اصفهان شرق

FATF بازشدن راه نفوذ نهادهای وابسته به جریان سلطه در کشور/ توافق FATF نیازمند ریل گذاری دقیق توسط مجلس است

کدخبر: 107029
1395/04/19 در ساعت 12:57

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به تعریف FATF گفت: گروه ویژه اقدام مالی، کارگروهی زیر مجموعه بانک تسویه بین المللی وابسته به بانک جهانی است که یک سلسله ضوابط، قواعد و اصول 49 گانه به منظور شفافیت عملیات بانکی در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مد نظر استکبار فعالیت دارد.

حیدری با بیان این مطلب که FATF به عنوان بازوان و ابزارهایی وابسطه به جریان سلطه در عرصه نظام پولی و مالی جهان هستند، اظهار کرد: در این کارگروه مفهوم های مد نظر آنها بر اینکه چه کسانی تروریسم بوده و فعالیت هسته ای به نام تسلیحات کشتار جمعی دارند، بررسی می شود ولی آنچه مسلم است، تعریف همه این موارد بر اساس پاردایم سلطه جهانی است.

وی افزود: مسلما هر گونه توافق بین بانک مرکزی و نهادها، پذیریش پارادایم ظلم و استکبار جهانی است که می تواند راه نفوذ نهادهای وابسته به جریان سلطه و رهبری آمریکا بر برخی کشورها را سبب شود.

*برخی نهادهای مالی بازوان جریان سلطه در جهان هستند

استاد اقتصاد با اشاره به اینکه توافق نامه هایی نظیر FATF به دنبال این است که بازنگری کاملی بر برنامه مالی کشورها به بهانه شفافیت سازی انجام دهد، گفت: چون تعاریف، استاندارها، شاخص ها، نرم افزارها و سیستم های ارزیابی به عهده نهادهای مالی مذکور است، می توان گفت ایران نهایتا یک کشور تحت سلطه ابرقدرت ها قرار گرفته و این مصداق تسلط غیر مسلمانان بر مسلمانان است که منع قرآنی دارد.

وی اذعان کرد: نظام سلطه نشان داده است که تعاریفشان از تروریس و اشاعه هسته ای، یک تعریف ظالمانه، یک جانبه گرانه و متکبرانه است و در نتیجه این توافق مبنائا به لحاظ اصل استقلال ایران اسلامی و سایر اصول نشان از عدم آزادی عمل سیاسی و اقتصادی کشور دارد.

حیدری با توجه به اینکه بانک مرکزی باید در نحوه همکاری با این نهادها تجدید نظر کند، تاکید کرد:  مسلما FATF توافقی مضر استقلال ایران است و بانک مرکزی در نحوه همکاری با این نهادها باید تجدید نظر اساسی کند زیرا نحوه پذیرش این پروتکل و شاخص های نهادهای وابسته به جریان سلطه به این سبک، پذیرش یک سویه است که امضای طرف ایرانی بر اساس یک تشریفات انجام شده و از این نظر نتیجه خطرناکی دارد.

*بانک مرکزی نظارت کافی را بر توافق FATF انجام دهد

وی با بیان این مطلب که با نگرش تجارب های موجود در کشور، نمی توان به این توافق خوشبین بود، گفت: بانک مرکزی همت لازم برای اینکه بتواند گوشت خودش را از زیر دندان نظام مالی جدا کند ندارد و مسلما در این رابطه مجلس باید ورود خوبی در راستای نظارت مناسب انجام دهد.

استاد دانشگاه اصفهان بیان کرد: چارچوب همکاری بانک مرکزی و سایر نهادها در عرصه هایی مثل نظام مبادلات مالی بین الملل این حدود را تحدید می کند که مجلس ریل گذاری دقیقی را در این رابطه انجام دهد و نگذارد کوتاهی در بانک مرکزی در این حیطه صورت گیرد.

وی افزود: نباید داده های کشور را به بهانه رفع تهمت و همکاری در عرصه هایی به نام حمایت از تروریسم به گونه ای در اختیار دشمن گذاشت و خود را بیش از گذشته تحت فشار آنها قرار داد.

*باید دقت کرد که بازنده بازی در زمین دشمن نباشیم

حیدری با اشاره به این مطلب که بازی کردن در زمین دشمن، به ضرر افرد است، خاطرنشان کرد: وقتی شما در زمین بازی دشمن بازی کنید حتی اگر با بهترین فرمول ها بازی کنید، باز هم بازنده هستید چون همه معادلات، قواعد بازی، مکانیزم داوری و شاخص های ارزیابی همه به دست کسی است که اینها را تبیین کرده است و باید در این رابطه مراقب بود.

وی با اشاره به سخنان امام و رهبری مبنی بر عدم رابطه با استکبار افزود: مسلما استفاده کردن از تجارب جهانی بلامانع است ولی این تجارب باید به گونه ای باشد که سره از ناسره را تشخیص و با مبانی اسلامی ارزیابی کنیم به گونه ای که بتوان تصمیم گیری کرد که چگونه با نظام مالی بین الملل تبادل داشته باشیم و امتیازی به دشمن ندهیم.

استاد دانشگاه اصفهان در بخشی از گفتگو با بیان اینکه ایران راهبردی مشخص برای ارتباط با کشورها دارد که می توان زیر بار ظلم نرود، گفت: ایران راهبرد مشخصی در ارتباط با کشورهای تحت ظلم نظیر محور مقاومت و مقابله با جریان ظالم دارد و طبیعی است که تفاهم نامه ها نمی تواند مخالف دکترین این راهبرد باشد و اگر در این خصوص کوتاهی انجام شود، بانک مرکزی باید جوابگوی این کوتاهی باشد.

گفتنی است، در سال 2008 کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی FATF ایران را جزء کشورهای پرخطر اعلام کرد که فعالیت های مرتبط با تامین مالی ترورسیم و همچنین فعالیت های اشاعه ای در بحث غنی سازی هسته ای دارد.

آنچه مسلم است معنای تروریسم مد نظر برخی نهادهای وابسته به استکبار است که به طور کامل متفاوت با دیدگاه ایران است، زیرا آنچه برای کشوری ایران تروریسم قلمداد می شود، اقدامات ظالمانه صهیونیسم جهانی و حامیان این نظام بر علیه کشورهای تحت ظلم بوده ولیکن ترورسیم مد نظر غرب، همان کودکان مظلومی هستند که همه ساله قربانی حملات موشکی و زمینی دشمنان قرار می گیرند و این همان حقوق بشر آمریکایی می باشد.