سرویس: اجتماعی 07:29 - شنبه 29 خرداد 1395

از شوکر تا سلاح های سرد و گرم؛

افکار عمومی در محاصره تبلیغات غیر‌مجاز؛ چه کسی پاسخگوست؟

«لاغری در یک ماه»، «چاق شوید و چاق بمانید»، «فروش لوازم دفاع شخصی، دیگر نگران امنیت خود نباشید»، «فروش شوکر و گاز اشک آور تضمینی»،«ترک اعتیاد در ۵ روز، بدون بازگشت»، «فروش گن های لاغری با کاهش ۳ سایز به محض پوشیدن»…

به گزارش اصفهان شرق،  «لاغری در یک ماه»، «چاق شوید و چاق بمانید»، «فروش لوازم دفاع شخصی، دیگر نگران امنیت خود نباشید»، «فروش شوکر و گاز اشک آور تضمینی»،«ترک اعتیاد در ۵ روز، بدون بازگشت»، «فروش گن های لاغری با کاهش ۳ سایز به محض پوشیدن»،«رفع کامل سفیدی مو طی دو هفته»، «‌ ۱۵ سانت افزایش قد در دو ماه، ۱۰۰% تضمینی»، «دیگر نگران کوتاهی قد خود نباشید؛ ‌افزایش ۱۵ سانتی قد در دو ماه، ۱۰۰ درصد تضمینی»، «کاشت موی طبیعی قابل رشد، بدون درد و خونریزی، ‌با پذیرش کلیه بیمه‌ها»، «قسمت‌های لاغر و گود صورت را در کوتاه‌ترین زمان پر کنید»و … اینها همه و همه تبلیغاتی است که این روزها به صورت گسترده در اینترنت و ماهواره به خورد افکار عمومی می رود.به گزارش راه نو، در واقع با پیشرفت تکنولوژی و فن آوری اطلاعات و ورود شبکه های اجتماعی و اپ های تلفن همراه به زندگی مردم،‌شیوه تبلیغات تغییر  کرده و به قول معرو از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در اینترنت یافت می شود. از فروش برندهای پوشاک و کفش و کیف گرفته تا داروهای غیر مجاز ترک اعتیاد و جنسی و داروهای خطرناک چاقی و لاغری که در هیچ دکان عطاری یافت نمی شود. البته این تنها نیمه ای از ماجراست و حتی در برخی سایت های اینترنتی و صفحات اینستاگرامی و فیس بوکی، وسایل امنیتی و دفاع شخصی مانند انواع وسایل شنود و جاسوسی ، شوکر ، گازهای فلفل و گازهای بیهوش کننده همه وهمه به فروش می رسند.

در واقع می توان گفت،‌با وجود پیشرفت تکنولوژ ی و فن آوری اطلاعات در دو دهه اخیر اکثریت غریب به اتفاق امور روزمره جوامع از جمله مقوله سلامت ، ضدسلامت،‌دفاع شخصی و حتی تهیه اقلام روزمره  به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته است و حوزه تبلیغات نیز تحت تاثیر این امر جهش‌ها و تغییراتی را داشته که‌گاه به نفع شرکت‌ها و سازمانهای تبلیغاتی بوده است و‌گاه به نفع مشتری و مصرف کننده.

از شوکر تا سلاح های سرد و گرم

در این میان  نکته قابل توجه اینجاست که ماهواره و اینترنت کنترل کیفیت و نظارت بر محصولات تبلیغاتی را مشکل کرده است و به همین دلیل تضمین کیفیت و سلامت کالا زیر سوال رفته است. از سوی دیگر فروش غیر قانونی بسیاری از کالاها که دسترسی به آن بدون مجوز رسمی امکان پذیر نیست،‌مانند وسایل دفاع شخصی از شوکر و گاز فلفل گرفته تا سلاح های سرد و گرم  و گازهای بیهوش کننده باعث شده که میزان خشونت و آسیب دیدگی در درگیری‌های روزمره بیشتر و بیشتر شود.

این در حالی است که به استناد ماده ۱۱ و ۱۲ قانون مجازات قاچاق سلاح و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز به تحمل حبس و جریمه غیرنقدی طولانی مدت (۲ تا ۵ سال) در مورد نگهداری، حمل، فروش و استفاده محکوم می‌شوند.

از سوی دیگر فروش غیر مجاز این محصولات به دلیل غیر استاندارد بودن آنها خطر استفاده از این محصولات توسط خریداران را جدی تر می کند. به عنوان مثال شوکرهایی که در بازارهای اینترنتی  به فروش می‌رسد دارای ولتاژ برق ۱۸۰۰، ۲۰۰۰، ۲۵۰۰ هستند و این در حالی است که برق ۲۲۰ ولت پس از چند ثانیه فرد را به حالت کما می‌برد و بیش از این بدن انسان را با مشکلات عدیده روبرو کرده و ممکن است موجب مرگ افراد شود.به این ترتیب است که ممکن است یک درگیری ساده در خیابان های کلان شهرها  با استفاده از این وسایل به فاجعه ای جبران ناپذیر تبدیل شود.از سوی دیگر دسترسی به این وسایل برای خلافکاران یک امتیاز بزرگ محسوب می شود تا جان و مال مردم را تهدید کنند.

از سوی دیگر فروش داروهای غیر مجاز جنسی و چاقی و لاغری و حتی ترک اعتیاد در اینترنت و صفحات اجتماعی بسیاری را تا نزدیکی مرگ پیش برده است. نمونه های بسیاری از پرونده های پزشکی موجود است که در آن افراد با استفاده از داروهای غیر مجاز ترک اعتیاد به جای مواد مخدر به این داروهای شیمیایی اعتیاد پیدا کرده اند و تا نزدیکی نابودی پیش رفته اند. از سوی دیگر بسیاری با خوردن داروهای غیر مجاز به مشکلات جدی گوارشی و کبدی دچار شده اند که علاجی برای آنها نیست.این در حالی است که علاوه بر وب سایت های تبلیغاتی در این خصوص به تازگی داروخانه های آنلاین نیز راه اندازی شده اند.

به تازگی دبیر انجمن داروسازان نسبت به فعالیت داروخانه‌های آنلاین و اینترنتی هشدار داده و گفته: عرضه دارو در اینترنت، غیرمجاز و عرضه سایر اقلام غیر دارویی فقط از طریق وبسایت داروخانه‌ها مجاز است.
دکتر مهدی سجادی با اشاره به هشدار پلیس فتا در خصوص داروخانه‌های آنلاین گفت: موضوع تقلب، قاچاق و تغییر تاریخ مصرف دارو، مکمل‌های غذایی و تجهیزات پزشکی یکی از مشکلات شایع درعرصه جهانی است که متاسفانه بازار ایران نیز به این مشکل مبتلا شده است.

وی ادامه داد: موضوعی به نام «داروخانه‌های اینترنتی» به معنای مستقل آن، وجود خارجی ندارد و تنها موضوعی که در فضای مجازی وجود دارد آن است که داروخانه های قانونی سراسر کشور مجاز به راه‌اندازی وب‌سایت اینترنتی و عرضه اقلام غیردارویی برابر ضوابط اعلامی سازمان غذا و دارو و تحت نظر دکتر داروسازی که به عنوان مسئول فنی به وزارت بهداشت معرفی کرده‌اند، هستند.

وی با اشاره به غیر قانونی بودن عرضه دارو از طریق اینترنت به ایسنا تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، عرضه دارو صرفا از طریق داروخانه‌ها مجاز است و در این خصوص هیچگونه فروش اینترنتی نیز جنبه قانونی ندارد و داروخانه‌های سراسر کشور حق فروش دارو از طریق وب سایت‌های خود را ندارند.

به گفته سجادی، ده‌ها نوع دارو در ماهواره و اینترنت تبلیغ می‌شود که هیچ کدام آنها نتوانسته‌اند تایدیه آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت را بدست آورند و به همین دلیل از طریق‌های غیر قانونی تبلیغ شده و به فروش می‌رسند و بسیار آسیب زا هستند.

با وجود این سخنان اما،‌ هنوز هم تبلیغات نامطمئن  در اینترنت و ماهواره و توجه زیاد مردم به آنها ادامه دار شده است و سلامت مردم را به خطر می اندازد اما کسی در این خصوص  پاسخگو نبوده و نیست. دراین میان مردم نیز همچنان به این تبلیغات اعتماد می کنند و بازارهای دروغین اینترنتی را رونق می بخشند  چرا که اگر مشتری برای این کالا ها نباشد،‌ وب سایت های اینترنتی تبلیغاتی مثل قارچ در دنیای مجازی سر بیرون نمی آورند.
/ راه نو

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.