سرویس: اقتصادی 11:00 - شنبه 29 خرداد 1395

افشاگری صاحب نیوز از پشت پرده کاهش ناگهانی نرخ سود؛

نمایش مظلوم نمایی بانک ها/ سود تسهیلات به ۴۰درصد رسید

بررسی رفتار بانک ها نشان می دهد که از گذشته تاکنون بانک مرکزی دستورات بسیاری را به بانک ها می داده، ولی آن ها عمل نمی کردند، به عبارت دیگر بانک ها نگاه می کنند که منافعشان در کجاست، در چنین شرایطی چگونه می توان از نمایشی که بانکها به راه انداخته اند به رونق تولید امیدوار بود؟

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از صاحب نیوز، سال گذشته، عضو هیات‌مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از دپوی ۱۸میلیون تنی سیمان و رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد نیز از دپوی آهن و فولاد در کارخانه های کشور خبر می دهند.

خرداد سال گذشته دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی هم خبر داد که حدود ۱۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در انبارها دپو شده که دلیل اصلی آن نداشتن بازار صادراتی است و آخر هفته گذشته این اتحادیه نمایشگاه بین المللی صنعت کاشی و سرامیک را به دلیل دپوی بیش از حد محصولاتش، لغو کرد.

نتایج یک نظرسنجی از ۲۸۸ تشکل اقتصادی که زمستان سال ۱۳۹۳ منتشر شد نشان داد «دریافت تسهیلات از بانک‌ها»، مهم‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی کشور بوده است.

متاسفانه اقتصاد کشور بانک محور است و به همین دلیل بانک ها در بزنگاه های اقتصادی به جای کمک به اقتصاد کشور از آب گل آلود، کره خالص صید کرده اند.
وضعیت کارگاه های تولیدی و دپوی محصولات در انبارها حاکی از آن است که بانکها به وظایف خود در حوزه تولید عمل نکرده و با دریافت سود تسهیلات و ربا، عرصه را بر تولید کنندگان تنگ کرده و آنها را از عرصه رقابت خارج کرده اند.

در چنین شرایطی اعلام شده است که قرار است ۱۰ درصد وام های بانکی به بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت شود و این اتفاق به دنبال دستور اخیر رییس کل بانک مرکزی عملی می شود.

با این وجود فعالان اقتصادی دست از بانک ها شسته اند چرا که آنها اعتقاد دارتد که این دستور العمل عملیاتی نخواهد شد.
مسولان صنایع و کارگاه های تولیدی که صابون بانک ها به تن آنها خورده به صراحت اعلام کرده اند که بانک ها علاقه مند نیستند که پول خود را در بخش صنعت سرمایه گذاری کنند و ترجیح می دهند منابع را به بخش هایی که درآمد بیشتر و ریسک کمتری دارد، منتقل کنند.

بررسی رفتار بانک ها نشان می دهد که از گذشته تاکنون بانک مرکزی دستورات بسیاری را به بانک ها می داده، ولی آن ها عمل نمی کردند، به عبارت دیگر بانک ها نگاه می کنند که منافعشان در کجاست.
در چنین شرایطی، بانکها و به ویژه بانک های خصوصی اعلام کرده اند که قصد دارند نرخ سود بانکی را کاهش دهند.

کاهش سود بانکی در حالی از هفته آینده در شبکه بانکی اجرایی خواهد شد که جلسه اخیر شورای پول و اعتبار هیچ مصوبه‌ای در رابطه با توافق بانک‌ها نداشت.
این جریان بر اجرای بدون مصوبه توافق و به عبارتی ورو د رسمی برای خارج شدن سیاست تعیین سود بانکی از دستور کار شورای پول و اعتبار تاکید دارد.

به عبارت دیگر فعالان عرصه بانکی کشور اینگونه وانمود کرده اند که کاهش تورم باعث کاهش نرخ سود بانکی شده و این رویه دستوری نبوده است.
نمایش بانکها در حالی به اوج خود نزدیک می شود که نرخ سود تسهیلات پرداختی توسط آن ها به ۴۰درصد رسیده و برای منابع قرض الحسنه سود ۱۰تا۱۵ درصدی مطالبه می کنند (مستندات موجود است).

بدین ترتیب کاهش نرخ سود بانکی و افزایش فاصله این نرخ با سود تسهیلات، فقط بر ارزش افزوده بانکها می افزاید و مهر تاییدی است بر بنگاهداری آنها.
در شرایطی که کمبود تقاضا و نبود پول بر نرخ سود تسهیلات افزوده است و از وام بانکی هم خبری نیست، آغوش موسسات و بانکهای خصوصی به روی افراد گشوده می شود.
البته قفل این بانکها با رانت و رشوه ای که اغلب به صورت سکه و چک روز به رییس بانک تقدیم می شود، گشوده خواهد شد.

نرخ سود تسهیلات ۴۰درصدی، دریافت کننده تسهیلات را که مجبور است بخشی از پول دریافتی را در حساب بانک باقی بگذارد، خاکستر نشین بانکی می کند که از او وثیقه درشتی نیز مطالبه کرده است.

البته مبلغ این تسهیلات اغلب درشت بوده و حتی به چند صد میلیون نیز می رسد.
تسهیلات قرض الحسنه مخصوص خواص است که مطالبه سود۱۰تا۱۵درصدی، بابت رانت دریافت شده، بسیار منصفانه خواهد بود.
در شرایطی که بانکها فریاد کاهش نرخ سود بانکی را با مظلوم نمایی هر چه بیشتر سر داده اند،تعداد آگهی های سرمایه گداری با نرخ سود ۳۰درصد و بالاتر، گوش آگهی های روزنامه ها را کر کرده است.

این آگهی ها که در مواردی با کلاهبرداری و در موارد دیگر با برخی از بانکها البته به صورت ناشناس گره خورده است، وعده می دهد که پول و سرمایه شما را با نرخ ۳۰درصد و بالاتر به صورت روزشمار، چندین برابر خواهد کرد!
در چنین شرایطی چگونه می توان از نمایشی که بانکها به راه انداخته اند به رونق تولید امیدوار بود؟

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.