سرویس: اجتماعی 11:00 - پنجشنبه 10 تیر 1395

روز قدس یک فستیوال جهانی

روز قدس، روزی که تک تک مسلمانان، حتی با دست خالی و مشت های گره کرده خود، با پشتوانه ایمان و معنویت، می توانند نیرویی مؤثر علیه اسرائیل غاصب و صهیونیسم بین الملل باشند روز قدس یک فستیوال جهانی است این فرصت را با برنامه ریزی درست و اصولی قدر بدانیم.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز- معصومه طاهری/ همگان به خوبی میدانیم روز جهانی قدس؛ که به برکت امام خمینی(ره) در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تثبیت و ماندگار شد؛ روز احیای ارزش ها و فرهنگ اسلامی در ظلم ستیزی و مبارزات ضد صهیونیستی است؛ چرا که تنها فرهنگ و ارزش های اسلام، توان مبارزه با ظلم و استکبار و استعمار را دارد. روزی که تک تک مسلمانان، حتی با دست خالی و مشت های گره کرده خود، با پشتوانه ایمان و معنویت، می توانند نیرویی مؤثر علیه اسرائیل غاصب و صهیونیسم بین الملل باشند و این یعنی مقاومت دینی و مردمی حزب الله در برابر جریان ناسیونالیستی و سازش کارانه حکام عرب. یعنی و جهانی سازی اسلامی مسئله فلسطین در برابر طرح غربی سازی آن. دراین میان چیزی که باعث رعب و وحشت رژیم غاصب صهیونیستی و همراهان غربی و آمریکایی شان شده خیزش مسلمانان در برابر ائتلاف تاریخی یهودیان صهیونیست و منافقین است که همه با زبان روزه به خیابانها می ریزند و شعار «مرگ بر اسراییل» سر می دهند.

لذا هر ساله در کشورمان سعی شده تا این فستیوال مهم ملی و بین المللی با قوت بیشتری برگزار شود و سفارش امام زوس زمین نماند. اما فار غ از برگزاری که ضروری است، آنچه دراین مقال اهمیت دارد چگونگی و نحوه برپایی مراسم روز قدس است تا بتواند برای نسل دهه۷۰ و ۸۰ جذابیت و کشش لازم را داشته باشد البته این موضوع نباید به گونه ای باشد ماهیت روز قدس از بین برود. یکی از صحنه های خوب و تاثیرگذار روز قدس برای فعالیت؛ این است که مردم روزه دار هستند آن هم در فصل گرمای سال با زبان روزه به راهپیمایی می روند به همین خاطر محدودیت زیادی را ایجاد می کند و شاید مثل روزملی ۲۲بهمن نتوان چندان فعالیت گسترده داشت( برپایی غرفه هایی برای توزیع شربت و شیرینی ) که این حضور روزه داران نشان از عزم مردم مسلمانی را دارد که برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین فارغ از هرگونه مسایل سیاسی و حاشیه ای دنباله رو پیام تاریخی امام خمینی هستند و همین در دل دشمن ترس می اندازد.

چند سالی است که مراسم روز قدس به صورت یک فستیوال با شکل و شمایلی متفاوت برگزار می شود. البته همان طور که گفتیم محدودیت هایی به علت روزه دار بودن راهمپیمایان وجود دارد که می بایست با برنامه ریزی با توجه به محدودیت های ماه مبارک از فرصت ها استفاده کرد. چند سال گذشته سازمان ملی جوانان می خواست ابتکاری از خودش نشان بدهد برای همین در اوج گرما و عطش مردم بعد از راهپیمایی در میدان امام، نماد ابلیسک را به آتش کشید که با این حرکت اشتباه بیشتر باعث آزار و اذیت مردم روزه دارد شد تا یک حرکت نمادین حتی آبی که روی آن پاشیدند باعث خسارت به غرفه داران اطراف شد.

به نظر می رسد این نوع برنامه ها را باید به مجموعه های مردمی سپرد و در یک کارگروه فکری تبعات مثبت و منفی آن را سنجید. پیش از آن نیز در سال ۸۷یک مجموعه غیردولتی در ابتکاری دیگر همان نماد را با بنری پشت آن طراحی کردند روی بنر تصاویر سران ظالم به عنوان نماد رمی جمرات شیطان درست کرده بودند و پشت حوزه آب وسط میدان گذاشته شده بود مردم به خصوص بچه ها با ذوق و شوق سنگ ریزه ها را به انها پرتاب می کردند که مشکل خاصی هم پیش نیامد.

یکی دیگر از اتفاقات راهپیمایی که با اقبال عمومی هم مواجه می شود برپایی نمایشگاههای میدانی است؛ البته چند سالی است این نمایشگاهvها کمرنگ شده است.

متاسفانه برخی از سازمانها و ادارت هنوز تفکرات دهه ۵۰ و۶۰ را دارند و یک سری نمایشگاه هایی که بیشتر عکس است و یا بیلان کاری خودشان را برپا می کنند که هیچ گونه جذابیتی هم ندارد چه خوب است مجدد نمایشگاههای میدانی با رنگ و بوی بهتر و جذابیت بیشتر مانند قبل برپا بشود به طور قطع این بار نیز باید کار را غیردولتی کرد و به مجموعه های فعال و با پشتوانه فکری غیردولتی سپرد.

از آنجا که روز قدس یک فستیوال جهانی است و باید برای کودکان و نوجوانان ماندگار و خاطره انگیز باشد چه خوب است یک سری مسابقات ساده برای آنها در نظر گرفت مانند پرتاب دارت به تصاویر سران استکبار، مسابقه طناب کشی و… سرگرمی های مفرح و شاد تا این روز بزرگ را در ذهن بسپارند ؛ هرچند به دلیل گرما و روزه داری مردم محدودیت هایی ایجاد می شود ولی می توان با برنامه ریزی درست و اصولی کار کرد تا باعث خستگی و اذیت روزه داران نشود. در هرحال یادمان باشد در برگزاری مراسم روز قدس می بایست مقتضیات و شرایط روز را در نظر گرفت و براساس آنها برنامه ریزی داشت تا از فرصت های این فستیوال مهم استفاده مطلوب برد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.