سرویس: اجتماعی 15:27 - شنبه 26 تیر 1395

مسئول مرکز مطالعات راهبردی بسیج سازندگی استان اصفهان:

لزوم شناسایی ظرفیت های شرق اصفهان توسط گروه های جهادی/ محور اردوهای جهادی، اقتصاد مقاومتی است

رضایی گفت: از زمانی که گروه های جهادی در شرق اصفهان شروع به فعالیت کردند در تمامی مناطق شهری و روستایی مناطق شرق برنامه های خوبی را پیاده کرده اند، ولی هنوز ظرفیت های این منطقه بسیار زیاد است.

مسئول مرکز مطالعات راهبردی و هدایت حرکت‌های اردوهای جهادی بسیج سازندگی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار اصفهان شرق، گفت: مهم ترین و اساسی ترین هدفی که اردوهای جهادی پیگیری می کنند خدمت به محرومین و مستضعفین می باشد که این موضوع جزء اهداف اصلی ما است.

محمد رضایی ادامه داد: با توجه به شرایطی که امروزه در بحث اقتصادی به کشور تحمیل شده است بچه ها و گروه های جهادی وظیفه خود می دانند که بتوانند در این عرصه ها اثرگذاری مفیدی در کشور داشته باشند و از هر راهی که به مردم کمک شود قدم بردارند.

**شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در یک منطقه

وی با بیان اینکه بزرگترین اقدامی که بچه های جهادی باید انجام دهند شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در یک منطقه است؛ اظهار کرد: بسیاری از مناطق کشور و استان و نمونه اش شرق اصفهان ظرفیت ها و پتانسیل هایی دارد که اگر شناخته  نشوند قطعا روز به روز اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم بدتر خواهد شد.

مسئول مرکز مطالعات راهبردی و هدایت حرکت‌های اردوهای جهادی بسیج سازندگی استان اصفهان تصریح کرد: اگر گروه های جهادی بتوانند ظرفیت ها را شناسایی کنند و بعد از شناسایی برنامه ریزی صحیح و اجرا کنند، نتیجه آن برداشتن چهره محرومیت از منطقه خواهد بود.

** بچه های جهادی شرق اصفهان در شناسایی خوب عمل کرده اند

رضایی با اشاره به اینکه بچه های جهادی در شرق اصفهان در شناسایی خوب عمل کرده اند؛ خاطرنشان کرد: از زمانی که گروه های جهادی در شرق اصفهان شروع به فعالیت کردند در تمامی مناطق شهری و روستایی مناطق شرق برنامه های خوبی را پیاده کرده اند، ولی هنوز ظرفیت های این منطقه بسیار زیاد است.

وی در ادامه افزود: فعالیت در بحث حوزه های اقتصادی، منابع طبیعی و مباحث کشاورزی با توجه به کمبود آب در منطقه شرق اصفهان از عمده فعالیت های گروه های جهادی شرق باشد.

** گروه‌های جهادی امسال فعالیت جدی در بخش اقتصاد مقاومتی دارند

مسئول هدایت حرکت‌های اردوهای جهادی بسیج سازندگی استان اصفهان با بیان اینکه گروه‌های جهادی امسال فعالیت جدی در بخش اقتصاد مقاومتی دارند، تصریح کرد: ارائه مشاوره در حوزه‌های کشاورزی، دام پروری، بازاریابی، برگزاری بازدید علمی برای روستاییان، برگزاری کلاس های آموزشی کشاورزی یا حوزه کاشت درخت، برپایی نمایشگاه‌های اقتصاد مقاومتی، بازدید از عرصه‌های نمونه اقتصاد مقاومتی و سم‌پاشی اماکن دامی از جمله برنامه‌هایی است که در گروه‌های جهادی شرق اصفهان انجام شده است و نیاز است بیشتر از این کار شود.

رضایی افزود: امسال با حضور حدودا 20 گروه جهادی در منطقه شرق اصفهان که اعلام آمادگی کرده اند می توانیم شاهد کارها و برنامه های بزرگی باشیم.

وی در مورد عرصه های خاصی از حضور گروه های جهادی اظهار کرد: ما در مدل های اقتصاد مقاومتی در اردوهای یک روزه برنامه های داشته ایم که از جمله آن کمک به خانواده نیازمندان، کمک به جمع آوری محصولات کشاورزی، شناسایی صنایع دستی در روستا و کمک به بازاریابی و رفع اشکالات تولیدی با استفاده از کلاس های آموزشی و مشاوره که فوق العاده نکته مثبتی است که اگر بتوانند این طرح ها را ادامه دهند اشتغال های خوبی ایجاد خواهد شد.

مسئول مرکز مطالعات راهبردی بسیج سازندگی استان ادامه داد: با توجه به مناطق کویری در شرق اصفهان تمرکز بر روی این مناطق و شناسایی ظرفیت آن مثل کاشت درختچه های کویری وظیفه گروه جهادی است.

**اعزام گروه‌های جهادی با هدف محرومیت‌زدایی در مناطق محروم

رضایی با بیان اینکه اعزام گروه‌های جهادی با هدف محرومیت‌زدایی در مناطق محروم اجرا می‌شود، افزود: در آینده به ازای هر پایگاه بسیج یک گروه جهادی تشکیل می شود، که این گروه ها به صورت ویژه در محل های خود فعالیت هایی در راستای اردوهای جهادی انجام خواهند داد. این ظرفیت انسان دوستانه در گروه های جهادی محله ای هر نیازی که به روستا کمک شود گام برخواهند داشت.

وی گفت: این گروه‌های جهادی در عرصه‌های عمرانی و فرهنگی در بخش‌های مختلف همچون ساخت مسجد، مدرسه، سرویس بهداشتی، ترمیم و مرمّت منازل مسکونی و غیره فعالیت می‌کنند.

رضایی تصریح کرد: به‌ همراه هر یک از گروه‌های اعزامی یک نفر روحانی خواهر و یا برادر به عنوان مبلغ دینی در مناطق محروم حضور پیدا می‌کند. ما به دنبال تقویت گروه هایی هستیم که به مناق دورافتاده و دور از دسترس و صعب العبور می روند که این بچه ها باید بیشتر حمایت شوند.

مسئول مرکز مطالعات راهبردی بسیج سازندگی افزود: از گروه های جهادی شرق اصفهان نیز امسال به استان های دیگر اعزام می شوند که نیاز به حمایت جدی تری دارند تا بتوانند اردوهای جهادی موفق تری در مناطقی اجرا کنند که کمتر نهادهای دولتی و غیردولتی حضور و فعالیت دارند.

مسئول مرکز مطالعات راهبردی بسیج سازندگی استان اصفهان با بیان اینکه تمام مسائل حوزه اقتصاد مقاومتی مناطق روستایی در دوره طرح هجرت به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد، گفت: بیشترین سرفصل‌های آموزشی ارائه شده در زمینه اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی شامل کشاورزی، دامداری، پرورش ماهی، طیور، صنایع تبدیلی و صنایع دستی است.

**فعالیت گروه‌‌های جهادی در طول سال با هدف استمرار در فعالیت‌ها و ارتباط با مناطق محروم 

وی با اشاره به فعالیت گروه‌‌های جهادی در طول سال با هدف استمرار در فعالیت‌ها و ارتباط با مناطق محروم بیان کرد: حمایت ها معنوی ما از گروه های جهادی وجود دارد و از لحاظ حمایت های مادی ما با ایجاد ارتباط هایی که از طریق ستاد پشتیبانی استانداری، فرمانداری های شهرستان ها و نهادهای دولتی که موظف هستند در یک سری فعالیت ها ورود پیدا کنند، امیدواریم فرایند حمایت غیرمعنوی هم انجام شود.

مسئول مرکز مطالعات راهبردی بسیج سازندگی استان اصفهان بیان کرد: تاکنون رتبه‌بندی خاصی در زمینه فعالیت گروه‌های جهادی در سطح استان انجام نشده زیرا اصل در برگزاری برنامه‌های گروه‌های جهادی کیفیت آنها است.

رضایی با اشاره به بحث حمایت بسیج سازندگی از گروه های جهادی خاطرنشان کرد: چیزی که ما به بچه ها آموزش می دهیم فعالیت های اشتغال زایی است که این نیازمند یک چرخه کامل است. حمایت های معنوی، آموزش، معرفی به نهادهای مختلف از جمله صتایع، منابع طبیعی، آموزش و پرورش و… ما انجام می دهیم. ما امیدواریم که بچه ها با چرخه کامل جلو بروند که شامل شناسایی مواد اولیه روستا و محله مورد نظر، منابع طبیعی، دام و طیور، محصولات اولیه کشاورزی و گیاهان دارویی و موارد دیگری است.

وی در پایان بیان داشت: آموزش و مشاوره در این مباحث را بچه های جهادی انجام می دهند، و در مرحله بعد آموزش ظرفیت ها و پتانسیل هایی که می تواند به صنایع دستی و یا صنایع تبدیلی در منطقه داشته باشد. همت بعدی گروه جهادی بازدیدهای علمی از کارگاه های صنعتی است و ایجاد زمینه های حضور در فضاهای بزرگتر برای نمایش محصولات روستاییان که می تواند زمینه های اشتغال و بازار ایجاد شود. بازاریابی برای فروش محصولات چه در مغازه ای کوچک و چه کارخانه های بزرگ از نمونه های دیگر در این موضوع است.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.