سرویس: اقتصادی 11:11 - چهارشنبه 09 تیر 1395

ولخرجی دولتی!

هزینه‌های جاری دولت در سال۹۲، ۱۱۹هزار و ۷۶۴ میلیارد تومان و سال ۹۳ هم ۱۴۳هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان بوده که رشد ۲۰درصدی را نشان می دهد. به عبارت دیگر دولت در سال گذشته برای جبران کمبود درآمدهای خود، ۶۷هزار میلیارد تومان از درآمد نفت برداشت کرده است.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، در حالیکه در سال های اخیر مدام از وضعیت فروش نفت، کاهش قیمت آن و تاثیرگذاری بر بودجه کشور و طرح های عمرانی صحبت می شد، گزارش بانک مرکزی از خرج و دخل دولت یازدهم نشان می دهد که بودجه و هزینه کرد جاری کشور از هزینه های عمرانی پیشی گرفته که با روح اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

هر چند که بودجه جاری کشور همواره از بودجه عمرانی بیشتر بوده اما طی سه سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است.
این وضعیت نشان می دهد که بودجه انقباضی سال های اخیر تنها حوزه عمرانی را متاثر کرده و بر ریخت و پاش های حوزه دولتی بی تاثیر بوده که حقوق های درشت و گزاف تنها گوشه ای از آن را به نمایش می گذارد.

مطابق گزارش بانک مرکزی، دولت یازدهم در سه سال گذشته ۴۳۳هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری دولت و۷۹هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص داده که سهم ۵.۵برابری هزینه‌های جاری نسبت به عمرانی را نشان می‌دهد.

این مساله می تواند نمایانگر بزرگ شدن بدنه دولت، اسراف و ریخت و پاش وبی توجهی به خصوصی سازی باشد که در مورد آخر، نمودارها آن را تایید می کنند.
به عبارت دیگر بخش قابل توجهی از پول مالیات و فروش نفت به جای توسعه کشور صرف پرداخت حقوق، مزایا و سایر امورات دولتی شده که هیچ گونه بهره وری برای کشور نداشته است.

بررسی جداول منتشره شده توسط بانک مرکزی رشد صعودی بودجه جاری را در سه سال اخیر به وضوح نشان می دهد به گونه ایکه هزینه‌های جاری دولت در سال ۹۴ به ۱۷۰ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان رسید که حدود ۷هزار میلیارد تومان از بودجه مصوب بیشتر بوده و رشد ۱۸.۷درصدی نسبت به بودجه جاری سال ۹۳ را نشان می‌دهد.

بودجه جاری سال۹۵در لایحه دولت ۱۹۷ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در مجلس نهم به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
هزینه جاری ۱۷۰هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۹۴ در حالی است که درآمد دولت در این سال تنها ۱۱۲هزار میلیارد تومان بوده است که ۷۹هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و ۳۳هزار میلیارد تومان سایر درآمدها بوده است.

به عبارت دیگر دولت در سال گذشته برای جبران کمبود درآمدهای خود، ۶۷هزار میلیارد تومان از درآمد نفت برداشت کرده است.
بودجه عمرانی دولت در سال ۹۴ به ۲۷هزار میلیارد تومان رسید که ۲۰هزار میلیارد تومان از بودجه مصوب ۴۷هزار میلیارد تومانی مصوب سال گذشته و۷.۵ درصد از بودجه عمرانی سال ۹۳ کمتر است.

هزینه‌های جاری دولت در سال۹۲، ۱۱۹هزار و ۷۶۴ میلیارد تومان و سال ۹۳ هم ۱۴۳هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان بوده که رشد ۲۰درصدی را نشان می دهد.

بودجه عمرانی دولت در سال۹۲، ۲۲هزار میلیارد تومان و سال ۹۳ ، حدود ۳۰هزار میلیارد تومان شده بود.

افزایش بودجه جاری موجب کاهش تولید، سرمایه‎گذاری و تقاضا برای نیروی کار می‎شود.

از سوی دیگر همانگونه که ارقام نشان می دهد افزایش هزینه‌های جاری تأثیر مستقیمی بر کاهش طرح‌های عمرانی دارد و بنابراین برای اداره کشور هیچ راهی جز کنترل و کاهش هزینه‌های جاری وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.