سرویس: سیاسی » بین الملل 15:04 - جمعه 04 تیر 1395

پوتین: هیچ مانعی برای پیوستن ایران به سازمان شانگهای وجود ندارد

رئیس جمهور روسیه گفت: هیچ مانع دیگری برای پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنانی در نشست سازمان همکاری شانگهای در تاشکند پایتخت ازبکستان تاکید کرد: ما بر این باوریم که پس از حل و فصل مساله هسته ای ایران و پس از آنکه تحریمهای سازمان ملل برداشته شده، دیگر هیچ مانعی برای عضویت ایران در سازمان شانگهای وجود ندارد.

سازمان شانگهای یک سازمان اقتصادی و امنیتی منطقه ای به رهبری چین و روسیه است.

در حالی که 8 سال از ارائه درخواست رسمی ایران برای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای می گذرد، سران کشورهای عضو این سازمان باز هم با درخواست ایران مخالفت کردند. ظاهرا با وجود تاکید روسیه بر ای عضویت ایران، برخی از دیگر اعضا با این مساله مخالفت کرده‌اند.

نشست رهبران سازمان شانگهای از امروز جمعه در تاشکند آغاز به کار کرده است.

به نوشته رویترز، با وجود درخواست روسیه برای موافقت اعضای سازمان شانگهای با عضویت دائم ایران، این سازمان نتوانست بر سر موضوع ایران به توافق برسد. ظاهرا اختلاف نظر چین و روسیه و عدم تمایل پکن به افزایش جنبه ضد غربی این سازمان، دلیل اصلی این موضوع بوده است.

ایران که هم اکنون عضو ناظر سازمان به شمار می ‌رود، در سال 2008 میلادی رسماً درخواست خود را برای عضویت دائم ارائه کرد. در آن زمان، روسیه با این استدلال که ایران تحت تحریم‌های بین المللی است، از پذیرش درخواست ایران خودداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.