را در کنار دستگاه های مسئول به منظور اطمینان بخشی برای نیل به این هدف را داریم.طبیعی است که قاطعانه پیگیر حقوق خود در راستای قوانین و مصوبات نیز میباشیم و از نمایندگان محترم خود در مجلس شورای اسلامی و صنف کشاورزی و مسئولان استان نیز تقاضا داریم در این مهم نهایت تلاش خود را معطوف نمایند.
2. نمایندگان کلیه بخش های مصرف کننده آب آعم از شرب ، صنعت ، شهرداری ها و فضای سبز و … و همچنین دستگاه های مسئول ، الزاما باید در مجمعی واحد و با محوریت صنف کشاورزی که نماینده بزرگترین سهامدار آب زاینده رود میباشد ، برای ساماندهی و حل مشکلات زاینده رود وارد عمل شوند و تمام ظرفیت مالی و سیاسی و اجتماعی و … خود را بکار گیرند و اگر چنین نشود کشاورزان از برداشت آب اضافه تر از سهم دولت ( 25% ) جلوگیری خواهند نمود.
3- طبیعی است چنانچه اقدام های کشاورزان خدای ناخواسته بصورت سازمان نیافته و ناهماهنگ با دستگاه های مسئول و برنامه ریزی نشده شروع شود، تبعاتی به مراتب بزرگتر از اتفاق های سالهای 90 و 91 را به دنبال خواهد داشت لذا از کلیه مسئولین محترم دستگاه های حاکمیتی،سیاسی ،امنیتی،انتظامی و قضایی و نهاد های حوزوی و اجتماعی … که قطعاً پس از رخداد این گونه اتفاقات درگیر موضوع خواهند شد.تقاضا دارد از هم اکنون وارد عمل شوند و تمام ظرفیت خود را برای جلوگیری از اقدامات غیر قانونی حوضه و اجرای مصوبات ، بکار گیرند.
کشاورزان مجددا گردهمایی مشابه برگزار خواهند نمود و مسئولین صنف را دعوت نموده و گزارش انجام شده را از ایشان دریافت کرده و متناسب با آن اقدامات مقتضی را انجام خواهند داد.بدیهی است مسئولیت هر گونه اتفاقی به عهده مسئولینی است که طی اقدامات غیر قانونی و یا قصور در انجام مسئولیت های خود موجب تضییع حقوق کشاورزان و محیط زیست شده اند.
کشاورزان و دوستداران در شرق و غرب حوضه زاینده رود

محضر نمایندگان محترم مردم شریف شهرستان های حوضه زاینده رود و استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم
با احترام اینجانب اسفندیار امینی به نمایندگی از جامعه کشاورزان و اصناف کشاورزی استان بدینوسیله از حضور مقتدرانه آن حضرات در گردهمایی بزرگ کشاورزان حوضه زاینده رود و ایراد بیانات امید دهنده و شجاعانه آنجنابان در جمع ۵۷۰۰ نفری نمایندگان حقابه داران و مشترکان زاینده رود که موجب شادی و دلگرمی و امید در کشاورزان و خلق حماسه ۲۵ تیر  ( روز اتحاد استانی احیای زاینده رود ) تقدیر و تشکر مینمایم.آرزوی پیروزی و تندرستی شما را دارم.انشاالله در سال اقدام و عمل و ادامه این همدلی و هم زبانی ، زاینده رود دائمی شود.

تشکر

ارادتمند  اسفندیار امینی

دامدار  و  زارع

مدیر صنف کشاورزی استان اصفهان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.