سرویس: اخبار شهرستان 14:05 - یکشنبه 20 تیر 1395

قابل توجه مسئولان شهرستان اصفهان؛

ریزگرد کشاورزی منطقه جرقویه علیا را تهدید می کند/ راه چاره چیست؟

در اثر ورزش باد طی این چند ماه اخیر، هزاران تن ماسه به طرف مزارع حسن آباد حرکت کرده است و می طلبد مسئولان نگاه ویژه ای در بررسی این مساله داشته باشند.

به گزارش اصفهان شرق، زیرگردها گاها مشکلات بسیاری را برای همه افراد ایجاد کرده و به زبان عامیانه بخواهیم بگوییم، جان ادم را به لب می رسانند.

طی ماه های اخیر و بر اثر بادهای پراکنده در سطح منطقه ذرات گرد و غبار به سطح زمین های کشاورزی در حرکت است و انباشته شدن ریزگردها می تواند خسارات قابل توجهی را به بار آورد. در همین خصوص به جمع برخی از کشاورزان زحمت کش منطقه رفته و حال و احوال انها را جویا شدیم.

کشاورزان در خصوص ورزش باد در منطقه چنین بیان کردند: در زمان قدیم ورزش باد در منطقه ما از غرب به شرق یا بالعکس بوده و حرکت ماسه ها از تپه های ماسه ای خارا در یک کمربند به طرف مالواجرد و روستاهای دهستان رامشه بود که در چند سال گذشته اداره جنگل داری و منابع طبیعی با کاشت درختان مثل گز، تاغ، آرتی پرس و … تا حدودی جلو پیشروی ماسه ها را گرفت ولی امروزه با خشک شدن باتلاق گاو خونی و نزدیک بودن شهر و مزارع کشاورزی حسن آباد به این باتلاق کمبود نزولات جوی، جهت حرکت ماسه ها نیز تغییر مسیر داده و به طرف شهر حسن آباد و مزارع آن در حال حرکت می باشد.

کشاورزی در ادامه افزود: اگر مسئولان و مردم سری به مزارع بزنند متوجه می شوند که چقدر ماسه و ریز گرد بر روی محصولات کشاورزی و زمین های کشاورزی نشسته است و این گرد و غبار می تواند آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی برجای بگذارد.

وی تاکید کرد: گرد و غبار اثرات منفی را بر سلامت، اقتصاد جامعه و محیط زیست داشته و منجر به خسارت های زیادی بر منابع انسانی، بخش های بهداشت، صنعت، ترابری، نظامی و خصوصا کشاورزی و زمین های حاصلخیز می شود. با توجه به اینکه منطقه جرقویه علیا یکی از کانون های متاثر از ریز گردهاست و خسارات زیست محیطی و انسانی ناشی از این پدیده هر ساله خصوصا چند سال اخیر گریبان گیر این منطقه بوده است.

یکی از کشاورزان در ادامه افزود: باید به موضوع افزایش ریزگردها توجه خاصی مبذول گردد زیرا وقوع این پدیده در چند سال اخیر درمنطقه، علاوه بر اثرات اجتماعی و سلامت جامعه بر روی تولیدات بخش کشاورزی نیز تاثیر گذاربوده است.

کشاورزان و مردم منطقه از مسئولان امر خواستند که تا مسئله به صورت حاد نشده در جلوگیری ازاین حادثه تلخ و ناراحت کننده اقدام کنند و با همکاری و هماهنگی با ارگانهای وابسته در این خصوص اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “ریزگرد کشاورزی منطقه جرقویه علیا را تهدید می کند/ راه چاره چیست؟”

  1. Aaa گفت:

    سلام خبر مهمی است ولی مسولان ما تا اتفاقی وحشنناکی نیفتد متوجه نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.