سرویس: اخبار شهرستان 22:10 - پنجشنبه 03 تیر 1395

شهردار محمدآباد:

تاریخ در محمدآباد تکرار شد/سومین سال فعالیت موزه مردم شناسی شهر محمدآباد

موزه مردم شناسی شهر محمدآباد وارد سومین سال فعالیت خود می شود و امیدوارم مردم عزیز شهر بار دیگر در تعالی این موزه مارا همراهی کنند و با اهدای اشیا قدیمی خود به موزه مردم شناسی سبب شوند تا این اشیا به بهترین شکل برای آیندگان به یادگار بماند.اشیایی که با نام فرد اهدا کننده در محل موزه مورد بازدید گردشگران و مسافران و مهمانان قرار خواهد گرفت.

 اصفهان شرق،/به نام خدایی که گذر ایام به دست اوست.

سوم تیرماه از راه رسید. روزی که در اذهان مردم شریف شهر تاریخی عالم پرور و شهید پرور محمدآباد یک روز ماندگار است. روزی که همه وارد عمل شدند،زن و مرد بزرگ و کوچک،پیر و جوان همه برای نام محمدآباد و برای معرفی این گوهر پنهان در دل کویر قدم برداشتند.
روزی که با حضور حداکثری و تعامل مثال زدنی مردم و مسئولین و با حضور معاون محترم رئیس جمهور و رئیس محترم سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور جناب آقای دکتر سلطانی فر و خیل عظیمی از مسئولین استانی و شهرستانی موزه مردم شناسی شهر تاریخی محمدآباد افتتاح شد.
روزی که تا چندین ماه وصف برگزاریش نقل محافل شده بود و بر سر زبان ها جاری بود.
موزه ها محل هایی هستند که آثار و اشیاء و ابزار نادر و کمیاب و با ارزش را در خود حفظ و نگهداری کرده، برای بازدید همگان آماده می سازند.موزه ها در واقع گذرگاه هایی هستند که آثار گذشتگان را،برای آیندگان حفظ می کنند.
شیوه زندگی،آداب و رسوم و اخلاق و احوال فکری مردم گذشته را با یکدیگر می سنجند، و به تعبیر دیگر،موزه ها آیینه فرهنگ های گوناگون گذشته و تبلور رسوم و سنتها و نمایشگر میراث فرهنگی ملتهای مختلف از زمان های دور تا عصر حاضرند. با این توصیف آنچه مسلم است این است که موزه از مهمترین مراکز آموزشی جامعه است..
بنابراین موزه ها به این اعتبار، نه تنها گنجینه ملی یک کشور بلکه جزئی از اسناد جهانی فرهنگ و تمدن انسانی به حساب می آیند . نگرش جهان امروز به موزه ها به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی چنان است که این نهاد در برنامه ریزی فرهنگی کشور سهم  ونقش بسزایی دارد.
امروز دومین سالروز این اتفاق بزرگ است.روز به روز محمداباد با این موزه بیشتر و بیشتر شناخته شد و وجود این محل کمک کرد تا دیگر ابنیه تاریخ شهر را نیز به استان و کشور و به جهان معرفی کنیم و ورود گردشگران را به شهر محمدآباد شاهد باشیم.
این اتفاق های خوب و خوشایند با برگزاری جشنواره ملی فرهنگی گردشگری اینجا سرزمین من است به اوج خود رسید تا جایی که بسیاری از فعالین عرصه گردشگری را به محمدآباد بکشاند و رسانه ها اینطور تیتر بزنند : تاریخ در محمداباد تکرار شد
اما نکته ای که در میان همه این برنامه ها به ویژه در روز افتتاحیه موزه و در ایام برگزاری جشنواره ملی فرهنگی گردشگری اینجا سرزمین من است مشترک و ملموس بود حضور پرشور مردم شهر و استقبال گشترده آنان بود.من افرادی را دیدم که بدون چشم داشت از مال خود در راه معرفی شهرشان استفاده می کردند.افرادی که جند شبانه روز همراه بودند و تا نیمه های شب در تلاش بودند تا این برنامه ها به بهترین شکل برگزار گردد.
البته جا دارد از نقش بانوان فهمیم و مومنه شهر محمدآباد هم غافل نشویم که در نهایت وقار و عفت در همه این برنامه ها نقش پررنگی را ایفا کردند که نشان از تدین و خداباوری و عفت زنان شهر شهیدپرور محمدآباد جرقویه بود.شهری که علامه ای بزرگوار چون علامه میرجهانی محمدآبادی و آیت الله فقیهی را دل داشته است جز این هم از زنان و مردانشان انتظاری نیست..
موزه مردم شناسی شهر محمدآباد وارد سومین سال فعالیت خود می شود و امیدوارم مردم عزیز شهر بار دیگر در تعالی این موزه مارا همراهی کنند و با اهدای اشیا قدیمی خود به موزه مردم شناسی سبب شوند تا این اشیا به بهترین شکل برای آیندگان به یادگار بماند.اشیایی که با نام فرد اهدا کننده در محل موزه مورد بازدید گردشگران و مسافران و مهمانان قرار خواهد گرفت.
در پایان از همراهی همه مسئولین دلسوز و عزیزان شورای اسلامی شهر و به ویزه خانواده های معزز شهیدان و فرهنگیان و ورزشکاران و نخبگان و در یک کلام از شهروندان عزیز بابت همراهی با شهرداری محمدآباد در راه اندازی اداره و ادامه کار موزه مردم شناسی تقدیر و تشکر می نمایم.
امیدوارم سالیان سال این موزه به فعالیت خود ادامه دهد و فرهنگ ناب مردم مسلمان و هنردوست این شهر و منطقه را به هموطنان و به جهانیان معرفی نماید.
مهدی نصر اصفهانی
شهردار محمدآباد
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.