اصفهان شرق

خسارت کشاورزان جدا از کمک معیشتی حساب شود

کدخبر: 10663
1392/10/30 در ساعت 08:52

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اصفهان شرق: داوود ملک پور دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با توجه به ماده ی 21 قانون توزیع عادلانه آب گفت: قانون در اجرای ماده ی 21 مبنی بر دریافت پول از کشاورز را به جدیت پیگیر می کند و این در صورتی است که ماده ی 44 که مبنی بر پرداخت خسارت به کشاورزان در زمان خشکسالی می باشد مغفول مانده است.

کمک معیشتی را از خسارت جدا بدانیم

وی با اعلام پرداخت 21 میلیارد تومان دولت مبنی بر کمک معیشتی کشاورزان خاطر نشان کرد: توجه داشته باشیم این پرداخت را نباید خسارت در نظر گرفت زیرا خسارت کشاورزی بنا به شرایط خاص و برای هر فردی مبنی بر میزان زمین و نوع کشت متفاوت است.

ملک پور با اشاره به طرح پیشنهادی مبنی بر سودآوری بیشتر برای کشاورز گفت: هر چند این کمک معیشتی برای کشاورز است ولی می توان با انجام پروژه عمرانی سرمایه گزاری، یک تعاونی توسط حقابه داران بخش کشاورزی تشکیل داده و پساب آب شهر را با تسویه در رودخانه رها کرد تا سود همیشگی را برای کشاورز در پی داشته باشد.

وی در ادامه با توجه به اولویت های کاری این صنف در راستای حقوق کشاورزان اظهار داشت: اولویت مالکیت زاینده رود در حقابه ی حقابه داران است و این حقوق به دلایل غیر موجه به تصرف دیگران درآمد که صنف می بایست از طریق قانونی در پی جبران برآید.

بیمه کارفرمایی

وی به طرح بیمه کار فرمایان در سال 90 اشاره و پیگیری صنف را در جهت رفع برخی ذهنیت های بیمه تامین اجتماعی کشور در تحقق این امر مفید دانسته و تصریح نمود: بیمه تامین اجتماعی طی قانونی کارگران بخش کشاورزی مشمول کمکهای بیمه قرار داد که شهرستان اصفهان به دلیل خرده مالک بودن صاحبان زمینهای کشاورزی، مالکان به جای به کارگیری کارگر، خود در زمین ها فعالیت داشته اند و به کار گیری کارگران برای کشاورزان صرفه ی اقتصادی نداشت، براین اساس تامین اجتماعی می گوید زمانی که فرد مالک زمینی باشد مشمول بیمه کار فرمایی قرار می گیرد ولی مشمول کمک دولت قرار نخواهد گرفت، براین اساس و طی پیگیرها ی صنف مبنی بر اینکه کار فرمای خرده زمینها خودش در جرگه ی کارگر محسوب شود، توانستیم این بیمه و کمک دولت را بر مالکان قرار دهیم.

وی در ادامه گفت: سال 89 با همکاری صنف طرح بیمه کارفرما در صنف مطرح شد و با پیگیری دکتر کامران در سال 90 در بودجه ی سال در ماده ی 100 آمد و در بهمن ماه همان سال هیئت دولت این آیین نامه را مورد قبول قرار داد.

ملک پور با توجه به اینکه شهرستان اصفهان تنها شهرستان در اجرایی کردن بیمه کار فرمایی بود، عنوان کرد: این بیمه در سال 91 در بودجه مطرح شد ولی به دلیل برخی عدم اعتبارات اجرایی نشد براین اساس امسال و طی جلسه ای که با دکتر نوربخش مدیر کل تامین اجتماعی کشور برگزار شد، خوشبختانه برخی ذهنیت ها ی نادرست در رابطه با بیمه کار فرمایی برطرف شده و قول مساعد مبنی برطرح بیمه ی کار فرمایی در شورای حقوقی در جهت مصوب شدن بیمه داده شد.

مزیت وجود صنف

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان پایه گذاری صنف کشاورزی را راه ورود به نهاد های تصمیم گیری و تصمیم سازی برای بخش کشاورزی دانسته و گفت: عدم وجود صنف برای کشاورزان موجب تصمیم گیری افراد خارج از حیطه ی کشاورزی می شد که این امر خوشبختانه با ورود صنف کشاورزی البته با 40 سال تاخیر نسبت به سایر صنوف در برآورد حق کشاورز ایجاد شد.