سرویس: اجتماعی 11:02 - پنجشنبه 24 تیر 1395

گرانی و کمبود شکر از قطع سهمیه تا عدم مدیریت/ مردم اضافه بر نیاز خرید نکنند

شکر همچنان تولید نمی شود و گرانی و کمبود شکر در بازار بیشتر از یک هفته است آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد افزایش قیمتی که مشخص نیست تا چه زمانی قرار است کام مصرف کننده را تلخ کند.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز،فصل تابستان و بالا رفتن مصرف شکر از یک سو و روانه نشدن تولیدات کارخانه های تولید شکر از سوی دیگر این روزها همچنان بازار کالاهای شیرین را تلخ کرده است.

مردم همچنان در انتظار کاهش قیمت ها هستند اما مدیران می گویند با وجود اینکه برای توزیع مشکلی ندارند اما شکری نیست که روانه بازار شود.

**سهمیه قطع شده شکر را گران کرد

قرار بود شکر یک ماه پیش گران شود در روزهای اوج خرید مردم برای ماه رمضان اما با مدیریت و توزیع مناسب بازار از قیمت های نجومی در امان ماند اما با قطع سهمیه شکر گران شد.

رییس اتحادیه عطار و سقط فروش با این جملات علت گرانی شکر را بیان می کند و در ادامه به خبرنگار صاحب نیوز می گوید: مشخص نیست چه زمانی قیمت شکر کاهش پیدا کند ویا کمبود بازار برطرف شود در حال حاضر عرضه و تقاضا یکی نیست و همین باعث شده تا وضعیت فعلی بر بازار حاکم شود.

منتظری ادامه داد: وقتی کارخانه ها شکر مورد نیاز را روانه بازار کنند این التهاب موجود فرو کش می کند اما تا کنون که خبری از تولیدات کارخانه ها نیست.

وی با اشاره به اینکه در اصل می توان به این موضوع هم اشاره کرد که کارخانه ها هم تولید شکر ندارند که بخواهند توزیع کنند یاد آور شد: خریدهای اضافه بر نیاز توسط مصرف کننده در زمان کمبود کالا باعث می شود تا این مشکلات دامن بخورد و تنها باید با مدیریت صحیح و تهیه کالا به اندازه مصرف این موضوع را حل کرد.

به گفته وی، صادرات، جریمه، مالیات همه اینها باعث نابسامانی بازار می شود در صورتی که می توان با مدیریت صحیح مشکل را برطرف کرد.

منتظری اضافه کرد: همان مقدار کم شکر موجود در بازار با نرخ دولتی ۲۵۰۰ تومان و با نرخ آزاد حتی ۴۵۰۰ به دست مصرف کننده می رسد.

**کمبود نداریم قیمت ها به قبل بر می گردد

در حالی که مدیران از تولید نشدن شکر می گویند اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی در این رابطه شنیدنی است که در گفت و گو با رسانه ها عنوان کرد: برخی عوامل زمانی و دلال‌بازی باعث گرانی مقطعی شکر شده بود اما هیچ کمبودی وجود ندارد و به زودی بازار این محصول به شرایط عادی باز می‌گردد.

قنبری با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در بازار شکر وجود ندارد می گوید: میزان موجودی بخش دولتی و ذخایر استراتژیک این محصول خصوصی به اندازه کافی است و محموله‌های وارداتی این محصول در حال تخلیه در گمرکات کشور است و صنف و صنعتی در صورت نیاز می‌تواند به شرکت بازرگانی دولتی ایران مراجعه کرده و هر میزانی که نیاز دارد، شکر از این شرکت خریداری کند.

این گفته ها در حالیست که بیش از دو هفته است همچنان بازاریان و مصرف کننده منتظر عملی شدن وعده ها و بازگشت قیمت شکر به پیش از گرانی هستند و هنوز هم محموله های دولتی در حال ترخیص از گمرکات هستند و فکر اساسی برای برطرف شدن نیاز ها نشده است.

**توزیع ۴۵ تن شکر در بازار

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این رابطه با اشاره به اینکه عرضه شکر در بازار مدیریت شده و در حال حاضر هم قرار بر این است تا به دستور وزیر جهاد کشاورزی ۴۵ تن شکر وارد بازار شود و به این شکل کمبودها برطرف می شود.

موسوی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی بازار شکر تنها مختص اصفهان نیست افزود: در آینده نزدیک مشکل کمبود شکر بر طرف می شود و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

**نبود مدیریت اقتصادی علت بحران های بازار

اما در این میان آنچه تجربه نشان داده نبود مدیریت اقتصادی در زمان کمبود کالا در بخش های مختلف است که هر زمان باعث می شود تا در بخش های مختلف به دلایلی نظیر کمبود مواد اولیه در کارخانه های تولید کننده،کاهش ظرفیت تولید و مشکلاتی از این دست بازار با  بحران و گرانی روبرو شود.

برطرف شدن این مشکلات نیاز به بررسی و همت جمعی مدیرانی را می طلبد که در هر کدام از این بخش ها مسوولیتی را بر عهده دارند و قرار است کالا را با قیمت و کیفیت و در زمان مناسب به دست مصرف کننده برسانند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.