سرویس: اجتماعی 15:05 - سه شنبه 15 تیر 1395

رئیس اتحادیه فرش ماشینی اصفهان مطرح کرد

رکود ۶۰ درصدی در صنعت فرش ماشینی/ ۳۵ درصد صادرات متعلق به اصفهان است

رئیس اتحادیه فرش ماشینی استان اصفهان گفت: حدود ۳۵ درصد صادرات فرش ماشینی را استان اصفهان به خود اختصاص داده که در این حوزه بیشترین صادرات مربوط به کاشان است.

به گزارش اصفهان شرق، حبیب‌الله پوستین‌دوز با بیان اینکه حدود 35 درصد صادرات فرش ماشینی را استان اصفهان به خود اختصاص داده است اظهار داشت: شهرستان کاشان نیز در این حوزه بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: تا قبل از آغاز سال 95 قیمت فرش ماشینی با افزایش روبه‌رو بود، این در حالی است که در سال جاری قیمت فرش ماشینی حدود 20 درصد کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه فرش ماشینی استان اصفهان بیان کرد: صادرات فرش ماشینی مانند سال‌های گذشته با همان میزان قبل صورت می‌گیرد و در صادرات فرش ماشینی کاهش و افزایشی وجود نداشته است.

وی به رکود بازار در فرش ماشینی اشاره و تصریح کرد: تاکنون در سال جاری حدود 60 درصد در زمینه فرش ماشینی با رکود بازار مواجه بودیم که هم برای تولید کننده و هم توزیع‌کننده مشکلاتی را به همراه داشته است.

پوستین‌دوز با بیان اینکه در سال جاری تولیدکنندگان فرش ماشینی نسبت به توزیع‌کنندگان با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند، ادامه داد: ازاین‌رو توزیع‌کنندگان هم به دلیل وضع اقتصادی نامناسب مردم با مشکلاتی از جمله عدم فروش فرش مواجه شدند و ازآنجایی‌که 20 درصد از قیمت فرش ماشینی کاهش‌ یافته است باز هم مردم اقدام به خرید فرش نمی‌کنند.

وی افزود: احتمالاً تا پایان سال 95 قیمت فرش ماشینی به همین صورت ادامه خواهد داشت و در این زمینه با کاهش و افزایش قیمت فرش روبه‌رو نخواهیم بود.

رئیس اتحادیه فرش ماشینی استان اصفهان با اشاره به برخی مشکلات این صنعت گفت: یکی از مشکلات در این حوزه رقابت ناسالم است، دیگر اینکه هم برای تولیدکننده و هم توزیع‌کننده مشکلات ارزش‌افزوده مالیاتی به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه در سال جاری با رکود فرش ماشینی مواجه شده‌ایم و سودی برای فروشنده وجود ندارد با این‌حال فروشندگان باید 9 درصد ارزش‌ افزوده مالیاتی را نیز پرداخت کنند.

پوستین‌دوز خاطرنشان کرد: حدود 30 درصد از کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک تولید فرش ماشینی به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی تعطیل‌ شده است و کارخانه‌های بزرگ که هنوز فعال هستند با ظرفیت پایینی به کار خود ادامه می‌دهند.

وی گفت: در سطح استان اصفهان تنها حدود 150 کارخانه فرش ماشینی فعال مانده‌اند و بقیه کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک فرش ماشینی در سطح استان اصفهان که حدود 500 کارگاه بودند به دلیل عدم وجود صرفه اقتصادی تعطیل شده‌اند.

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.