سرویس: اجتماعی 11:11 - یکشنبه 30 خرداد 1395

با ورود موج جدید از عراق به کشور؛

جولان گرد و غبار در آسمان اصفهان ادامه دارد

گرد و غبار برای سومین روز متوالی مهمان آسمان اصفهان است و امروز فعالیت این ریزگردهایی که از کشور عراق وارد استان شده تشدید می شود.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز،خشکسالی در سالهای اخیر اثرات خود را بر شهرهای مختلف اصفهان گذاشته و ریز گرد ها هرچند مدت نفس اصفهان را به شماره می اندازند اما در کنار آن هر سال گرد و غبارهایی که کانون اولیه آن کشورهای عراق و عربستان است شهرهای غرب کشور و اصفهان را تا چند روز درگیر می کند.

امسال هم از دو روز گذشته این گرد و غبار ها از استان های غربی وارد استان شده و با تیره کردن آسمان شهر و کاهش دید افقی در نقاط مختلف آلودگی هوا را به دنبال داشته است.

گفته های کارشناسی در مورد پیش بینی وضعیت گرد و غبار در استان و شهر اصفهان نشان می دهد علاوه بر دو روز گذشته امروز بر شدت این ریزگردها افزوده می شود و همچنان آلودگی هوا ادامه دارد.

**آلودگی و گردو غبار همچنان ادامه دارد

رییس اداره آزمایشگاه های محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه تولید گرد و غبار ۲ عامل اصلی دارد گفت: یکی کانون های داخلی کشور و حتی محلی است که برخی اوقات فعال می شود و آلودگی هوا را به دنبال دارد و  دیگری کانون های گرد و غبار خارج از کشور است که در دو روز گذشته منشا اصلی این آلودگی بوده و همچنان ادامه دارد.

بابک صادقیان ادامه داد: در دو روز اخیر به خاطر فعال شدن چشمه ها و کانون های گرد و خاک در  کشورهای عراق و شمال عربستان حجم وسیعی از ریز گردها پس از فعال شدن این چشمه ها بالا رفته و از ۳ روز گذشته غرب کشور را به شدت درگیر کرد و از عصر روز گذشته نیز به اصفهان رسیده است و کم کم روند افزایشی و غلظت این ریز گردها درغرب،جنوب غرب و روز گذشته در مرکز شهر را شاهد بودیم .

به گفته وی، این مشکل از سه روز گذشته در نقاط مختلف کشور شروع شده و تا فردا نیز ادامه دارد و در ساعات صبح و بعد از ظهر بر شدت آن افزوده می شود.

صادقیان تاکید کرد: امروز سرعت و غلظت این ریزگرد ها در شهر و نقاط مختلف استان افزایش پیدا می کند و شعاع دید نیز کم می شود اما پیش بینی ها نشان می دهد گرد و غبار فردا از روی استان گذر کند.

**امروز آلودگی هوا شدت پیدا می کند
رییس اداره پیش بینی هواشناسی استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه گرد و غبار عراق از روز پنج شنبه فعال شد و پس از شهرهای جنوبی وغربی کشور از روز گذشته  اصفهان را هم درگیر کرده که همچنان ادامه دارد به خبرنگار صاحب نیوز گفت: دیروز در ساعات پایانی از شدت گرد وخاک کاهش پیدا کرد و امروز دوباره تشدید می شود و همچنان هوا برای گروه های حساس در شهر اصفهان آلوده است.

حسن خدا بخش با اعلام اینکه پیش بینی ها نشان می دهد اصفهان ۳ روز با این پدید ه درگیر است یاد آور شد: در اکثر نقاط استان مخصوصا در ساعات اولیه صبح و ساعات پایانی روز کاهش دید خواهیم داشت.

به گفته وی ،این گرد و غبارها در خود شهر اصفهان نیز فعال هستند و غبار آلودگی را در طول روز ایجاد می کنند که باعث کاهش دید افقی می شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دید افقی در شهر اصفهان ۵کیلومتر است ، در اردستان با دید ۴ کیلومتر و برخی نقاط تا ۷ کیلومتر هم دید وجود دارد اما این در حالیست که در شرایط عادی باید دید تا ۱۰ کیلومتر باشد.

وی یادآور شد: شدت این گرد و غبار در اوایل روز بیشتر است اما در میانه های روز به دلیل وزش باد کاهش پیدا می کند و در ساعات پایانی دوباره افزایش پیدا می کند.

خدا بخش  در پایان توضیح داد: به علت ورود موج جدید گرد و غبار با شدت زیاد از  امروز به استان های غربی کشور اصفهان نیز درگیر می شود.

**وضعیت آلاینده ها در هوای اصفهان

طبق گزارش محیط زیست و آنچه تابلوهای سنجش آلودگی هوا در نقاز مختلف نشان می دهند میانگین شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان با ۱۳۲AQIناسالم برای گروههای حساس ثبت شده است.

روز گذشته ورزنه با ۲.۵ کیلومتر دید افقی آلوده ترین شهر استان بود.

هم اکنون میزان ذرات معلق در هوا باید زیر ۲.۵میکرون و ۳۵میکروگرم بر متر مکعب باشد که این میزان حدود ۵۰میکروگرم بر متر مکعب است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.