سرویس: سیاسی 09:03 - شنبه 05 تیر 1395

انفجار یورو و حذف پشتیبان اوباما در اتحادیه اروپا؛

اروپای بدون انگلیس با برجام چه می کند

خروج بریتانیا از منطقه یورو موجب تشدید نگرانی‌ها نسبت به خروج سایر کشورهای اروپایی از اتحادیه اروپا و تضعیف آن شده است. این واقعه بی نظیر تاثیری شگرف در حوزه سیاست خواهد داشت که تضعیف اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا، چین و روسیه همچنین حذف یار آمریکا در اتحادیه اروپا برای تشویق اعضای یورو در قبال تشدید تحریم های ایران و عهد شکنی در برجام، تنها گوشه ای از پس لرزه های سیاسی آن است.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، نگرانی‌های سرمایه گذاران نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب شده است تا ارزش پوند انگلیس به پایین‌ترین حد از سال ۱۹۸۵ میلادی برسد و تقاضا برای خرید دلار آمریکا و ین ژاپن با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود.

ارزش یورو در برابر دلار آمریکا نیز با ۳ درصد کاهش همراه شده است. ارزش پوند انگلیس در برابر دلار با ۱۰ درصد کاهش روبه‌رو شد و هر پوند در برابر ۱.۳۳ دلار داد و ستد شده است. این پایین‌ترین ارزش پوند در برابر دلار از سپتامبر ۱۹۸۵ میلادی به شمار می‌رود.

139406151234335516034494

ارزش یورو در برابر پوند نیز با رشد ۸درصدی روبه‌رو شد و به بالاترین سطح در ۲ سال اخیر رسیده است.
قیمت نفت در معاملات روز جمعه در پی اعلام نتیجه همه پرسی مبنی بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شش درصد سقوط کرد.

طبق گزارش رویترز، در معاملات دیروز صبح قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲.۷۷ دلار کاهش به ۴۷.۳۴ دلار و هر بشکه نفت برنت با ۲.۷۵ دلار کاهش به ۴۸.۱۶ دلار رسید.
قیمت جهانی طلا نیز بیش از ۸ درصد افزایش یافت و هر اونس طلا به بیش از ۱۳۵۸ دلار رسید.

هر چند برخی تحلیلگران بر این باورند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب دخالت گروه ۷ در عرصه اقتصاد جهانی خواهد شد اما این گروه که متشکل از۷قدرت برتر صنعتی و اقتصادی دنیاست در نشست اخیر خود از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اظهار نگرانی کرده و این واقعه را بر اقتصاد دنیا تاثیر گذار ارزیابی کرده اند.

خروج بریتانیا از منطقه یورو موجب تشدید نگرانی‌ها نسبت به خروج سایر کشورهای اروپایی از اتحادیه اروپا و تضعیف آن شده است.

این واقعه بی نظیر تاثیری شگرف در حوزه سیاست خواهد داشت که تضعیف اتحادیه اروپا در قبال آمریکا، چین و روسیه و حذف یار آمریکا در اتحادیه اروپا برای تشویق اعضای یورو در قبال تشدید تحریم های ایران و عهد شکنی در برجام، تنها گوشه ای از پس لرزه های سیاسی آن است که تحلیل آن در این مقال نمی گنجد.

در کل می توان گفت که با این واقعه نظام چند قطبی در حوزه های سیاست و اقتصاد در جهان تشدید خواهد شد که به نوعی معادله های قدرت را تغییر می دهد.
در بعد اقتصادی، انتشار نتایج همه‌پرسی بریتانیا نه تنها وضعیت دلار، پوند، یورو، نفت و طلا را تغییر داد که بازارهای مالی جهان را نیز دستخوش تغییر کردو شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز با افت شدیدی روبه‌رو شد.

اقتصاد انگلیس نیز از خروج متاثر شده و بنابر گزارشات و برآوردهای متعددی که طی ماه‌های اخیر صورت گرفته با کاهش رشد اقتصادی، ورود به یک دوره چند ساله رکود اقتصادی، افزایش تورم، از دست دادن فرصت‌های شغلی جدید، افزایش بیکاری، فراگیر شدن فقر به‌خصوص در بین اقشار متوسط و ضعیف جامعه، کاهش شدید قیمت مسکن، افزایش نرخ ریسک و نیز افزایش بدهی‌های این کشور همراه خواهد شد.

دومین شوک برای اتحادیه اروپا و البته آمریکا استعفای کامرون است.
«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس، جمعه پس از اعلام نتایج نهایی همه پرسی تاریخی خروج یا ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا گفت: باید به خواست مردم احترام گذاشته شود.

وی با بیان اینکه انگلیس به رهبری جدید نیاز دارد گفت: ما نیاز داریم که یک نخست وزیر جدید در ماه اکتبر (مهرماه) بر سر کار آید.
بدین ترتیب مهره های قدرت نیز در انگلیس جابجا می شود که با توجه به انتخابات آمریکا، باید در انتظار تغییرات جالب و البته تاثیرگذار در سیاست و اقتصاد جهانی بود.

بدون شک ایران نیز از همه این تغییرات چه در حوزه سیاست و چه در بعد اقتصادی تاثیر خواهد پذیرفت.
کاهش قیمت نفت و ارزش یورو و رشد قیمت دلار تنها بخشی از تغییراتی است که ایران پسابرجام را متاثر می کند.

ایران هنوز از معاملات دلار حذف است و سعی دارد که یورو را جایگزین آن کند با فروپاشی اتحادیه اروپا و حذف یورو مشکلات تجارت خارجی برای ایران افزایش می یابد که کاهش قیمت نفت آن را دوچندان می کند، البته کاهش قیمت نفت به طور حتم گذار است چرا که تغییرات بزرگی در راه است.

در عین حال حذف با نفوذترین همراه و همیار اوباما در اروپا می تواند نقطه امید برای ایران باشد تا بتواند اجرای برجام را بدون نفوذ آمریکا در اروپا پیگیری کند.
اما رشد طلا برای کشور سودمند است چرا که با تقویت طلا و یا انجام معاملات پایاپای به سبک دوران تحریم، گوشه ای از مشکلات خود را برطرف کند به ویژه که تحریم معاملات طلا نیز حذف شده است.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.