سرویس: اجتماعی 08:39 - شنبه 29 خرداد 1395

وقتی مدیران از فضای مجازی و چایخانه ها عقب می مانند

اینکه مدام مدیران پشت میز نشین به هر نحوی از اول شدن اصفهان در رشته ها و بخش های مختلف بگویند خوب است اما از سوی دیگر باید دید در کلانشهری با این حجم کار خوب به نتیجه رسیده چقدر به جوانان و اوقات فراغت آنها اهمیت داده می شود.

به گزارش اصفهان شرق،به نقل از صاحب نیوز ،در این روزهای آغاز تابستان سری به مراکز تفریحی در مناطق مختلف شهر باید زد و در کنار آن سری هم به قلیان خانه ها و برآورد کرد تفریح ناقص و نصفه و نیمه ما با تبلیغ های نه چندان جذاب توانسته جوانان را جذب کند یا چایخانه هایی که بهترین شکل تفریح در آنها مصرف قلیان است و هزاران خلاف ریز و درشت دیگر در کنار آن شکل می گیرد.

و باز هم باید دید تبلیغات نصفه نیمه توانسته جوانان را جذب کند یا تبلیغات جذاب و برنامه های فضای مجازی که در بین خانواده ها و حتی جوانان رواج پیدا کرده است.
شاید بی راه نباشد اگر بگوییم متولیان امور فرهنگی و تفریحی با وجود این همه چتانسیل در گوشه و کنار شهر از فضای مجازی و چایخانه ها عقب مانده اند.

نبود جذابیت باعث شده تا گوشی های موبایل تنها همدم جوانان به شمار رود و این به معنای زنگ خطر برای جامعه است.
این جذابیت کار مدیران را دشوار تر می کند و نشان می دهد دست اندر کاران فرهنگی باید آنقدر قدرت داشته باشند که بتوانند با تفریح های سالم جوانان را از فضای مجازی به دنیای واقعی جذب کنند و آنوقت می توان گفت موفق شده ایم تا سرگرمی و تفریح مناسبی برای جوانان آن هم در اوج تابستان فراهم کنیم.

مدتی است سوت آغاز ۹۰ تابستان به صدا در آمده روزهایی که برای خانواده ها از شدت استرس،نگرانی و دلواپسی چگونه گذراندن اوقات فراغت جوانانشان نفس گیر است واین موضوع هر سال و هر سال تکرار می شود.

فارغ شدن ذهن و فکر دانش آموزان و دانشجویان از کتاب و درس آن هم به مدت ۳ ماه زمان کمی نیست ۹۰ روزی که با وضعیت کنونی تفریح در جامعه برای خانواده ها روزهای دلهره آوری است.

اینکه گاه گاهی اصفهان در بخش های مختلف جزو اولین ها در کشور می شود و باعث افتخار و مطرح شدن مدیرانش اتفاق خوبی است،اینکه هر چند وقت یک بار در گوشه و کنار شهر پروژه ای اجرا می شود و یا کلنگ آن به زمین می خورد قابل توجه است اما با وجود همه این اتفاق ها این موضوع که هنوز نتوانسته ایم آنطور که شایسته نام پایتخت فرهنگ و تمدن ایران است جوانان یک کلانشهر را به کارهای فرهنگی تشویق کنیم جای سوال دارد.

در گوشه و کنار ۲۰۰ محله اصفهان پر است از پتانسیل که می توان از آن برای سرگرمی قشر دانش آموز و دانش جو استفاده کرد قشری که ۳ماه باید تجدید قوا کنند برای آغاز دوباره درس و مدرسه ای که پیش نیاز این شروع گذراندن روزهای با نشاط است اما همچنان همه چیز خلاصه شده در چند باشگاه ورزشی و چند فرهنگسرا که به دلایل مختلف برای بسیاری قابل استفاده نیست.

نگاهی به تبلیغات در سطح شهر نشان می دهد تا چه اندازه دستگاههای مختلف همت کرده اند تا جوانان را با کارهای خوب فرهنگی جذب کنند.
کدام سازمان توانسته اند با برنامه ریزی های بلند مدت در همان ابتدای تابستان در تبلیغ های چشم گیر چهار راه ها و خیابان ها همراه خانواده ها باشد و جوانان را از فضای مجازی و چای خانه ها یکسره به محیطی فرهنگی بکشاند و با تفریحی سالم و لذت بخش روزهای گرم و خسته کننده این جوانان و نوجوانان را پر کند.

دنیای مجازی و چایخانه ها گوی سبقت را از مدیران عرصه های فرهنگی ما آنچنان ربوده و هیچ کدام از برنامه های در نظر گرفته شده نمی تواند هیچ جوانی را آنطور که باید جذب کند.
و دردناکتر این است که تفریح سالم جدای از کیفیت آن بسته به جیب افراد متفاوت است این روزها تفریح ارزان برای همه شاید ایستگاههای دوچرخه باشد و یا قدم زدن در چهار باغ و پارک های سطح شهر که خود می تواند محیطی برای پر کردن اوقات فراغت باشند با اجرای برنامه های نمایشی ، تئاتر توسط جوانان هنرمند اصفهان و جمع ها و پاتوق های جوانی که خبری از هیچ کدام آنها نیست.

نکته قابل توجه دیگر اینکه تفریح به شکلی باشد که طبقات مختلف جامعه بتوانند از آن استفاده کنند باشگاههای ورزشی،فرهنگسراها،خانه های بازی زمانی در بحث اوقات فراغت تاثیر گذار هستند که همه مردم بتوانند از امکانات آن استفاده کنند نه اینکه صرفا مخصوص قشری خاط باشد.
در جامعه ای که قشر متوسط اکثریت جامعه را تشکیل می دهند باید امکانات به گونه ای در نظر گرفته شود که هیچ جوانی در هیچ محله ای از تفریح جا نماند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.