اصفهان شرق

۴ میلیون جمعیت استان خشکسالی را باور نکرده اند/صرفه جویی نشود آب برای خوردن باقی نمی ماند

کدخبر: 107311
1395/04/24 در ساعت 08:30

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، مردم به فکر مصرف صحیح آب نیستند،اصفهانی ها بحران کم آبی را هنوز باور ندارند، کاهش بارش باران تکان دهنده است،منابع آبی هیچ وقت مانند سابق نمی شود این ها جملاتی است که در روزهای اخیر بسیار از مدیران شنیده شده تا شاید تنها بخشی از این نبود آب را بتوانند به مردم ثابت کنند تا حد اقل برای تامین آب شرب آنهم در فصل گرم سال اصفهان با بحران روبرو نشود.

**روزهای اوج بحران و مصرف آب

وقتی مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست می گوید: دیگر مردم به فکر آب و مدیریت مصرف خود نیستند.

این به معنای اوج بحران آن هم در روزهایی که هیچ چیز دیگری به اندازه  گرما و کم آبی شهروندان اصفهانی را آزار نمی دهد.

سالهاست که مردم استان اصفهان با خشک سالی دست و پنجه نرم می کنند و به امید این هستند تا ورق برگردد و با بارشهای مناسب فصل های سرد سال باز هم زاینده رود را زنده ببینند و نگران تشنه ماندن و جیره بندی آب در فصل گرم سال نباشند.

هنوز هم نگرانی مردم اصفهان بابت کم آبی کافی نیست و این موضوع زمانی مشخص می شود که  فرماندار اصفهان از جدی نبودن و باور نکردن بحران آب برای بعضی از مردم می گوید و اینکه عده‌ای همچنان بی مهابا  همین میزان آب موجود را هم مصرف می کنند.

کفیل ادامه می دهد: کمبود ۲۰ درصدی منابع آبی در ایام پرمصرف سال مشکلاتی همچون افت فشار و قطعی ایجاد می کند و جدی نگرفتن صرفه جویی مشکلات بزرگتری را به دنبال دارد.

** حل بحران آب با مدیریت مصرف

مدیران فعال در حوزه آب استان بر این باورند که با صرفه جویی ۲۰ درصدی اصفهانی ها می توان از تابستان گرم بدون جیره بندی و قطعی آب گذر کرد اما در این میان باز هم اولین کسانی که می توانند به کمک بیایند شهروندان هستند.

علاوه بر فرماندار اصفهان که معتقد است با ۲۰ درصد صرفه‌جویی افت فشار و قطعی آب در اصفهان ایجاد نمی شود مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفت و گو با صاحب نیوز بر این موضوع تاکید می کند که در صورت صرفه جویی ۱۵ تا ۲۰ درصدی در مصرف آب به مرحله جیره بندی نمی رسیم و تابستان بدون مشکل سپری می شود.

هاشم امینی در ادامه خشکی زاینده رود و پر آبی این رودخانه در زمان های بخصوص و را یکی از نشانه های  خشکسالی شدید در ایناستان دانست و عنوان کرد: خشکی این رود تاثیر خود را بر قسمت های مختلف شرب،صنعت و کشاورزی گذاشته و در سالهای اخیر با مشکلات زیادی اصفهان را روبرو کرده است و بحران آب اصفهان با مدیریت مصرف حل می شود.

امینی در بخش دیگر گفته های خود می گوید: هنگامی که طرح گلاب ۲ به بهره برداری برسد می توان گفت بخشی از مشکلات موجود در آب شرب حل می شود اما تا آن زمان استان اصفهان با مشکلات بسیاری روبرو است.

**حذف آب کشاورزی برای تامین آب شرب

مدیر عامل آب منطقه ای اصفهان که همیشه از وضعیت نچندان رضایت بخش منابع آبی می گوید در گفت و گو با صاحب نیوز با اشاره به اینکه اولویت اول مدیران در تابستان تامین آب شرب استان اصفهان است گفت: حتی بخش کشاورزی به مدت محدود آبرسانی می شود تا با قطعی آب شرب در تابستان مواجه نشویم.

مسعود میر محمد صادقی با عنوان اینکه کل ذخیره حجم سد زاینده رود۳۲۰ میلیون متر مکعب با رسوبات است گفت: در اواخر فصل بهار آب برای کشاورزان به دلیل حجم کم سد بسته شد چرا که امکان آبرسانی بیش از این وجود نداشت تا بتوان آب شرب را تامین کرد.

در میان تمام حرفهای نا امید کننده ای که سالهاست مدیران کشوری و استانی برای پایدار ماندن زاینده رود که این سالها رمقی برایش نمانده می زنند می زنند مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب خطاب به مردم اصفهان می گوید در صورتی که مردم اصفهان در طول سال و نه تنها فصل گرم بین ۸ تا ۱۰ درصد از مصرف آب خود را کم کنند جریان آب در رودخانه زاینده‌رود تا ۴ سال آینده دائمی می شود و شرط آن تنها صرفه جویی است.

عیسی کلانتری می گوید: با وجود اینکه کاهش مصرف می تواند کمک کننده باشد اما مردم هیچ مدیریتی بر مصرف آب ندارند و به نظر می رسد تا زمانی که آب کامل قطع نشود بحران را قبول نمی کنند.

**روستایی ها ۱۰ درصد صرفه جویی کنند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان هم که ارگان تحت مدیریتش مسوولیت تامین آب شرب روستاهای اصفهان را برعهده دارد مدتی پیش با اعلام اینکه در بخش روستایی با صرفه جویی ۱۰ درصدی مصرف آب با مشکل کم آبی مواجه نمی شویم یاد آور شد: برای تامین آب ۹۴۸ روستا، از ۵۳۱ حلقه چاه، ۹۳ چشمه، ۳۷ قنات و ۲۱۸ مورد از آبهای سطحی استفاده می شود.

قرائتی ادامه داد: آبرسانی سیار هر سال تابستان با هدف رساندن آب به مناطق روستایی که امکان تهیه آب را ندارند انجام می شود و تنها آب شرب به دست ساکنان می رسد.

به گفته وی، خدمات آبرسانی سیار توسط ۲۸ دستگاه تانکر شرکت و ۱۰ دستگاه تانکر سازمان مدیریت بحران استان اصفهان انجام می شود و ۵۲۳ تانکر ثابت نیز در روستا ها وجود دارد.