سرویس: اجتماعی 07:00 - پنجشنبه 03 تیر 1395

معاون رئیس ستاد ثبت‌نام مدارس آموزش‌وپرورش استان تشریح کرد:

چالش جدی برای ورود به دوره دوم متوسطه/دریافت هرگونه وجه شهریه‌ای در هنگام ثبت‌نام ممنوع

رحیمی با اشاره به ایام ثبت‌نام دانش آموزان در دوره‌های متعدد تحصیلی گفت: مواردی وجود دارد که دانش آموزان و والدینشان باید به آن‌ها توجه کنند.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، معاون آموزش متوسطه و معاون رئیس ستاد ثبت‌نام مدارس آموزش‌وپرورش استان اصفهان در خصوص ثبت‌نام و مسائل پیرامون ثبت‌نام افراد برای سال تحصیلی جدید اظهار کرد: در آموزش‌وپرورش دوره‌های متعددی (ابتدایی، دوره متوسطه اول و دوره متوسطه دوم) برای ثبت‌نام وجود دارد.

* چگونگی ثبت نام در پایه اول ابتدایی

رحیم محمدی بابیان اینکه ثبت‌نام دوره ابتدایی از اول خردادماه آغازشده است، در خصوص نحوه ثبت‌نام افراد در این پایه گفت: در پایه اول ابتدایی طرح سنجش سلامت انجام می‌گیرد و  متقاضی پس از حضور در مدارس مشخص سنجش سلامت آن‌ها انجام می‌گیرد و بعد به مدارس اصلی برای ثبت‌نام معرفی می‌شوند.

وی افزود: در پایه‌های میانی که یک دانش‌آموز از پایه‌ای به پایه بالاتر ارتقا پیدا می‌کند، وضعیت به همین منوال هست و با توجه به اینکه سوابق دانش‌آموز در خود مدارس است این کار با سهولت بیشتر انجام می‌گیرد.

* زمان ثبت‌نام در دوره متوسطه اول  

محمدی در مورد موعد ثبت‌نام دوره متوسطه اول اظهار کرد: در پایه هفتم، هشتم و نهم دوره اول متوسطه بعد از پایان امتحانات خردادماه مدارس آمادگی ثبت‌نام رادارند.

* چالش جدی در ثبت‌نام برای ورود به دوره دوم متوسطه

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان از وجود یک چالش در دوره دوم متوسطه صحبت به میان آورد و گفت: بعد از ۲۲ سال، هدایت تحصیلی از پایه اول دوره متوسطه به پایه نهم دوره اول متوسطه منتقل‌شده است،

وی ادامه داد: با توجه به اجرای نظام ۳-۳-۶ موضوع هدایت تحصیلی برای اولین بار است که در این نظام در حال اجراشدن است که شرایطش یک مقدار متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است.

* نگاه فرآیندمحور به هدایت تحصیلی

رحیمی در مورداجرای این طرح گفت: با نگاهی که در سند تحول بنیادین به موضوع هدایت تحصیلی شده است آن را به‌صورت فرآیندی تعریف کرده‌اند که پایه‌های هفتم، هشتم و نهم در شکل‌گیری کامل آن نقش پیدا می‌کند.

* نحوه امتیازدهی به نمون‌برگ در هدایت تحصیلی

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در خصوص تفاوت اجرای این طرح با نوع هدایت تحصیلی در سابق گفت: درگذشته هدایت تحصیلی در پایه اول دبیرستان به‌صورت نقطه‌ای انجام می‌گرفت ولی در ساختار جدید حدود ۶۵ امتیاز از یک‌صد امتیاز فرم نمون‌برگ هدایت تحصیلی به نظرات مشاوره‌ای که شامل نظر والدین دانش‌آموز، خود دانش‌آموز، معلم، آزمون‌های مشاوره‌ای و مشاور معطوف می‌شود.

* شتاب‌زدگی در اجرای نظام ۳-۳-۶

وی بابیان اینکه امسال اولین سال اجرای این طرح است، تصریح کرد: این طرح قاعدتاً باید از سال هفتم شروع شود ولی چون در بحث اجرای نظام ۳-۳-۶ شتاب‌زده عمل شده است شاید امسال این پروسه به‌صورت کامل انجام نشود و از همان پایه نهم این نظرات کسب و در فرم‌های مربوطه ثبت شود و سپس در سامانه هدایت تحصیلی تأثیر خودش را نشان می‌دهد.

* تغییر ساختار متناسب با هدف

رحیمی با اظهار بر اینکه ساختار متناسب با اهداف تغییر پیدا می‌کند گفت: سوابق تحصیلی در اینجا ۳۵ درصد امتیاز به خودش اختصاص می‌دهد و این در صورتی است که در نظام قبلی ۵۰ درصد بوده است و این نگاهی بوده که توسط آموزش‌وپرورش به‌صورت ذاتی به موضوع هدایت تحصیلی انجام‌گرفته است.

وی اظهار کرد: درگذشته رویکردی در خانواده‌ها و مدارس وجود داشت که بر اساس رغبت‌های اظهارشده توسط دانش آموزان که آن‌هم متأثر از جوّ خانواده و اجتماع بوده است، دانش‌آموز رشته موردنظر خود را انتخاب می‌کرد.

* توجه به استعداد و علاقه‌مندی دانش‌آموز در طرح جدید هدایت تحصیلی

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان تأکید کرد: در سیستم فرآیندی آموزش‌وپرورش به دنبال رغبت‌های اثبات‌شده هست، که در آن توجه به استعداد و علاقه‌مندی دانش‌آموز رعایت می‌شود و مشاور مدرسه طی چند سال در کنار دانش‌آموز می‌تواند هدایت تحصیلی را با اثرگذاری بیشتر  انجام دهد.

رحیمی بابیان اینکه در نگاهی دیگر و با توجه به اسناد بالادستی ما باید نگاهی به نیاز بازار کار و امکانات آموزش‌وپرورش داشته باشیم، توضیح داد: تفاوتی که امسال وزارت آموزش‌وپرورش به‌صورت خیلی جدی بر آن  تکیه کرده است و استان‌ها باید به آن عمل کنند این است که ما بر اساس سیاست‌گذاری‌هایی که هست، ظرفیت هر رشته‌ای را مشخص کنیم و متناسب با نیاز بازار کار آن رشته، دانش‌آموز هدایت شود.

* مشروط شدن ثبت‌نام دانش آموزان در پایه دهم

وی با اشاره به صدور نتیجه نمون‌برگ هدایت تحصیلی از طریق سامانه هدایت تحصیلی توسط وزارت آموزش‌وپرورش گفت: تا این نمون‌برگ صادر نشود قاعدتاً نمی‌توانیم ثبت‌نام دانش‌آموز را در پایه دهم داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی در دو هفته اول تیرماه، مشاوران مدارس موظف به حضور در این مدارس که دانش آموزان پایه نهم در آن حضورداشته‌اند هستند تا نمون‌برگ هدایت تحصیلی و کارنامه را تحویل دانش‌آموز و والدین او بکنند .

* ارائه مشاوره به دانش آموزان و والدین برای انتخاب صحیح

وی بابیان اینکه این طرح برای اولین بار است که به این صورت انجام می‌گیرد، گفت: مشاوره لازم به دانش آموزان ارائه می‌شود که به‌درستی بتوانند با اطلاعات و شناخت کامل، مدارس و رشته‌ موردنظر خود را انتخاب و سپس اقدام به ثبت‌نام کنند.

* دهه آخر تیرماه موعد ثبت‌نام در پایه دهم

رحیمی تأکید کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده دهه آخر تیرماه زمانی است که دانش‌آموزان پس از مراحل ذکرشده می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در پایه دهم بکنند.

وی با شاره به تهیه ۶۱ هزار دفترچه راهنمای هدایت تحصیلی برای این مقطع گفت: دانش آموزان قبل از اینکه برای دریافت مشاوره به مدارس مراجعه می‌کنند این دفترچه‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد.

* دریافت هرگونه وجه شهریه‌ای در هنگام ثبت‌نام ممنوع است

معاون رئیس ستاد ثبت‌نام مدارس آموزش‌وپرورش استان اصفهان در خصوص اخذ وجه شهریه در هنگام ثبت‌نام تصریح کرد: دریافت هرگونه وجه شهریه‌ای در هنگام ثبت‌نام ممنوع است.

رحیمی اضافه کرد: عموم مردم می‌توانند در صورت پافشاری مدیران مدارس برای این موضوع به ستادهای ثبت‌نام در نواحی و مناطق مراجعه کنند و شکایت خود را اعلام کنند، مطمئن هم باشند پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام خواهد گرفت.

* آماده دریافت گزارش مردم هستیم

وی با اشاره به وجود بیش از ۵ هزار مدرسه در سطح استان اصفهان گفت: در مجموعه بزرگ آموزش‌وپرورش ممکن است مشکلات و اشکالی هم وجود داشته باشد، لذا دریافت شهریه در هنگام ثبت‌نام (به‌جز برای خرید کتاب در برخی از پایه‌ها و بیمه دانش‌آموز) با توجیه داخل یا خارج از محدوده قابل‌قبول نیست و مردم می‌توانند این‌گونه برخوردها را گزارش کنند.

* مدارس هیئت‌امنایی زمینه مشارکت اقشار مختلف مردم را ایجاد می‌کند

این مقام اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان بابیان اینکه آموزش‌وپرورش یک امر فراگیر است، اظهار کرد: روش‌های متفاوتی در مدیریت مدارس وجود دارد و روش هیئت‌امنایی یکی از آن روش‌هاست و دلیل آن‌هم مشارکت بیشتر اقشار و گروه‌های مختلف جامعه در اداره یک مدرسه است.

رحیمی ادامه داد: اگر در مدارس هیئت‌امنایی فوق‌برنامه‌ای وجود داشته باشد اعضای هیئت‌امنا باید شرایط و مبالغ مرتبط با آن را دقیق مشخص کنند تا خانواده‌ها در صورت تمایل به‌صورت داوطلبانه نه اجباری نسبت به انتخاب آن‌ها اقدام نمایند.

* اولویت ثبت‌نام در مدارس عادی دانش آموزان محدوده است

وی اولویت اول ثبت‌نام در مدارس دولتی و هیئت‌امنایی را افراد در محدوده عنوان کرد و گفت: اگر در این مدارس پس از ثبت‌نام افراد داخل محدوده بازهم ظرفیت وجود داشت طبق ضوابط مشخص مدیران می‌توانند خارج از محدوده هم ثبت‌نام انجام دهند.

* شرایط ثبت‌نام مدارس خاص در سایت آموزش‌وپرورش وجود دارد

رحیمی در مورد چگونگی شرایط ثبت‌نام در مدارس شاهد اظهار کرد: در آموزش‌وپرورش مدارس خاص همچون مدارس تیزهوشان، غیردولتی و شاهد و ایثارگر  وجود دارد، که روال ثبت‌نام در آن‌ها متفاوت از مراحل و ضوابط ثبت‌نام در مدارس عادی است که مردم می‌توانند در سایت آموزش‌وپرورش ضوابط و شرایط این مدارس را مشاهده کنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.