سرویس: اجتماعی 15:15 - جمعه 18 تیر 1395

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران:

سروده‌های استاد سبزواری همراه همیشگی انقلابیون/ شعر استاد، سلاح و سپری برای دفاع از انقلاب

حداد عادل سپر و سلاح استاد سبزواری را شعر او عنوان و اذعان کرد: استاد سبزواری موقعیت‌شناس بود و زمانی که خطر را احساس می‌کرد رهبر، نظام و انقلاب را تنها نمی‌گذاشت و با شعر خود همچون شیپوری، شور و شعار حماسی را در دل مردم زنده می‌کرد.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، غلامعلی حداد عادل ظهر امروز در خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان در مراسم بزرگداشت استاد مرحوم حمید سبزواری اظهار کرد: این استاد از معدود شاعرانی بودند که از قبل از انقلاب اسلامی در رسای حضور مردم برای انقلاب شهر می‌سرودند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران با اشاره به وجود خانه انقلاب اسلامی در اصفهان گفت: اصفهان از معدود شهرهایی است که دارای چنین خانه‌هایی هست که انگیزه از بنا و بازسازی چنین خانه‌ای برای انتقال اندیشه انقلاب کنندگان نسل اول انقلاب به نسل‌های آینده است.

وی انقلاب مشروطه را به دلیل اینکه تنها در کتاب‌ها پرداخته‌شده است را این‌گونه عنوان کرد: عموم مردم شاید در مورد این انقلاب شناخت کافی نداشته باشند و دانسته‌هایشان منوط به کتاب‌های تاریخ است زیرا که نسل به نسل در مرد آن انتقال اندیشه کافی وجود نداشته است.

حداد عادل انقلاب عاشور را نمونه‌ای درخشان از انتقال رخدادها و انگیزه‌های آن بیان و تأکید کرد: مردم ما آموخته‌اند

از ابتدا تا پایان زندگی با امام حسین (ع) و سیر عاشورایی آن وجود نورانی آشنا باشند و ارزش‌های آن واقعه بزرگ همچون رود جاری در طول تاریخ امتداد داشته و دارد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اذعان بر اینکه باحمیت و رفتار خودمان می‌توانیم سرنوشت انقلاب اسلامی را یا شبیه انقلاب مشروطه یا انقلاب عاشورا کنیم، ادامه داد: اگر بتوانیم به‌خوبی انتقال افکار و اندیشه‌ای انقلاب را به نسل‌های بعدی و همین‌طور به نسل‌های آینده داشته باشیم ی توانیم فرزندانمان را انقلابی بار بیاوریم و از زوال، نابودی و یا انحراف آن جلوگیری کنیم.

وی فایده برگزاری این چین مجالس را این‌گونه ارزیابی کرد که از انجماد انقلاب در سال ۵۷ جلوگیری می‌کند و آن را جاری در تاریخ و آینده می‌نماید، استاد حمید سبزواری هم بابیان ارزش‌های انقلاب اسلامی در قالب شعر و سروده‌هایش فرهنگ انقلاب را جاری و ساری کرد.

حداد عادل بابیان اینکه استاد سبزواری فقط متعلق به مردم تهران نبود، گفت: این شخصیت متعلق به همه مردم ایران و جهان اسلام بوده و هست، لازم است که همه شهرهای کشور برای گرامیداشت مقام این استاد شاعر بزرگداشت‌های زیادی برگزار کنند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی استاد حمید سبزواری را از انگشت‌شمار شاعرانی بیان کرد که حتی قبل از انقلاب در مسیر انقلاب شعر می‌سرود، همچنین اظهار کرد: در اوایل انقلاب اسلامی شاعر درجه اول انقلابی کم داشتیم و این از واقعیت‌هاست، بدانیم که در قبل از انقلاب فضای شعر بیشتر در اختیار دیگران و روشنفکران بود ولی تعداد کمی هم همچون استاد سبزواری بودند مه همراه مردم برای انقلاب شعر می‌گفتند.

وی استاد سبزواری را در همراهی امام، امت و انقلاب از پرکارترین‌ها معرفی کرد و افزود: در تمام عمر خود یار و مددکار امام و رهبری بودند و حرف دل مردم را با شیواترین زبان بیان می‌کرد و خود را وقف انقلاب، اسلام و ملت کرده بود.

حداد عادل با اشاره به حضور و فعالیت خود در شورای سرپرستی صداوسیما در اوایل انقلاب، گفت: در آن دوران که صداوسیما را از دست عده‌ای منفعت‌طلب گرفتیم و هوای تازه انقلاب اسلامی در آن دمیده شد و با دعوت از استاد سبزواری در رادیو از سروده‌ها و شعر آن استاد نهایت استفاده را بردیم.

وی ازجمله سروده‌های پخش‌شده در آن زمان از این استاد را سروده «ای مجاهد شهید مطهر» در وصف شهید مطهری و «این بانگ آزادی کز خاوران خیزد» عنوان و تصریح کرد: حمید سبزواری پشتوانه‌ای برای فعالان شعر و ادب انقلاب اسلامی است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران ازجمله امتیازات برجسته این استاد فقید را ایمان اسلامی و باور محکم انقلابی بیان کرد و افزود: این استاد تسلط کاملی بر دانش ادبی، تاریخ ادبیات فارسی و انواع سبک‌های شعری داشت.

حداد عادل در توصیف کلام این شاعر گفت: استاد سبزواری مفاهیم انقلابی را در یک ظرف بلورین ارزشمند از کلام فارسی ریخت،‌ آن مرحوم به معنای واقعی کلمه استاد شعر و سخن فارسی بود، هیچ موقع و زمانی ندیدیم و نشنیدیم که منتی بر سر کسی بگذارد و خود را طلبکار از انقلاب بداند، همیشه خود را به‌عنوان یک سرباز در خدمت نظام و انقلاب می‌دانست و برای خدمت به انقلاب اسلامی فروگذار نبود.

وی سپر و سلاح استاد سبزواری را شعر او عنوان و اذعان کرد: استاد سبزواری موقعیت‌شناس بود و زمانی که خطر را احساس می‌کرد رهبر، نظام و انقلاب را تنها نمی‌گذاشت و با شعر خود همچون شیپوری، شور و شعار حماسی را در دل مردم زنده می‌کرد.

حداد عادل با اشاره به دیدار اخیر شاعران با رهبر انقلاب در رمضان سال جاری گفت: رهبر معظم انقلاب از شاعران خواستند تا از سرود غافل نشوند، استاد سبزواری بیش از صد سرود داشت و دلیل آن‌هم شناخت وی از موسیقی بوده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران در پایان بابیان اینکه نشنیدیم و ندیدم که استاد سبزواری از مسیر انقلاب اسلامی انحرافی داشته باشد، اظهار کرد: اگر امروز در موضوع انقلاب شاعران درجه‌یک داریم آن را مرهون خدمات و زحمات امثالی همچون مرحوم سبزواری است.

* شعرهای استاد سبزواری شناسنامه‌ای برای انقلاب

پیش از سخنرانی غلامعلی حداد عادل، محدث خراسانی یکی از شعاری آیینی انقلاب اسلامی در مورد شخصیت استاد سبزواری اظهار کرد: استاد سبزواری از ابتدای انقلاب اسلامی پایه‌های شعر انقلاب را بنا نهاد.

وی با اشاره به حضور آن استاد در فرازوفرودهای انقلاب گفت: می‌توان دفتر شعر وی را به نحوی تاریخ انقلاب بیان کرد و بدانیم که استاد سبزواری در مقابل هر رخدادی در طول انقلاب عکس‌العمل نشان می‌داد.

محدث خراسانی شعر انقلاب را حاصل تلاش ده‌ها و صدها شاعر عنوان و تأکید کرد: عکس‌العمل‌ها و شعرهای استاد سبزواری را می‌توان به‌عنوان شناسنامه‌ای برای انقلاب در نظر گرفت.

در ادامه محسن سبزواری فرزند استاد حمید سبزواری ضمن تشکر از مردم اصفهان به دلیل برگزاری و حضور در مراسم بزرگداشت پدرش از مردم خواست تا برای مادرش که همیشه همراه استاد سبزواری بوده است طلب و آرزوی سلامتی بکنند.

وی همچنین با اشاره به موضوع دست‌درازی برخی از افراد به بیت‌المال در نکوهش تجمل‌گرایی غزلی را از استاد سبزواری تقدیم حاضرین کرد.

متن شعر:

این طمع ورزان که در لغزنده طاس افتاده‌اند

پر، زوجدان حقیقت در هراس افتاده‌اند

هیچ کالایان به دکان هوس بنشسته‌اند

پوچ سودایان به هضم اسکناس افتاده‌اند

زود با پشمینه و کشکینه بی‌نسبت شدند

سخت برخوان تعیّن کم‌حواس افتاده‌اند

سو به سو در دام حیلت دانه افشانند و چون

آتش جوّاله در دامان ناس افتاده‌اند

“الذین یکنزون ” را تا چه تأویل آورند

پیش «نص» این زرپرستان در قیاس افتاده‌اند

بر تغافل خانه‌ی دنیا عجب دل‌بسته‌اند

گرد این دولاب چون گاو خراب افتاده‌اند

تا کجا دارند پاس آبروکاین مفلسان

آب دین بردند و با حق ناسپاس افتاده‌اند

مفتِ ارباب مناصب، دین به دنیا دادگان

با خط دینار اندوزی مماس افتاده‌اند

باش تا دستی به کیفر زآستین بیرون شود

کاین ظلومان سخت حرمت ناشناس افتاده‌اند

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.