سرویس: اقتصادی 08:10 - چهارشنبه 02 تیر 1395

سیاست، رانت و قاچاق مزرعه ها را خشکاند؛

امنیت غذایی کشور روی خط قرمز تهدید

تعدادی از سودجویان به علت رانت های گسترده، پول های کلانی از واردات محصولات کشاورزی به جیب می زنند و این امر باعث شده تا از کاهش کشت محصولات کشاورزی حمایت کنند.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، آمارها نشان می دهد که در فروردین ماه سال جاری، واردات بخش کشاورزی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته،۱۱.۵۸درصد و از نظر ارزشی۸.۷۱درصد رشد داشته که معادل ۲۶.۶۱درصد از کل ارزش واردات کالاهای غیرنفتی بوده است.

در همین زمان صادرات این محصولات از نظر وزنی۹.۲۸درصد و از نظر ارزشی۷.۶۷درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می دهد که معادل سهم۵.۵درصدی از کل وزن و ۱۱.۳۸درصدی از کل ارزش صادرات غیر نفتی بوده است.

بدین ترتیب تراز تجاری حوزه کشاورزی در کشور منفی شده که نشان دهنده افزایش وابستگی کشور به خارج است.

در سال۹۴ نیز بر اساس آمار اعلام شده توسط گمرک کشور، صادرات بخش کشاورزی از نظر وزنی با کاهش۱۲.۳درصدی و از نظر ارزشی کاهش۱۳.۸۳درصدی را نسبت به سال۹۳ نشان می دهد که معادل سهم ۶.۳درصدی از کل وزن و ۱۶.۷درصدی از کل ارزش صادرات غیر نفتی است.

واردات بخش کشاورزی در سال گذشته از نظر وزنی۲۰.۱۹درصد و از نظرارزشی۲۷.۸۸درصد کاهش یافته که معادل سهم۵۴.۴۹درصدی از کل وزن و ۲۲.۲۲درصدی از کل ارزش واردات کالاهای غیرنفتی است.

در سال ۹۴ارزش کل صادرات محصول کشاورزی۵۴۴۷میلیون دلار بوده که این رقم در سال ماقبل آن،۶۷۷۱میلیون دلار بوده که۱۳درصد کاهش نشان می دهد.
در سال۹۴میزان ارزش کالاهای وارداتی در بخش کشاورزی ۸۸۸۵میلیون دلار بوده که در مقایسه با ارزش کالاهای صادر شده، رقم بیشتری است و بنابراین در سال گذشته نیز تراز تجاری در حوزه کشاورزی منفی بوده است.

در سال ۹۳این وضعیت تکرار شده و میزان واردات(۱۲۲۲۰میلیون دلار)در مقایسه با صادرات(۶۷۷۱میلیون دلار)دوبرابر بوده است!
متاسفانه ایران در تولید محصولاتی همانند گندم، برنج، غلات و حبوبات از جایگاه مناسبی در دنیا بر خوردار نیست.

مطابق آنچه فاءو اعلام کرده است ایران در تولید گندم درجایگاه ۱۴حبوبات۱۷ برنج۲۱ غلات۲۲ غلات دامی۲۸ومحصولات ریشه ای و غده ای درپله ۲۸جهان از نظر مساحت زیر کشت ایستاده است که این امر وابستگی ایران را به واردات این محصولات پررنگ تر می کند.

خشکسالی و تغییر اقلیم که بخشی از آن مصنوعی و به واسطه دشمنان کشور و با استفاده از تکنولوژی مخرب امواج الکترومغناطیس به نام پروژه”هارپ”بر ایران تحمیل شده، باعث شده تا در داخل کشور نیزعده ای نادانسته به شعار”کاهش کشت و کار” به واسطه نبود آب یا بهانه خشکسالی دامن بزنند.

البته تعدادی از این افراد به علت رانت های گسترده، پول های کلانی از واردات محصولات کشاورزی به جیب می زنند و این امر باعث شده تا از کاهش کشت محصولات کشاورزی حمایت کنند.

قاچاق محصولات کشاورزی به همراه واردات بی رویه و خارج از قانون نیز مشکلات کشاورزان را در حوزه تولید حبوبات، میوه، نیشکر و چغندرقند، پنبه و دانه های روغنی با مشکل مواجه کند.

از سوی دیگر کم آبی نیز مشکلات را علاوه کرده تا کشاورزان از تولید در روستاها دست کشیده و به واردات، قاچاق، کارهای خدماتی و.. در شهرها روبیاورند.
مسوولان وزارت جهادکشاورزی نیز سالهاست که از تهیه نقشه کشت و الگوی کشت مناسب هر منطقه شانه خالی می کنند و به راحتی کشت یک محصول در یک منطقه را ممنوع می کنند تا با پاک کردن صورت مساله، هوش سرشار خود در حل معضلات کشاورزی را به نمایش بگذارند!

همه این موارد باعث شده تا در بازار انواع برنج های سمی و تاریخ مصرف گذشته و سایر محصولات قاچاق و یا وارداتی بدون شناسنامه به فروش برسد.
آجیل ایرانی با بادام، گردو و پسته آمربکایی تزیین شده و این در حالیست که آمریکا برای حمایت از پسته کاران خود، برای پسته ایرانی تعرفه۳۰۰درصدی وضع کرده است!

متاسفانه در مرزهای ورودی کشور هیچ آزمایشگاهی برای تست محصولات دامی و کشاورزی وارداتی وجود ندارد که این تمر نیز باعث شده تا محصولات تراریخته که دستکاری ژنتیکی شده اند به کشور وارد شود تا شیوع ام اس و انواع سرطان ها و بیماری های صعب العلاج، ایرانیان را تهدید کند.

خالی شدن روستاها از سکنه مدتهاست که اتفاق افتاده تا مرگ کشاورزی در کشور تایید و امنیت غذایی زیر سوال برود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.