سرویس: اخبار شهرستان 16:00 - جمعه 04 تیر 1395

امام جمعه شهر محمدآباد:

نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهری است

حجت الاسلام هاشمی: نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهری است که نمایشگاه وحدت اقشار مختلف جامعه است و مثل قلب تپنده عناصر فرهنگی و ارزشی را در بطن جامعه منتشر می کند.

به گزارش اصفهان شرق، خطیب نماز جمعه شهر محمدآباد در خطبه های اول نماز پس از توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) به بحث بلا و مشکلات مومنین در دنیا پرداختند و بیان داشتند:امام صادق (ع) می فرمایند: در کتاب علی(ع) است که سخت ترین مردم از لحاظ بلا کشیدن پیامبران هستند، سپس اوصیاء آنها و سپس هر که از مردم که مثل آنهاست به ترتیب. مومن فقط به اندازه اعمال نیک خود مبتلا شود، سپس هر دینش درست و عملش نیکو باشد، بلای او سخت است، و این برای آن است که خدای عزوجل دنیا را پاداش مومن و کیفر کافر قرار نداده است و هر که دین او نادرست و عملش ضعیف باشد، بلای او اندک است. بلا به مومن پرهیزگار از باران به زمین ، زودتر می رسد.
خداوند متعال به خاطر لطف و رحمتی که نسبت به مومنان دارد آنها را بیش از دیگر به بلا گرفتار می کند و علت این ابتلاء را می توان اینگونه بیان کرد: ابتلا در دنیا باعث می شود که انسان مبتلاء از دنیا متنفر شود. انسان موجودی الهی است و جایگاه اصلی او بهشت است. اگر در دنیا دل بستۀ به آن شود از رسیدن به بهشت و جایگاه اصلی خود باز می ماند، لذا خداوند متعال با مبتلا ساختن بندگان مومن خود آنها را از دلبستگی به دنیا باز می دارد و آنها را متمایل به آخرت و آنچه در انتظار آنهاست می کند . چنانچه امام باقر(ع) می فرماید:«همانا خدای عزوجل مومن را با بلا دلجویی می کند، چنان که مرد با هدیه ای که از سفر برای خانواده اش می برد از آنها دلجویی می کند و خدا مومن را از دنیا پرهیز میدهد چنانچه پزشک بیمار را پرهیز میدهد.» از دیگر فواید ابتلای مومنین به بلا توجه آنها به خداوند است. انسانی که دچار بلا می شود تلاش می کند که از آن رهایی یابد و برای همین منظور متوجه خداوند متعال می شود. اگر انسان زندگی راحت و بدون مشکلی داشته باشد سرگرم آن شده و دچار غفلت می شوند، بلا او را از این غفلت خارج می کند.
از دیگر فوائد ابتلائات برای انسان مومن ، درجاتی است که به آن نایل می شود. انسان مومن مبتلا به مشکلات با صبر در برابر آن و توجه به خداوند متعال رشد معنوی پیدا می کند چنانچه امام صادق(ع) می فرمایند:« برای بنده مومن مقام و منزلتی در نزد خدا در نظر گرفته شده است که جزء با از دست دادن اموال و با دردمندی اعضاء به آن مقام و منزلت نخواهد رسید.
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در خطبه دوم با اشاره به هفتم تیر یاد و نام شهید دکتر بهشتی و 72 تن از یاران انقلاب را گرامی داشته و بیان داشتند:برخی از اعضای مرکزی سازمان مجاهدین اعلام کرده بودند که هفتم تیر کار یکسره خواهد شد. ولی به فضل الهی این حادثه بزرگ اگر چه خسارت زیادی به نظام وارد کرد ولی انقلاب اسلامی حفظ شد و به راه خود ادامه داد . به همین مناسبت هفته قوه قضائیه را به همه کسانی که در این قوه زحمت می کشند تبریک عرض می کنیم .
هاشمی همچنین به شب های قدر اشاره کردند و بیان داشتند شب های بزرگی را در پیش داریم، شبهایی که هر کدام از هزار ماه بهتر است، شبهایی که فرصت مناسبی است برای عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال ، و تامل در خود و اعمال و استغفار از گناهان . باید قدر این شبها را دانست و استفاده مطلوب را از آنها برد.
هاشمی در ادامه به اینکه نماز جمعه قرار گاه فرهنگی است پرداختند و افزودند : نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهری است که نمایشگاه وحدت اقشار مختلف جامعه است و مثل قلب تپنده عناصر فرهنگی و ارزشی را در بطن جامعه منتشر می کند.
آنچه در این راستا مهم است آن است که همه امور فرهنگی باید در این قرار گاه هماهنگ شود و به مرحله اجرا برسد.دوری از نماز جمعه و این قرار گاه فرهنگی خطر آفرین است، یکی از آثار بد ان به وجود آمدن اختلاف است. نماز جمعه مصداق حبل الهی است و می تواند همه اقشار و توده های مردم را متحد کند. با نماز جمعه و دل در گروه آن نهادن می توان به وحدت رسید، ولی باید توجه داشته باشیم. باید خود را همراه و همدل با نماز جمعه کرد ، نه اینکه بخواهیم نماز جمعه را در اختیار خود قرار دهیم.
وی ادامه داد:از دیگر آثار شوم جدا شدن از نماز جمعه مبتلا شدن به انحرافات و گناهان است. کسی که با جمعه و جماعت آشناست و با آنها انس دارد کمتر مبتلا به گناه می شود.
امروز یکی از معضلات کشور ما اعتیاد است ، اگر دقت شود کسانی که دچار اعتیاد می شوند با مسجد و نماز جمعه سرکاری ندارند. از دیگر نتایج جدان شدن از نماز جمعه مبتلا شدن به اسلام غیر است اصیل است. کسانی که نماز جمعه را به رسمیت نمی شناسند و جایگاه آن را حفظ نمی کنند، یا دچار یک اسلام ولنگار و سکولار و طرفدار تسامح و تساهل می شوند یا مبتلا به یک اسلام متحجر می شوند .
اسلام سکولار و دارای تسامح، اسلام کسانی است که خوب نماز می خوانند ، خوب روزه می گیرند، ولی در امور اجتماعی و در کسب کار خود رعایت احکام اسلامی را نمی کنند. در برابر منکرات اجتماعی ساکت هستند. اسلامی است که مردم را ابزار قرار می دهد برای اینکه به مقصد خود برسد، اسلام کسانی است که برای همراه کردن مردم با خود از هر ابزاری استفاده می کند، از دروغ از تملق، مبالغه، لهو و لعب.
اسلام متحجر اسلام کسانی است که خواسته های خودشان را به نام اسلام بیان می کنند. کارشکنی ها و عناد خود را به عنوان دلسوزی مطرح می کنند. اسلام متحجر اسلام کسانی است که حاضرند به نماز جمعه برای رسیدن به اهداف خود ضربه بزنند. همه باید به این قرار گاه فرهنگی بپیوندندتا از انحرافات مصون بمانند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.