سرویس: دین و اندیشه 11:39 - سه شنبه 15 تیر 1395

بالی برای پرواز به سوی خدا؛

فرهنگ عفاف و حجاب؛ خانواده پایدار؛ تمایلات ماندگار

حجاب، عامل پویایی خانواده و ارضاء تمایلات عاطفی به نحو احسن است و می توان گفت، اسلام به بهترین وجه ممکن حجاب و مبانی آن را معرفی کرده است.

اصفهان شرق/ مهدی نجفی، با صرف نظر از همۀ مباحث موجود در زمینۀ حجاب و پوشش در اسلام و حتی در میان فرهنگ ها و تمدن های مختلف و متعدد باید گفت با مراجعه به اعصار گذشته می توان دریافت زنان بنیانگذاران فرهنگ به شمار می آیند و زنان بیش از مردان به حجاب و پوشش گرایش نشان می­دادند، زیرا زن وضعیت جسمی و روحی خاصی دارد و بیشتر به لباس و پوشش توجه می کند.

جوامع مدرن غربی برای تحقق اهداف خود در پیشرفت و  توسعه، همه نیازها و مطالبات روحی و جسمی خود را در خدمت رشد و توسعه از نوع غربی قرار داده اند لذا باید در کمترین زمان ممکن و با کم ترین هزینه غریزه محوری را در جوامع خود به کار ببندند که غرب به آن عقلانیت جنسی می گوید.

اینگونه شد که آزادی فحشاء به نحو سرسام آوری در غرب افزایش یافت نقیصه ای که در جامعه اسلامی نیز سرایت کرد و هم اینک شاهدیم آمار تأسف آور کاهش تمایل جوانان به ازدواج در میان جامعه نشان دهندۀ این مسأله است که مردان کمتر به دنبال ازدواج هستند و ترویج فرهنگ تجرد در جامعه رو به فزونی است، لذا با این تفاسیر می توان به عمق ولنگاری فرهنگی در جامعۀ اسلامی پی برد زیرا تهاجم  فرهنگی دشمنان آنچنان  با حجم آتش بالا بر علیه مبانی ارزشی صورت گرفته است که درصدی از زنان جامعه را به سوی بدپوششی و حتی بی حجابی سوق داده است که این نقیصه با فطرت پوشش طلب بانوان نیز در تضاد می باشد.

ابزار گرایی غرب از زنان؛ فروپاشی خانواده در سایۀ جلوه نمایی

بی تردید کیفیت زندگی در غرب و بهره گیری موسمی از زن و استفاده ابزاری از جسمیت زنان موجب شده است مردان تنها در صورت اظهار نیاز خود به زنان تمایل نشان دهند لذا در این جوامع زنان از امتیازی برخوردار نبوده و حقوق زن نادیده گرفته می شود. حال برخی به غرب و ازادی های زشت زنان در جوامع غربی متمایل شده و راه را به بیراهه ای بیش نخواهند برد.

از این رو تمایل اجباری و تحمیلی به زن، جلوه نمایی و خودنمایی و البته ارتباط با جنس مخالف را به نحو نامشروع افزایش داده است که این آسیب در وهلۀ نخست بنیان مقدس خانواده را به اضمحلال و فروپاشی سوق داده است و برهنگی و بد پوششی را در جامعه تسری بخشیده است و تصویر ناپسندی از جامعه امروی ارائه می دهد، زیرا فلسفه حجاب اهمیت لباس و اثر آن در پویایی غریزی و عاطفی خانواده به آسانی مورد غفلت قرار گرفته است.

این چالش در حالی است که  مرد در پرتو نیاز و علاقه همیشگی به زن به سوی تشکیل خانواده رو می کند و بار سنگین زندگی را به دوش می کشد و از آن احساس خستگی هم نمی کند. چه آنکه امید دارد لذت شیرینی های زندگی مشترک، سختی و رنج را از او دور سازد، لذا این نیاز جنسی و عاطفی است که از جوانی، خود را برای تشکیل خانواده آماده می سازد و رفته رفته سعی می کند اصول و قواعد و آداب زندگی مشترک را بیاموزد و از هر گونه زشتی اجتناب کند.

image634776157342066321

تقابل پست مدرنیسم و مدرنیسم بر سر مسأله حجاب

البته باید گفت چند صباحی است تقابل پست مدرنیسم و مدرنیسم بر سر مسألۀ حجاب و پوشش آغاز شده است که با هدف دفاع از حقوق زن و لزوم برگرداندن زن به خانواده اولیه همه سعی و تلاش خود را در جوامعی همچون فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی به کار گرفته است.

اگرچه رویکرد پس مدرن به حجاب بیش از انکه در لوای حفظ عفت و نجابت زن صورت گیرد در راستای حفظ حقوق زنان و در قالب رویکرد حقوقی خود را نشان داده است، لیکن در نهایت می تواند به ثبات و قوام خانواده نیز کمک شایان توجهی نماید.

بنابراین تحقق تقابل پست مدرنیسم با مدرنیسم نشان می دهد مخالفت هایی علیه برهنگی در غرب و تمرّد از مبانی غرب در ارتباط با آزادی بی حد و حصر در امر پوشش و حجاب، جایگاه ویژه ای برای خود دست و پا کرده است.

images

برهنگی؛ تحریک زدایی یا ولنگاری جنسی

از سوی دیگر مدرنیسم در غرب این شبهه را مطرح می کند که چرا اسلام و دیگر ادیان توحیدی و حتی بسیاری از فرهنگ و تمدن های بشری با آزادی برهنگی زنان مخالفت می کند حال آنکه به تعبیر برتراندراسل«اگر برهنگی مُد روز شود مسلماً مردان از دیدن بدن برهنۀ یک زن دچار تحریک نخواهد شد.

در گام نخست باید گفت این ادعا قابل پذیرش نیست زیرا نفی حجاب و پوشش برای زنان تنها به نفع مردان تمام شده است و زیاده خواهی و تنوع طلبی در مسائل جنسی از جمله آثار و تبعات این امر بوده است.

هم چنین تداوم این خبط سنگین در جوامع غربی منجر به بی معنایی مسألۀ جنسی شده است، بدین نحو که قوۀ تخیّل و ترسیم روابط عاشقانه میان زنان و مردان جای خود را به ولنگاری جنسی و فرهنگی داده است و اینگونه است که عشق و عاشقی ها هم دیگر بی معنا شده است و مسأله ای به نام ازدواج، عشق و اظهار محبت به یک زن به عنوان شریک زندگی و نیز تلاش برای ادامه حیات بشری از طریق تولید مثل و اهتمام به مولفه های تربیتی برای حصول رشد و سعادت و کمال، در سایۀ سنگین ارتباط های خیابانی و عشق های موقتی و گذرا و بی اثر، تمرّد جوانان از ازدواج و افزایش خیانت و عدم وفاداری زن و مرد نسبت به یکدیگر و اجتناب از فرزند آوری به قهقهرا رفته است.

لذا باید فهمید ادعای عدم اعتنا به برهنگی در جوامع غربی بیانگر این مسأله است که جاذبۀ جنسی و عاطفی برای تشکیل خانواده از بین رفته است و جاذبۀ مشروع جنسی که می توانست در قالب افزایش تشکیل خانواده  ظرفیت های عظیم اخلاقی تربیتی را برای سعادتمندی بک جامعه فراهم نماید در عمل با نفی تشکیل خانواده و عدم تمایل به ازدواج  به جاذبه ای اقتصادی و تجاری در قالب ترویج مدها و مدل های برهنگی، برای کسب منافع هنگفت مادی سرمایه داری در غرب تبدیل شده است.

hejab (10)

حجاب، عامل پویایی خانواده

حال آنکه اسلام با تأکید بر حجاب به دنبال ممانعت از اظهار جاذبۀ جنسی و جلوگیری از اختلاط جنسی است.

لذا برخلاف مدرنیسم که بر یکسان سازی و ساده سازی پوشش میان زن و مرد تأکید می ورزد و با تحریک روز افزون غریزه جنسی و خودنمایی افسار گسیختۀ زنان در جوامع غربی سرکوب تمایلات ذاتی و غریزی جنسی و بی معنایی آن در ساحت خانواده را موجب شده است،  لیکن در آموزه های اسلامی در کنار اهتمام به لباس و پوشش بر آرایش زن و مرد در چارچوب خانواده تأکید شده است که فواید و منافع تحقق این مهم در نهایت به متن خانواده برخواهد گشت که با تشکیل خانواده، پویایی زندگی زناشویی و ارضاء تمایلات عاطفی به نحو احسن مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.