اصفهان شرق

از سوپر من دیروز جهان اسلام تا بازنده بزرگ /اردوغانیسم چه بر سر ترکیه آورده است؟

کدخبر: 105894
1395/04/09 در ساعت 08:02

به گزارش اصفهان شرق، سه سال پیش بود که رژیم صهیونیستی اعلام کرد دیگر برای بهبودی روابط با اردوغان تلاش نخواهد کرد. به عبارت دیگر تهدید کرد که دیگر بدنبال اردوغان نخواهد دوید.این برای دو سال تلاش این رژیم برای بهبودی روابط بعد از داستان مرمره بود.اکنون که سه سال از آن سال می گذرد اردوغان با بحرانهای خود ساخته و ورود به حریم های نامشخص و دالانهای سخت،  دنبال این رژیم هست تا شاید گوشه چشمی هم به ترکیه داشته باشد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به درخواست‌ خانواده‌های نظامیان اسیر صهیونیستی برای آزادی این افراد، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بدون حل و فصل مساله آنها، توافقنامه‌ای با ترکیه امضا نخواهد شد.در این بیانیه اذعان شده که رژیم صهیونیستی به تلاش‌های مخفیانه خود برای تضمین بازگشت “شائول آرون” و “هدار گولدن” و دو تن دیگر که در غزه ناپدید شده‌اند، ادامه می‌دهد و تا آزادی این افراد به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.در همین حال روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» نیز گزارش داد که رجب طیب اردوغان با مشعل مساله آشتی و عادی سازی روابط با اسرائیل را بررسی کرده است. این روزنامه افزود: «اردوغان و مشعل تلاش‌ها برای حل اختلافات بین فلسطینی‌ها و نیز کمک‌های انسانی که ترکیه به حماس در قبال پایبندی‌اش به توافق صلح با اسرائیل خواهد داد، بررسی کردند.».

به عبارت بهتر اردوغان خالد مشعل را هم خواسته است تا به ترکیه برود تا وی را وادار به سازش در مقابل رژیم صهیونیستی کند. همه این پیامها نشان می دهد اردوغان سراپا تسلیم رژیمی شده است که کمر به نابودی فلسطینیان بسته و در بلند مدت می خواهد کنترل جهان اسلام را بدست بگیرد.ترکیه اکنون نخست وزیر جدید خود را که نشان داده است تسلیم بی قید وشرط اردوغان است مسئول پروسه صلح با رژیم غاصب صهیونیستی کرده است. پیام ینی یلدرم نیز در این خصوص بسیار واضح و روشن بود وقتی گفت:ما به نقطه‌ای رسیدم که بیانگر عزم جدی دو طرف برای سازش بوده و تماس بین ما به طور کامل ادامه دارد و هنوز تمام نشده است که البته زیاد طول نخواهد کشید و از همه مهم تر پایان محاصره غزه بنا بر دلایل انساندوستانه است.

براساس جدول زمانی اولیه ارائه شده دو طرف به احتمال زیاد سه هفته بعد از عید فطر توافقنامه ها را امضاء می کنند و عملا ترکیه به نقطه صفر مسیری بازمی گردد که برای آن خیلی هزینه کرد.البته اکنون نیز این هزینه ها ادامه دارد. در چند ماه گذشته ترکیه در بوق و کرنا کرده بود که به شرطی حاضر به امضای توافقنامه خواهد بود که اسرائیل محاصره غزه را پایان دهد اما این هم میسر نشد وقتی که حماس روز پنج‌شنبه اعلام کرد، ترکیه به اطلاع این جنبش رسانده است که در مذاکرات ماه‌های اخیر میان هیئت ترکیه ای برای عادی سازی روابط با اسرائیل، نتوانسته شرط لغو حصر دریایی غزه را به اسرائیل بقبولاند و «اسرائیل به هیچ وجه زیر بار گفت‌وگو در این باره نرفته است».

رژیم صهیونیستی در این معامله خود را برنده بزرگ به حساب می آورد. از این روست که رسانه های رژیم اسرائیل نوشته اند این رژیم نیز توانسته دو امتیاز مهم از ترکیه بگیرد؛ یکی محدود شدن فعالیت حماس در ترکیه و دیگری برکناری حاکان فیدان رئیس «میت»، سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه که اسرائیل او را هوادار جمهوی اسلامی ایران می‌دانست.بدین ترتیب بازنده بزرگ اردوغانی خواهد بود که قبل از اینکه تنش ها را بخاطر منافع ایدئولوژیک آغاز کند سعی می کند تنش ها را برای قهرمان نشان دادن خود آغاز کند. از این روست می بینیم که ۵ سال پیش وقتی اردوغان تنش با رژیم صهیونیستی را آغاز کرد همه فکر می کردند شخصیت مبارزی در جهان اسلام درست شده است که منافع ایدئولوژیک را بر منافع شخصی ترجیح می دهد ولی گذر زمان نشان داد که معادلات دقیقا برعکس آن است. سوپر من چند سال پیش جهان اسلام امروز با کمترین امتیار دست در دست دشمنی می گذارد که روزی دشمنی با او موجب قهرمانی اش شد . از این روست که هیچ وقت نمی توان بر روی ترکیه به عنوان یک عنصر تعیین کننده در راستای حل معادلات جهان اسلام حساب باز کرد چون ایدئولوژی حاکم بر این کشور ایدئولوژی اردوغانیسم است و بس.این ایدئولوژی سبب شده است نتوانیم نموداری از رفتارهای ثابت سیاسی از ترکیه ببینیم و بیشتر رفتارهای ترکیه در چند سال گذشته بدلیل تغییر مبنای نظری توام با تحقیرهای بزرگ برای ترکیه بوده است.
 بولتن