اصفهان شرق

جای پای محکمی برای ادامه نویسندگی نیافتم/ عدم حمایت از کتاب هایم آزار دهنده بود

کدخبر: 106517
1395/04/14 در ساعت 03:23

به گزارش اصفهان شرق، 14 تیرماه در تقویم کشور به نام قلم نامگذاری شده است تا بتوان به بهانه ای به سراغ صاحبان قلم رفته و یک روز خود را با گمنامان مشق تاریخ و ادب و معرفت سپری کنیم.

قلم، به نوعی زبان عقل و احساس هر فرد است که به واسطه آن می توان اندیشه و شخصیت صاحب قلم را شناخت و مسلما هر فرد به شیوه ای خاص، قلم را در دفتر خود به نگارش در می آورد که بتواند ذهن خواننده را به سمت خود جذب کند.

سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه نویسند.» در جایی که خداوند، صاحب هستی به آفریده ای از آفریده های خود قسم یاد می کند، بشر در چه جایگاهی می تواند از ارج و منزلت آن سخن براند.

چند روزی بود که به بهانه روز قلم، در جستجوی نویسنده ای خوش نام در شرق اصفهان بودم و این جستجو برگرفته از ذهن کنجکاوم سرچشمه می گرفت زیرا چند سال قبل با معلمی از بخش بن رود که نویسنده دو کتاب بود، آشنا شدم ولی امروز بدون داشتن حتی نام خانوادگی اش، قصد مصاحبه با وی را داشتم.

از یکی از فرهنگیان شرق اصفهان، برای یافتن نویسنده مذکور پرس و جو کردم تا نشانی از وی بیابم، لیکن بخت با ما یار بود و نام اسحاق رمضانی به یکباره در صفحه ذهنم نقش بست.

2222

بله؛ اسحاق رمضانی مرد پرتلاش روستای شریف آباد از توابع بخش بن رود بود که با قلم اخلاص به سمت نویسندگی حرکت کرد و دو کتاب مفید برگرفته از کلام قرآن و احادیث اهل بیت را پس از سال ها تلاش به چاپ رساند.

اسحاق در ابتدای گفتگو از خودش گفت: متولد 1353 در روستای شریف آباد و دارای سه فرزند هستم. به سبب علاقه بسیار با روی کار آمدن دانشسرای مقدماتی در شهر هرند، به آنجا رفتم و 4 سال در رشته امور پرورشی به تحصیل پرداختم. پس از آن برای طی کردن مدارک فوق دیپلم و لیسانس به تربیت معلم شهید رجایی و باهنر اصفهان پا گذاشتم و طی این چند سال، جز زیبایی در خدمت خود ندیده ام.

اقای رمضانی نویسنده دو کتاب با نام های « انوار الرحمن» و « سیمای مهدی در حکومت جهانی اسلام از منظر قرآن» بود و با همت شبانه روزی در صدد چاپ این دو کتاب برآمد تا در سال 1389 توانست این دو جلد را به چاپ رساند.

وی از کتاب 14 کهکشان پر نور از آسمان قرآنش این چنین بیان کرد: این کتاب برگرفته از نکات مهم از مجموع تفاسیر 13 سوره قرآن به اضافه آیه الکرسی است و به جهت مشاهده شخصی از احساس نیاز جوانان به تالیف این کتاب پرداختم.

اسحاق از روند کارش این گونه گفت: هدفم این بود که با انتشار کتاب مذکور بتوانم برخی نکات مهم را در قالب کتابی کم حجم به جوانان حاضر در مساجد و حتی کلاس های قرآنی ارائه دهم که با استعانت از قرآن توانستم طی سال های 89 تا 91 این کتاب را در 1100 جلد به چاپ رسانده و اولین قدم را در نویسندگی بردارم.

333333

وی از برخی رفتارها گله داشت و در این خصوص بازگو کرد: این کتاب، برگرفته از کلام خدا بود و همین امر، باعث شد که انگیزه برای تدوین و چاپش در من دو چندان شود علی رغم اینکه می دیدم کسی حمایت واقعی از نوشته های من نمی کند و نکته جالب اینکه حتی اطرافیانی که کتاب را به آنها هدیه می دادم، بعد از مطالعه هیچ بازخوردی از کتاب به بنده منتقل نمی کردند و این برای من کمی آزار دهنده بود.

مربی پرورشی، علاقه بسیاری به مطالعه داشته و دارد و در این باره متذکر شد: مطالعه بسیاری در رابطه با شناخت امام زمان(عج) داشتم و به هیچ وجه از مطالعه خسته نمی شدم به این خاطر، انگیزه مضاعفی برای نوشتار و چاپ کتاب « سیمای مهدی در حکومت جهانی اسلام از منظر قرآن» که بر اساس احادیث و آیات قرآن بود پیدا کرده و با کمک یکی از دوستان که روحانی بود بعد از شش ماه انتظار در قم در 2200جلد به چاپ رساندم ولی بهتر است این نکته را بدانید که علی رغم همه زیبایی هایی که در مسیر نویسندگی این کتب دیدم، به جهت عدم حمایت مسئولان، همه جلدها به فروش نرسید.

*با تمام توانم برای نوشتن مطالب معرفتی تلاش می کردم

اسحاق رمضانی از جمله افراد پرتلاش شرق اصفهان است ولی در راه نویسندگی جز همسر و خواهرش مشوق خاصی نداشت؛ وی در این خصوص اذعان کرد: همیشه در ذهنم این مطلب را می پروراندم که یک فرد با قلمش می تواند شبهات موجود در جامعه را پاسخ دهد یا فرهنگ اسلامی را برای خوانندگان به نگارش درآورد به همین منظور عزم خود را برای انتشار کتاب های مذهی و دینی جزم کردم به نوعی که با پیشنهاد آموزش و پرورش برای تدوین کتاب مناسبت های مذهبی موافقت نکرده و قلم را برای نوشتار نکات قرآنی و دینی برای همه افراد جامعه به کار بستم.

وی از حمایت مسئولان این گونه صحبت کرد: یک نویسنده برای اینکه بتواند آنچه در ذهنش می پروراند به روی کاغذ آورده و سعی در انتشارش کند که جای پایش برای ادامه مسیر محکم باشد و بتواند حمایت اطرافیان را در خود احساس کند ولی متاسفانه علی رغم تلاش و کوشش بی دریغ، حمایتی در فروش کتاب هایم از سوی هیچ ارگانی غیر از بسیج ندیدم و این بی توجهی گاهی برایم آزار دهنده بود ولی من را هیچ گاه از نویسندگی پشیمان نخواهد کرد.

*اخلاص فاکتور مهم در نویسندگی است

اقای رمضانی از اخلاص به عنوان فاکتور بزرگی در زندگی نویسنده نام برد و گفت: اگر یک فرد متعهد باشد و اخلاص واقعی در کارش داشته باشد با قصد و نیت خیر، به نوشتاری دست می زند که در دنیا و آخرت برایش مثمر ثمر باشد و اگر نکته ای را فهمیده است با صدایی رسا به جامعه منتقل کند ولی مسلما باید افرادی با حمایت خود، زمینه انعکاس این صدا را فراهم کنند تا فرد در انتهای مسیر وا نماند.

وی از ویژگی های یک نویسنده این چنین مطرح کرد: یک فرد قلم به دست به درستی می تواند مشکلات جامعه هدف را شناسایی و برایش قلم بزند ولی باید این نکته را مد نظر قرار داد که هر حرفی ارزش زدن ندارد و انسان باید حرمت قلم را حفظ کند. من بارها حس می کردم که برخی جوانان با شبهاتی مواجه می شوند که پاسخی جامع دریافت نمی کنند به این خاطر سعی در تالیف کتاب دوم کردم و خدا را شکر می کنم که به نتیجه رسید.

44444

*قلم نویسنده، می تواند خواننده را به سمت پیشرفت و ثروت سوق دهد

او رابطه قلم و ثروت را برای خوانندگان کتاب، نیکو قلمداد کرد و در این خصوص گفت: نویسنده به نوبه خود از قلم درآمد چندانی ندارد و بنده به شخصه هیچ درآمد مادی از فروش کتاب هایم عایدم نشد ولی حقیقت امر این است که باید این نکته را مد نظر قرار داد که قلم نویسنده می تواند در بردارنده ی ایده هایی نو و مفید برای جوانان باشد که فرد با خواندن آن محتوا به سمت پیشرفت و گسترش سطح علمی کشور حرکت کند.

وی از دوست داشتن های نوشتاری اش می گفت و با اندکی سکوت، ادامه داد: قبلا شعر می گفتم و دل نوشته های معنوی را زمزمه می کردم، جالب است بدانید همیشه دوست داشتم این مطالب را به یک کتاب تبدیل کنم و همیشه در برنامه های آتی خود چاپ این نوشته های را دنبال می کردم ولیکن عدم حمایت مسئولان محلی و منطقه از کتاب های قبلی باعث شد که در انتشارش سست شوم با اینکه هنوز عشق نویسندگی را در ذهن پرورش می دهم.

اسحاق رمضانی بدون داشتن کم ترین توقع مسیر نویسندگی را طی کرده بود و یکی از وظایف خود را نوشتن مطالبی در خصوص شهدا می دانست و افزود: کسانی که قلم در دست می گیرند باید حقیقت ها را انتقال دهند تا نسل آینده به درستی از نوشتار بهره برده و راهی برای سعادتشان شود و به نظر من، بهترین نوشتار که باید همت مظاعفی بر آن داشت، نوشتن سرگذشت شهدا به عنوان اسطوره های دفاع مقدس و زندگی معنوی است.

*استفاده بی رویه و بدون هدف از فضای مجازی عمقی بودن را به سطحی نگری تغییر داده است

وی با شنیدن فضای مجازی سکوت معنا داری کرد و در این رابطه گفت: متاسفانه امروزی ها خیلی به کتاب مراجعه نمی کنند و دائم برخی مطالب را در گوشی های اندروید خود می یابند ولی باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که مطالب کتاب دقیق و عمیق است ولی سرک کشیدن در فضای مجازی عمقی نداشته و گاها با ایجاد موج احساسی، جوان ما را از هدف اصلی دور می کند.

این مربی پرورشی از طرح برخی پیشنهادات و اثر نداشتن آن صحبت هایی کرد که مسلما دغدغه نویسندگان دیگر ما نیز می باشد، یکی از پیشنهادات اقای رمضانی، استفاده از کتاب هایش در برنامه های فرهنگی و حتی قرار دادن این دو جلد به منظور هدیه برای مسابقات فرهنگی و اجتماعی بود که به گفته خودش، فقط در تایید مسئولان خلاصه می شد و هیچ گاه عملیاتی نشد!!

*سخنی کوتاه با مسئولان شرق اصفهان

اسحاق رمضانی در پایان سخن به درخواست خود از مسئولان پرداخت و خاطرنشان کرد: مسئولان با حمایت به موقع خود در مورد چاپ و توزیع کتاب ها به نویسندگان مخصوصا نویسندگان مناطق محروم دست یاری دهند و یا اینکه با قرار دادن دفاتر مشاوره رایگان، برای تالیف کتاب ها مسیر نویسنده را هموارتر کنند، لیکن این نکته مد نظر باشد که نویسندگان بسیاری در شرق اصفهان داریم که شاید به جهت مشاهده حال و روز ما، رغبت قلم در دست گرفتن ندارند و این مساله، باید مد نظر مسئولان و ارگان ها قرار بگیرد.

***************************

حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «سفیر و فرستاده تو، ترازوی بزرگواری توست و قلم تو، رساترین و گویاترین چیزی است که از سوی تو سخن می گوید.» بر اساس این روایت، قلم، شیواترین و بهترین ابزاری است که در هر برهه ای از زمان می تواند رسالت خود را انجام دهد و به درستی مشاهده کردیم که آقای رمضانی قلم را چه زیبا در دست فشرد ولی ای کاش مسئولان نیز به یاری این اهل قلمان عزیز و پرتلاش در شرق اصفهان می شتافتند که جوهر قلمشان خشک نشود.

1111