سرویس: اجتماعی 15:36 - جمعه 25 تیر 1395

/یک لحظه مکث/

خانم ابتکار! مقصر گرد و غبار زابل هم داعش است؟

مردم زابل در شرایطی این روزها نفسشان به تنگ آمده که رئیس سازمان محیط زیست واکنشی به این وضعیت نداشته است، ابتکار معتقد است داعش فرصت اجرای توافق‌نامه‌های مدیریت گرد و غبار را گرفته است، باید گفت خانم رئیس گرد و غبار زابل که دیگر ربطی به داعش ندارد!

به گزارش اصفهان شرق، این روزها مردم زابل نفسشان تنگ شده است و بر اساس آمارها و اطلاعات موجود از شرایط آب و هوای زابل میزان غلظت آلاینده‌ها 110 برابر حد مجاز است و 39 برابر حد بحرانی و خطرناک را نشان می‌دهد.

می‌گوید «گرد و غبارهای کشور منشأ خارجی دارد و جنگ و ناامنی در عراق از علل ایجاد کانون‌های ریزگردها است که متأسفانه شرایط ناپایدار دولت عراق، حمله تکفیری‌ها و داعش فرصت اجرای توافق‌نامه‌ها برای مدیریت پدیده گرد و غبار را گرفته است». این‌ها صحبت‌‌های رئیس سازمان محیط زیست کشور و قهرمان زمین است!

ای کاش رئیس سازمان محیط زیست درباره گرد و غبار این روزهای زابل که اشک مردم را درآورده است هم صحبت می‌کرد و می‌گفت آیا داعش مرزهای سیستان را هم تهدید می‌کند؟ سیستان که در کشور خودمان است و مردم آنجا تا پردیسان نشینان همه از یک کشور و مرز و بوم هستیم پس چرا تا کنون برای نجات آنها کاری انجام نشده است؟

 

 

خانم ابتکار! مردم زابل در محاصره داعش نیستند در محاصره گرد و غباری هستند که به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست منشأ اصلی گرد و غبار آن خشکسالی تالاب هامون و بارگیری طوفان‌های 120 روزه از این تالاب است، تالاب هامون را که به خاطر دارید؟ همان تالابی که شما برای دیپلم بین‌المللی ثبت تالاب‌ هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره مراسم بزرگی را برگزار کردید اما هیچوقت نگفتید این تالاب در زمان مدیریت چه کسی خشک شد؟

رئیس سازمان محیط زیست در مراسم ثبت تالاب‌ هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره گفته بود: این منطقه از قرن‌ها پیش با معضل بادهای 120 روزه رو به رو بوده که آلودگی هوا با خشک شدن تالاب هامون و نیز تغییر اقلیم تشدید شده است.

ابتکار گفته بود: هم اینک حدود 2 سال است که وضعیت تالاب هامون بهتر و از میزان گرد و غبار و طوفان‌های شن کاسته شده است!

خانم ابتکار! به خاطر دارید شما در دوره‌ای از سال 76 تا سال 84 ریاست این سازمان را بر عهده داشتید و نکته قابل تأمل این است که آغاز خشک شدن تالاب هامون در همان سال‌ها قرار داشته است، به گونه‌ای که بر اساس گزارش‌ها و به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست از سال 77 خشک شدن هامون آغاز و در سال 79 این تالاب کاملا خشک می‌شود  اما در آن زمان اقدامی برای احیای تالاب هامون صورت نگرفت.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زابل با انتقاد شدید از عملکرد ضعیف رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید: خانم ابتکار باید بگوید چه کاری برای مردم زابل انجام داده است؟ باید مشکل اصلی حل شود و سهمیه آب سیستان به موقع داده شود، اگر هم اکنون دریاچه هامون آب دارد به لطف خداوند و بارش باران است اما می‌بینیم که در برخی مصاحبه‌ها این مواهب الهی را هم به نام خودشان تمام می‌کنند مسئولان به جز شعار دادن کار دیگری انجام نمی‌دهند امیدواریم در عمل اقدامی کنند که مردم شاهد باشند.

مردم زابل منتظر هستند تا ببینند این بار رئیس سازمان محیط زیست چه دلیلی برای گرد و غبار زابل خواهد آورد؟ آیا باز هم می‌خواهد آن را به گردن دولت قبل بیندازد و فریاد وا أسفا سر دهد که در زمانی که بنده رئیس سازمان محیط زیست شدم تمام اقدامات گذشته را به صفر رسانده بودند، یا اینکه می‌خواهد آن را به داعش و گروه‌های تکفیری و تروریستی ربط دهد؟

گویا مردم باید این را قبول کنند که همه از دولت قبل تا داعش در تشدید بحران گرد و غبار در کشور مقصر هستند و تنها کسی که مسئولیتی نداشته و ندارد رئیس سازمان محیط زیست است!

فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.