سرویس: اجتماعی 09:09 - پنجشنبه 03 تیر 1395

ایران همچنان درگیر ورود و خروج غیر قانونی کالا

مرگ تولید زیر سایه قاچاق کالا/ ورود روزانه ۳۳۰۰ کانتینر بدون کنترل به کشور، چه کسی پاسخگو است؟

قاچاق مدتی است بازارهای اقتصادی ایران را اسیر خود کرده است تا تولیدکننده‌گان ایرانی را فلج کند و بازارهای اقتصادی را دچار فساد کند. در این میان خروج کالاهای ایرانی به صورت قاچاق از کشورنیزبه نوعی دیگر تولید کننده گان را گرفتار کرده…

به گزارش اصفهان شرق، قاچاق مدتی است بازارهای اقتصادی ایران را اسیر خود کرده است تا تولیدکننده‌گان ایرانی را فلج کند و بازارهای اقتصادی را دچار فساد کند. در این میان خروج کالاهای ایرانی به صورت قاچاق از کشورنیزبه نوعی دیگر تولید کننده گان را گرفتار کرده واز فروش خاک و دزدیدن آثار تاریخی تا قاچاق گسترده بنزین و حتی قاچاق گیاهان دارویی؛ سناریو خروج زیان‌آور محصولات ایرانی از کشور که عمدتا به صورت قاچاق اتفاق می‌افتد همچنان ادامه دارد. سود حاصل از این صادرات زیان‌آور نه تنها به جیب مردم نمی‌رود، بلکه استراتژی نادرست در این زمینه در نهایت خسارت‌های هنگفتی را به بار می‌آورد؛ خسارت‌هایی که فقط اقتصادی نیست و ابعاد دیگری نیز پیدا کرده است.

در چند سال گذشته به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران از سوی غرب، بازارهای کشور به مکانی برای عرضه محصولات قاچاق تبدیل شده‌اند. مشاهده می‌ شود که در این چند ساله فعالیت قاچاقچیان از قاچاق میوه و برنج گرفته تا لوازم آرایشی ادامه داشته است.

وضعیت ورود و خروج کالا از ایران به صورت قاچاق آنقدر بحرانی شده که روز گذشته رییس مبارزه با قاچاق کالا به صحن مجلس رفت و در این خصوص توضیحاتی ارایه کرد.

ورود روزانه ۳۳۰۰ کانتینر بدون کنترل به کشور

حبیب‌ا… حقیقی در ابتدای گزارش روز گذشته خود به نمایندگان مجلس با اشاره به علل قاچاق عنوان کرد: علل و عوامل بنیادین پیدایش و افزایش پدیده شوم قاچاق، برنامه‌ها و ارائه خلاصه‌ای از اقدامات دستگاه‌های عضو ستاد، دستاوردها و در پایان پیشنهادات ارائه می‌شود. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبتنی بر ماده ۳ قانون متکلف امر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت در این امور اجرایی، پیش بینی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و متشکل از نمایندگان سه قوه و برخی از نهادهای حاکمیتی مثل ستاد کل نیروهای مسلح، ناجا، صداوسیما و رئیس اتاق بازرگانی در بخش خصوصی است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی دیگر از عوامل قاچاق کالا و ارز به ناکارآمدی فرایندهای تجاری کشور بازمی‌گردد، هزینه‌های بالای کالای ورودی به علت هزینه‌های متعدد مجوزات و تعدد آن، تعرفه، مدت زمان ترخیص و ارزش افزوده قاچاق را به صرفه کرده است.
حقیقی همچنین با اشاره به معافیت‌های اقتصادی نیز گفت: در کشور ما در حال حاضر ۶۶ مورد معافیت وجود دارد که بیش از ۴۰ مورد آن معافیت اقتصادی است. میزان معافیت‌های مبادلات تجاری مرزی از نظر قانونی معادل سه درصد واردات کل کشور تعریف شده است اما آن چیزی که در واقع اتفاق می‌افتد این است که بیش از چند ده برابر این حجم از طریق مبادی مرزی کالا وارد کشور می‌شود. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز در ادامه خاطرنشان کرد: کشور در حدود ۱۵۰ گمرک دارد و گفته می‌شود که کشورهایی با چند برابر حجم تجارت فرامرزی به مراتب تعداد گمرکاتشان از ما کمتر است.

۸۰ درصد کالاهای وارداتی و صادراتی ما از ۲۰ تا از این گمرک‌ها انجام می‌گیرد و ۲۰ درصد دیگر از ۱۲۰ گمرک دیگر می‌گذرند. او درباره عدم وجود زیر ساخت‌های مناسب و کنترلی نیز توضیح داد: به دلیل محدود بودن دستگاه‌های کنترلی امکان کنترل ۲۰۰ کانتینر بیشتر نیست، در نتیجه روزانه نزدیک به ۳۳۰۰ کانتینر بدون هرگونه کنترلی وارد کشور می‌شود. او ناکافی بودن تولیدات داخلی را مشکل دیگری در این حیطه دانست و گفت: تولیدات داخلی چه از نظر قیمت و چه از نظر کیفیت امکان رقابت مشابه خارجی را ندارد و این مساله انتخاب مشتری را به سمت کالای خارجی می‌برد.

به این ترتیب بود که رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گزارشی را از آثار مخرب قاچاق بر اقتصاد کشور ارائه داد.

این سخنان اما در حالی است که پیش از این شائبه ورود میوه های قاچاق از طریق کانتینرهای مجهز به کشور مطرح شده بود و اعلام شده بود برای قاچاق میوه به کشور دست هایی در کار است.

در این میان، بی تردید تجارت زیرزمینی موجب بدتر شدن فضای کسب و کار می‌شود چرا که در این شرایط تولید رونق پیدا نکرده و همیشه کشور به یک سری کالاهای وارداتی وابسته است. در هر حال، هر نوع قاچاقی که به صورت غیر قانونی در کشور رد و بدل می‌شود اثر مستقیم و بسیار تخریبی در فضای کسب و کار دارد و شرایط پیچیده‌تری را برای این فضا ایجاد می‌کند. با این حال هنوز دولت یازدهمی ها ابزارهای مناسب برای مبارزه با قاچاق را نیافته اند و باید منتظر ماند و دید همکاری دولت و مجلس دهم در این خصوص می تواند راهگشا باشد یا خیر؟

انتهای پیام/ شفاف

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.