سرویس: سیاسی 12:02 - پنجشنبه 24 تیر 1395

کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی:

بزگترین دستاورد برجام یکساله، اثبات عدم اعتماد به آمریکااست

منانی گفت: آگاهی مردم نسبت به بدعهدی امریکا و بی اخلاقی غربی ها بزرگترین دستاورد برجام بود ، در سایه این بدعهدی ها، امروز هر دو چرخه سانتریفیوژ و اقتصاد متوقف شده است.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، یک سال از زمان امضای توافق هسته‌ای میان ایران با آمریکا و ۵ قدرت جهانی می‌گذرد. طبق این قرار  ایران برنامه هسته‌ای خود را محدود کرده و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران باید  لغو می شد، ولی به اذعان اغلب افراد جامعه و کارشناسان این تعهد از سو یغرب انجام نشده و هیچ گشایشی صورت نگرفته است، به خصوص که در روزهای اخیر بدعهدی و کارشنکنی کنگره امریکا برای اعمال تحریم های جدید شدت گرفته است.

محمد نبی منانی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز پیرامون بیان تحلیل و ارزیابی خود از یکسالگی امضا، برجام و دستاوردهای آن اظهار کرد: برای موضوع برجام یک هدف و یک نتیجه مطرح است.

وی با بیان اینکه هدف در جبهه خودی به دو بخش تقسیم می شود، نخستین هدف مذاکره برای مذاکره بود که برخی از عوامل سیاسی دولت در آرزوی برقراری ارتباط با امریکا داشتند،گفت: امروز بدنه اصلی دولت که عمدتا کارشناس و متخصص در زمینه های مربوطه هستند چون رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و امور خارجه  اعتقاد دارند در این یک سال هیچ به دست نیاوردیم.

منانی ادامه داد: اما گروهی دیگر در دولت معقدند که همه چیز کشور برای حل مشکلات حتی آب و نان ملت  را به مذاکرات وابسته می دانستند که البته بیشتر جنبه تبلیغی موضوع برجام است.

وی با اشاره به سخنان دو شب گذشته عراقچی عضو تیم مذاکره کننده برجام در برنامه گفت و گوی ویژه خبری  تاکید کرد: هنوز هدف از برجام در میان دولت مشخص نیست و هدف بیان شده از زبان عراقچی و رئیس جمهور متفاوت است.

کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی عنوان کرد: هدف دوم که هدف اغلب مردم و در راس آنها رهبر معظم انقلاب بود که بر عدم قابلیت اعتماد به آمریکا تاکید می کرد و امروز نیز پس از یک سال از زمان امضا برجام، این هدف برای قاطبه مردم محقق شده است.

وی ابراز کرد: آگاهی مردم نسبت به بدعهدی امریکا و بی اخلاقی غربی ها بزرگترین دستاورد  برجام بود ، در سایه این بدعهدی ها، امروز هر دو چرخه سانتریفیوژ و اقتصاد متوقف شده است.

منانی عنوان کرد: این دستاورد بزرگ برجام یکساله باید برای عموم مردم تبیین شود  تا آنکه در فضای غبارآلود، دوباره رابطه با امریکا دست آویز عده ای قرار نگیرد، امروز گشایش خاصی در سایه برجام حاصل نشده است.

وی با اشاره به اینکه دولت معتقد است از رکود گذشته ایم، گفت: بله ما از رکود گذشته ایم ولی به بحران رسیده ایم،ولی برخی از افراد قصد دارند، بحران را مقدمه ای برای برجام های بعدی قرار خواهند داد.

کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی تصریح کرد: هدف دشمن از برجام و مذاکره این بود که بتواند زمان بخرد و بتواند با ایران بازی کند تا بتواند جای پای خود را در منطقه محکم ند و به اهداف منطقه ای خود برسد و سرپل هایی را در داخل کشور قرار دهد.

وی متذکر شد: در نهایت هدف اصلی دشمن از برجام نفوذ بود که با هوشیاری رهبری و ملت و مسئولان این امر محقق نشده و نخواهد شد، بنابراین هوشیاری همیشگی در برابر دشمنان جز دستاوردهای  برجام است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.